Na selfie czy przez kuriera? Jak założyć rachunek bankowy, nie ruszając się z domu

Finanse osobiste

Szyld banku na budynku
Fot. stock.adobe.com/Brian Jackson

Możliwość założenia rachunku płatniczego w trybie zdalnym stanowi istotny wyznacznik digitalizacji w sektorze finansowym. Które z polskich instytucji finansowych zapewniają taką możliwość, i jak zostać nowym klientem banku nie wychodząc z domu?

Karol Jerzy Mórawski: W niektórych przypadkach przy zakładaniu rachunku potrzebna jest autentykacja klienta z wykorzystaniem podpisu odręcznego, składanego na dokumentach dostarczonych przez kuriera #ZBP @uknf

Opcja aktywacji nowego rachunku bez odwiedzin w oddziale bankowym pojawiła się w ofercie rodzimych banków już kilka lat temu. W najstarszej formie, spotykanej w niektórych instytucjach po dziś dzień, kompletny wniosek wypełniało się online, a następnie kurier dostarczał klientowi komplet dokumentów do podpisania.

Dopiero po zakończeniu tej procedury możliwe było korzystanie z nowo założonego konta. Przełomem okazało się tzw. konto na przelew, czyli uwierzytelnienie z użyciem transferu wykonanego z innego banku. Metoda ta, która po raz pierwszy umożliwiła w pełni zdalne uruchomienie rachunku z poziomu komputera, miał jednak istotny mankament – nie mogły z niej skorzystać osoby, które dotychczas nie posiadały żadnego rachunku.

Konto na przelew, zanikające rozwiązanie

„Konto na przelew” szybko wykorzystali też przestępcy, którzy przy użyciu socjotechnicznych trików wprowadzali w błąd przypadkowe osoby, tworząc bez ich świadomości rachunki bankowe, wykorzystywane później do działalności kryminalnej.

Z tej tez przyczyny Związek Banków Polskich, a potem i nadzór zaleciły, by ograniczyć stosowanie modelu „konto na przelew” w szczególności nie dopuszczając do kaskadowego tworzenia wielu kont w ten sposób.

Biometria i wideoweryfikacja

Nowe rozwiązania technologiczne, jak biometria behawioralna czy wideoweryfikacja z użyciem coraz doskonalszych smartfonów, pozwoliły na wprowadzenie skuteczniejszych, a przy tym bezpieczniejszych mechanizmów zdalnego uwierzytelniania osoby dotychczas bankowi nieznanej, co pozwoliło na stworzenie nowych form zdalnej aktywacji konta.

W dobie szalejącego wirusa właśnie takie rozwiązanie wydaje się być najbezpieczniejsze, chroniąc klienta nie tylko przed chorobą ale i przed przestępczymi zakusami.

– Chcemy dać naszym klientom możliwość otwierania konta w pełni zdalnie – powiedział podczas ostatniego Forum Liderów Banków Spółdzielczych wiceprezes SGB-Banku, Błażej Mika.

W niektórych jednak przypadkach przy zakładaniu rachnku w dalszym ciągu niezastąpiona jest autentykacja klienta z wykorzystaniem podpisu odręcznego, składanego na dokumentach dostarczonych przez kuriera.

W jakich okolicznościach sprawdza się model tradycyjny, a komu opłaci się założyć konto na selfie? Jakie warunki trzeba spełnić, by pstryknięcie fotki poskutkowało dostępem do nowego rachunku?  W których bankach istnieje taka opcja, kto może z niej skorzystać i jak przebiega proces jego aktywacji?

Na to pytania udzielili nam odpowiedzi przedstawiciele kilku instytucji finansowych.

Bartosz Zborowski, Dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności w Banku Pekao S.A

Możliwość założenia konta osobistego przez internet zmienia sposób weryfikacji tożsamości klienta i jest innowacją jedyną w swoim rodzaju w bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej. Otwarcie konta online przebiega w kilku prostych krokach. Klienci bardzo chwalą tę metodę, ponieważ jest szybka, intuicyjna i wygodna. Ze zdalnej możliwości otwarcia konta „na selfie” w Banku Pekao S.A. skorzystać mogą klienci indywidualni oraz mikroprzedsiębiorcy.

Konto na selfie klient może założyć na smartfonie. Wystarczy jedynie pobrać aplikację PeoPay i wziąć do ręki dowód osobisty. Prosty i intuicyjny proces poprowadzi użytkownika przez wszystkie etapy, a tożsamość potwierdzona zostanie za pomocą selfie poprzez aparat w telefonie.

Klient może założyć też konto zdalnie na komputerze – podczas zakładania konta przez internet potwierdza swoją tożsamość za pomocą kamerki, przesyła swoje zdjęcie oraz zdjęcie dowodu osobistego. Po weryfikacji danych klienta, umowa przesyłana jest w formie elektronicznej na maila i od tej pory klient może już korzystać z konta.

Proces umożliwia założenie nie tylko konta osobistego, ale również rachunku oszczędnościowego, konta walutowego czy karty debetowej.

Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim

W PKO Banku Polskim konto osobiste zdalnie może otworzyć osoba pełnoletnia. Może to zrobić na dwa sposoby: robiąc zdjęcie selfie w aplikacji IKO lub wypełniając wniosek w serwisie internetowym banku.

Zakładając konto na selfie wystarczy posiadać smartfon z aplikacją mobilna IKO. Po jej uruchomieniu trzeba otworzyć wniosek o otwarcie konta i wpisać wymagane dane oraz dokonać weryfikacji w trzech krokach: wyrazić zgodę na wykorzystanie wizerunku, zrobić zdjęcie dowodu osobistego z obu stron, zrobić zdjęcie swojej twarzy. Cały proces trwa kilkanaście minut.

Umowa z bankiem jest wysyłana na e-mail wskazany przez klienta w momencie składania wniosku i wyświetlana po weryfikacji wszystkich danych i tożsamości. Po zawarciu umowy online bank przekazuje klientowi dane do pierwszego logowania do konta e-mailem i SMSem. Od tej chwili można korzystać ze wszystkich funkcji konta takich jak płatności i wypłaty BLIK, przelewy krajowe i zagraniczne oraz płatności zbliżeniowe telefonem.

Tylko niektóre funkcje np. e-Urząd będą wymagały dodatkowego potwierdzenia tożsamości w oddziale. Wybierając założenie konta przez stronę www należy wejść do serwisu internetowego banku. Można to zrobić na dowolnym urządzeniu mającym dostęp do internetu przez przeglądarkę. Może to być komputer, laptop, tablet czy smartfon.

Po wejściu na stronę główną serwisu www.pkobp.pl<;www.pkobp.pl>; w prawym górnym rogu wyświetla się przycisk „Otwórz konto”. Klikając w niego otwieramy formatkę wniosku o otwarcie konta, na której wybieramy rodzaj konta jaki chcemy otworzyć i podajemy niezbędne do otwarcia rachunku dane.

Po wypełnieniu wniosku i zatwierdzeniu jego treści przez klienta, bank kurierem w ciągu kilku dni przesyła umowę o otwarcie konta. Kurier weryfikuje dane klienta na podstawie okazanego mu dowodu tożsamości podanym we wniosku. Po weryfikacji następuje podpisanie umowy w obecności kuriera.

Od tej chwili można korzystać ze wszystkich funkcji konta takich jak płatności i wypłaty BLIK, przelewy krajowe i zagraniczne oraz płatności zbliżeniowe telefonem. Jeśli nie wiemy na jakie konto się zdecydować warto przed otwarciem wniosku wejść do zakładki „Konta” serwisu www.pkobp.pl<;www.pkobp.pl>; i sprawdzić, który rachunek nam najbardziej odpowiada. Przycisk „Otwórz konto” będzie zawsze dostępny w górnym prawym rogu strony.

Magdalena Jaskóła, Kierująca Wydziałem Rachunków Bieżących w Banku Millennium

Bank Millennium umożliwia otwarcie konta całkowicie online – za pomocą selfie lub za pośrednictwem kuriera. Otwarcie konta przez selfie jest bardzo proste i bezpieczne. Wystarczy na telefonie otworzyć stronę banku i wybrać opcję Załóż Konto, potem ścieżkę online. Następnie należy wypełnić wniosek o podstawowe dane osobowe, zrobić zdjęcia dowodu oraz kilka zdjęć twarzy. Wszystko zgodnie z wyświetlaną instrukcją.

Następnie klient potwierdza wniosek i zawiera umowę kodem sms, który otrzymuje na numer telefonu. Po weryfikacji banku w ciągu 15 minut klient otrzymuje informację smsem. Jeżeli weryfikacja przebiegła pomyślnie, to w sms klient otrzymuje również Millekod umożliwiający zalogowanie się do bankowości elektronicznej i rozpoczęcie korzystania z konta.

W przypadku założenia konta na selfie, należy w ciągu 90 dni udać się w dowolnym czasie do wybranego oddziału, by potwierdzić swoje dane udostępniając dokument tożsamości i złożyć wzór podpisu. Druga opcja za pośrednictwem kuriera polega na wypełnieniu krótkiego wniosku o konto na stronie banku. Umowa zostanie dostarczona do podpisu przez kuriera na wybrany przez klienta adres i w umówionym wcześniej czasie. Konto jest uruchamiane w ciągu 1-3 dni.

Dodatkowo po zdalnym otwarciu konta bank umożliwia korzystanie z karty wirtualnej od razu w aplikacji mobilnej, bez konieczności czekania na dostarczenie karty pocztą. Wystarczy w aplikacji mobilnej wybrać opcję płatności zbliżeniowe i tam wybrać kartę wirtualną, która pozwala na dokonywanie płatności zbliżeniowych telefonem.

Komentarz Biura Prasowego BNP Paribas Bank Polska

 W Banku BNP Paribas wszystkim klientom umożliwiamy otwarcie rachunku bankowego bez wychodzenia z domu. Wystarczy aplikacja mobilna GOmobile i telefon wyposażony w kamerę. Tożsamość weryfikowana jest w oparciu o selfie. W ten bezpieczny i szybki sposób można otworzyć Konto Otwarte na Ciebie z kartą Mastercard.

Po zainstalowaniu aplikacji GOmobile na telefonie i jej uruchomieniu należy wybrać przycisk „Otwórz nowe konto” i postępować zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie. Cały proces jest szybki i sprawny. Klient podaje niezbędne dane, udziela zgody i wybiera rodzaj karty powiązanej z kontem. Weryfikacja tożsamości odbywa się poprzez zrobienie zdjęcia obu stron dowodu osobistego oraz filmów przedstawiających ujęcie twarzy podczas wykonywania trzech określonych ruchów głowy.

Nowoczesne, zaawansowane technologie w aplikacji pozwalają na porównanie rysów twarzy z dowodu osobistego i wideoweryfikacji. Jeśli wszystko się zgadza, w kolejnym kroku należy uzupełnić dodatkowe dane i wniosek, który jest kierowany do weryfikacji biznesowej. Następnie klient zostaje przekierowany do serwisu Autenti, partnera banku, który zapewnia bezpieczeństwo zawierania umów przez Internet.

Po zapoznaniu się z treścią umowy klient podpisuje ją za pomocą kodu przesłanego przez SMS. Po potwierdzeniu przez bank, można już korzystać z nowego konta. Rachunek jest aktywny w aplikacji mobilnej Gomobile i systemie bankowości internetowej GOonline. Od tej pory możliwe jest np. wnioskowanie o kolejne produkty banku czy płacenie rachunków.

Konto w Banku BNP Paribas można też założyć przez Internet. W pierwszej kolejności klient wypełnia wniosek na stronie banku i załącza zdjęcie dowodu osobistego. Następnie zawiera umowę przy wykorzystaniu podpisu elektronicznego (otrzyma unikalny kod SMS na platformie Autenti). Po pozytywnej weryfikacji może korzystać z konta po zalogowaniu się do bankowości internetowej GOonline (login otrzyma w umowie i w e-mailu o pozytywnej weryfikacji). Kartę do konta klient odbierze od kuriera, a aktywuje ją nadając jej PIN.

Przemysław Przybylski, Rzecznik Prasowy, Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej w Credit Agricole Bank Polska

W Credit Agricole nie trzeba odwiedzać placówki bankowej, żeby otworzyć konto. Już w grudniu ubiegłego roku bank uruchomił innowacyjną aplikację na telefon, poprzez którą każdy może uruchomić rachunek całkowicie samodzielnie, bez wychodzenia z domu. Proces otwierania konta jest całkowicie zdalny i zajmuje nie więcej niż kwadrans. Wystarczy ściągnąć na telefon aplikację „CA24 Otwórz Konto”.

Po uruchomieniu, aplikacja poprosi klienta o zweryfikowanie tożsamości: trzeba zeskanować dowód osobisty, a następnie zrobić sobie zdjęcie. Wymagane jest podanie również kilku ważnych informacji, m.in. adresu e-mail, numeru telefonu i adresu korespondencyjnego. Etap podpisania umowy również odbywa się zdalnie – klient wpisuje kod PIN przesłany na jego telefon.

Konto można również otworzyć za pośrednictwem infolinii telefonicznej Credit Agricole 19019. Przy czym w tym wypadku umowę do domu klienta przywiezie kurier i w jego obecności trzeba ją fizycznie podpisać na papierze.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: