Nauka i Edukacja Ekonomiczna | PAB WIB | W poszukiwaniu doradcy, który nas nie natnie

BANK 2021/06

Coraz więcej oszczędzamy, ale zaoszczędzoną gotówkę wciąż upychamy w bieliźniarkach. Wiedza finansowa o tym, jak gromadzić oszczędności, a tym bardziej jak inwestować, jest dla nas tajemna. Dlatego potrzebujemy pomocy doradców, których usługi powinny być powszechnie dostępne. Podobnie jak doradztwo, za które bylibyśmy skłonni płacić.

Jacek Ramotowski
Jacek Ramotowski Fot. Arch. prywatne

Coraz więcej oszczędzamy, ale zaoszczędzoną gotówkę wciąż upychamy w bieliźniarkach. Wiedza finansowa o tym, jak gromadzić oszczędności, a tym bardziej jak inwestować, jest dla nas tajemna. Dlatego potrzebujemy pomocy doradców, których usługi powinny być powszechnie dostępne. Podobnie jak doradztwo, za które bylibyśmy skłonni płacić.

Jacek Ramotowski

Rozwój usług doradczych w zakresie finansów jest kluczowy dla wzrostu długoterminowych oszczędności Polaków” – napisali w raporcie „Długoterminowe oszczędzanie i inwestowanie Polaków oraz usługa doradcza” dr hab. Krzysztof Jajuga, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Małgorzata Janczewska, wiceprezes EFPA Polska i dyrektor zarządzająca iWealth Management oraz Mariola Szymańska-Koszczyc, prezes EFPA Polska.

Raport identyfikuje postawy Polaków wobec oszczędzania i inwestycji oraz dostarcza ważnych rekomendacji służących temu, żeby doradztwo finansowe mogło się w Polsce rozwinąć. Teraz dostępne jest ono wyłącznie dla bardzo wąskiej grupy najbogatszych. A czy możliwe jest doradztwo dla każdego?

Potrzebne od zaraz

Z badań i analiz autorów wynika, że wprawdzie skłonność do oszczędzania w polskim społeczeństwie rośnie, ale w umiejętność zarządzania pieniędzmi, zwłaszcza ich inwestowania, wciąż jest w stadium początkującym. Tym bardziej że funkcjonujemy w środowisku ekstremalnie niskich stóp procentowych, pojawiających się koncepcji ujemnego oprocentowania depozytów w bankach, a jednocześnie wysokiej inflacji.

Nasza wiedza o finansach jest na tyle niewielka, że bardzo potrzebujemy profesjonalnego, adekwatnego do różnych poziomów potrzeb i najlepiej niezależnego doradztwa finansowego. Ale sami jeszcze nie zdajemy sobie sprawy z tego, że takie doradztwo jest nam potrzebne. A co dopiero – że trzeba byłoby za nie płacić.

Poziom rozwoju, na którym się znajdujemy, stwarza jednak szanse dla doradztwa finansowego. Najważniejsze, żeby zbudować świadomość potrzeb i przekonać o skuteczności działań profesjonalistów. Etap, na którym znajduje się polski rynek finansowy, ujawnia także duży potencjał rozwoju oferty produktów inwestycyjnych dla klientów detalicznych.

Na koniec I kw. ub.r. aktywa Polaków miały wartość 2,17 bln zł. Z danych NBP wynika, że 55% z nich stanowiła gotówka i depozyty. Według wyliczeń Polskiego Funduszu Rozwoju, opartych na tych danych, gotówka upchana w bieliźniarkach na koniec I kw. ub.r. stanowiła 10,7% polskiego PKB i był to w Unii największy odsetek po Węgrzech.

Z analiz dokonanych przez autorów raportu na podstawie badania firmy TNS Kantar, przeprowadzonego w sierpniu zeszłego roku na reprezentatywnej próbie tysiąca osób w wieku powyżej 15 lat wynika, że aż 26% z nas trzyma oszczędności w gotówce – najczęściej w domu. Do trzymania pieniędzy w skarpecie przywiązana jest prawie jedna trzecia (32%) bogatych (wśród badanych wyróżniono osoby o ponad 5 tys. zł netto dochodu miesięcznego i 150 osób posiadających ponad 100 tys. zł środków finansowych).

Oszczędzać, ale gdzie?

Równocześnie jednak skłonność Polaków do oszczędzania szuka wciąż twardego gruntu. Już 56% badanych (i 85% zamożnych) deklaruje, że może oszczędzać regularnie „pewne” kwoty. Wciąż aż 29% badanych twierdzi, że nie jest w stanie zaoszczędzić nic.

Ale są też sygnały budzące optymizm: 30% Polaków utrzymuje, że jest w stanie zrezygnować z bieżącej konsumpcji, o ile ma jasny cel oszczędzania. Już teraz 23% z nas oszczędza na dom lub mieszkanie. Na emeryturę oszczędza 19% (co trzeci wśród zamożnych). ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: