Na których ubezpieczycieli rzadko skarżyli się klienci w 2021 roku?

Z rynku

Rzecznik Finansowy (RF) podsumował dane o skargach na zakłady ubezpieczeń w 2021 roku. Eksperci Ubea.pl sprawdzili dla aleBank.pl, którzy liderzy z działu pierwszego oraz drugiego ubezpieczeń mogli się pochwalić niższą liczbą skarg niż konkurenci.

młotek sędziowski z napisem Insurance law, symbol sprawiedliwości - waga
Fot. stock.adobe.com / md3d

Rzecznik Finansowy (RF) podsumował dane o skargach na zakłady ubezpieczeń w 2021 roku. Eksperci Ubea.pl sprawdzili dla aleBank.pl, którzy liderzy z działu pierwszego oraz drugiego ubezpieczeń mogli się pochwalić niższą liczbą skarg niż konkurenci.

Informacje Rzecznika Finansowego na temat napływających skarg, czyli wniosków o rozpoczęcie postępowania interwencyjnego są jednym z nielicznych źródeł danych na temat jakości funkcjonowania ubezpieczycieli.

Właśnie dlatego warto przyjrzeć się wspomnianym informacjom ‒ nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że część skarg do RF nie jest zasadna. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl co roku uważnie analizują dane dotyczące skarg na poszczególne zakłady ubezpieczeń.

Analiza nie obejmuje niewielkich ubezpieczycieli

Trzeba nadmienić, że w ramach swojej analizy skarg (wniosków o interwencję) napływających do Rzecznika Finansowego, eksperci Ubea.pl wzięli pod uwagę firmy ubezpieczeniowe z siedzibą w Polsce. Wśród takich ubezpieczycieli z działu pierwszego oraz drugiego ubezpieczeń wybrano towarzystwa posiadające udział rynkowy w 2021 roku na poziomie co najmniej 3,0%.

‒ W przypadku firm z małym udziałem rynkowym, wyniki mówiące o częstości skarg są mniej reprezentatywne ‒ tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Informacje Rzecznika Finansowego na temat napływających skarg (...) są jednym z nielicznych źródeł danych na temat jakości funkcjonowania ubezpieczycieli

W kontekście udziału rynkowego analizowanych ubezpieczycieli, mowa o udziale mierzonym składką przypisaną brutto.

‒ Ze względu na dużą koncentrację rynku ubezpieczeniowego w Polsce, trzeba przyjąć właśnie taki niski, trzyprocentowy limit udziału rynkowego w celu wskazania wiodących towarzystw oraz średnich rynkowych graczy ‒ wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czytaj także: Na co skarżą się klienci polskich ubezpieczycieli?

Skargi dotyczące działu II były o wiele częstsze …

Jeżeli na wstępie przyjrzymy się ogólnym informacjom o skargach napływających do Rzecznika Finansowego, to nietrudno zauważyć, że w przypadku polis na życie (dział I), takie wnioski o interwencję były dużo rzadsze. Mowa o wyniku wynoszącym 2766 wniosków w całym 2021 roku.

‒ Po uwzględnieniu ubezpieczeń z działu drugiego (polis majątkowych i pozostałych polis osobowych), analogiczna liczba skarg wyniosła aż 5785 ‒ podaje Paweł Kuczyński.

Poniższa tabela potwierdza, że zakłady ubezpieczeń z działu II cechowały się w minionym roku znacznie większą liczbą skarg w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego. Mówimy o wynikach wynoszących od 35 do 104 (średnio: 66 wniosków do RF na 1% udziału rynkowego).

W przypadku polis na życie (dział I), takie wnioski o interwencję były dużo rzadsze

Analogiczna średnia dla towarzystw z działu I była dokładnie trzy razy niższa.

‒ Warto dodać, że wynik najlepszego ubezpieczyciela z działu drugiego, czyli TUiR Warta, byłby trzecim najgorszym wśród badanych firm, które oferują polisy na życie ‒ komentuje Andrzej Prajsnar.

Polisy komunikacyjne nie są dużym problemem

W przypadku ubezpieczeń należących do działu drugiego, duże znaczenie rynkowe mają polisy komunikacyjne. Dlatego Rzecznik Finansowy podaje osobne informacje o skargach związanych z samochodowym OC i autocasco. Analiza Ubea.pl wskazuje jednak, że polisy komunikacyjne nie były w minionym roku dużym problemem dotyczącym skargowości.

‒ Roczne porównanie potwierdza nawet, że częstość skarg do Rzecznika Finansowego związanych z OC i AC spadła względem 2020 roku ‒ podkreśla Paweł Kuczyński.

Dane RF, które dodatkowo opracowali eksperci sugerują, że rodzime zakłady ubezpieczeń powinny mocno popracować nad standardem likwidacji szkód w przypadku „niekomunikacyjnych” polis z działu II.

Chodzi między innymi o ubezpieczenia mieszkań i domów oraz polisy turystyczne.

Częstość skarg do Rzecznika Finansowego związanych z OC i AC spadła względem 2020 roku

‒ W tym kontekście warto również wspomnieć o dość popularnych ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców oraz sprzętu elektronicznego ‒ podsumowuje Andrzej Prajsnar.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: