Najważniejsze trendy w bankowości internetowej i mobilnej na 2014 rok

Komentarze ekspertów

Dostosowanie strony www do urządzenia, na którym jest wyświetlana, nowe użyteczności aplikacji mobilnych oraz ewolucja w kierunku platform wielostronnych - to trzy najważniejsze trendy, które będziemy obserwować w bankowości internetowej i mobilnej w 2014 roku.

Rok 2013 to czas, w którym banki mocno postawiły na aplikacje mobilne. Największe banki komercyjne oferują klientom aplikacje na większość platform, a dwa z trzech największych pod względem liczby użytkowników mobilnych posiadają aplikacje na 5 najpopularniejszych systemów. Silna promocja takiego rozwiązania spowodowała, że już ponad 2 mln osób korzysta z aplikacji lub mobilnej strony bankowości internetowej.

Jednak to, co okazuje się przydatne dla klienta, nie zawsze musi być wygodne i dobre dla banku, zwłaszcza że wraz z pojawieniem się kolejnej platformy trzeba będzie znów tworzyć kolejną aplikację. Coraz większa liczba specjalistów z branży IT uważa, że przyszłością są inne rozwiązania, które obecnie są jeszcze na rynku nowością. – Strategia oparta na tworzeniu aplikacji mobilnych dla wielu platform sprzętowych (tablet, smartfon) i software’owych (iOS, Android, Windows), przy kontynuacji rozwoju klasycznej bankowości internetowej, jest w długim okresie nie do utrzymania – uważa Marcin Żuchowicz, prezes zarządu e-point SA, internetowego software house’u. Dodaje, że powodami są przede wszystkim długi czas wprowadzania danego produktu na wszystkie platformy, a co za tym idzie wysokie koszty.

Przyszłością RWD?

Zdaniem prezesa Żuchowicza, obecnie najlepszą alternatywą dla aplikacji jest idea Responsive Web Design (RWD). Oznacza ona, że system lub serwis internetowy dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlany. W przypadku różnych urządzeń (od PC do smartfonów) zmienia się odpowiednio układ strony. Jednak co najważniejsze, serwis w każdym przypadku zachowuje wszelkie użyteczności dla klienta.

Nowe zadania dla aplikacji

2014 rok powinien także obfitować w innowacyjne pomysły dotyczące aplikacji mobilnych, bowiem banki będą poszukiwały rozwiązań oferujących nowe korzyści dla klientów. Nawet przy szerokim wprowadzeniu idei RWD, niektóre obszary będą musiały być obsługiwane przez aplikacje mobilne. – Będzie to przede wszystkim integracja konta z kalendarzem lub kontaktami na smartfonie. Podobnie będzie z płatnościami oraz geolokalizacją – uważa prezes Żuchowicz.

Platformy wielostronne

Banki od jakiegoś czasu osiągają coraz niższe marże na standardowych produktach bankowych. Muszą zatem szukać nowych rozwiązań, które pozwolą zarabiać. Jedyną drogą wydaje się być zaoferowanie nowej wartości dla klientów. – Pierwszymi przykładami tych poszukiwań są platformy wielostronne – Aleo ING Banku Śląskiego czy Tax Care Idea Banku. Banki będą starały się zaspokajać potrzeby życiowe lub biznesowe swoich klientów od początku do końca, nie ograniczając się tylko do produktów bankowych. Dla systemów bankowości internetowej oznacza to ewoluowanie z platform dwustronnych (bank-klient) w kierunku platform wielostronnych – podsumowuje prezes Żuchowicz.

Marcin Żuchowicz,
Prezes Zarządu,
e-point SA

Udostępnij artykuł: