Nauka i edukacja ekonomiczna | RAPORT PAB-WIB | Banki oddychają zaledwie jednym płucem

BANK 2022/07

Natychmiastowe płatności, BLIK, funkcjonalne apki, przelewy na telefon to obszary, w których polskie banki są w stanie stawić czoła każdej, nawet najbardziej zaawansowanej technologicznie konkurencji. Ale są też inne, które leżą odłogiem lub pozostają zaniedbane. I tu konkurencja firm technologicznych może być dla banków bardzo groźna.

Napis bank
Fot. stock.adobe.com/agcreativelab

Natychmiastowe płatności, BLIK, funkcjonalne apki, przelewy na telefon to obszary, w których polskie banki są w stanie stawić czoła każdej, nawet najbardziej zaawansowanej technologicznie konkurencji. Ale są też inne, które leżą odłogiem lub pozostają zaniedbane. I tu konkurencja firm technologicznych może być dla banków bardzo groźna.

Jacek Ramotowski

Jakie zatem są dziedziny, na które banki powinny zwrócić uwagę, przygotowując się do konkurowania z fintechami i bigtechami? Jakie do tego powinny dobrać strategie i modele biznesowe? Na te pytania odpowiadają profesorowie SGH dr hab. Stanisław Kasiewicz i dr hab. Lech Kurkliński oraz dr Jacek Woźniak w sporządzonym na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości raporcie „Strategie i modele biznesowe banków wobec konkurencji ze strony FinTech-ów”.

Nowe zasady gry

Na potrzeby raportu autorzy przeprowadzili szerokie badania ankietowe. Na pytania – kluczowe dla wyboru strategii i modeli biznesowych przez banki – zadane w ankiecie, pomogli odpowiedzieć specjaliści zajmujący się problematyką sektora finansowego oraz technologii finansowych w bankach, eksperci akademiccy w tych dziedzinach, menedżerowie z banków i fintechów, a także przedstawiciele firm zajmujących się dostarczaniem oprogramowania dla instytucji finansowych.

„Wyniki analizowanych badań wyraźnie wskazują, że tradycyjny model bankowości nie jest możliwy do utrzymania w obecnych i przyszłych uwarunkowaniach” – zaznaczyli autorzy raportu.

W porównaniu z sytuacją jeszcze sprzed dwóch dekad, czy nawet dekady zmieniło się zupełnie pole gry i pole konkurencji. W tradycyjnym dominowały rynki jednostronne, czyli o dość ostrych granicach przynależności branżowej i relatywnie stabilnych zasadach – budowania relacji z klientami, którzy nabywali produkty lub usługi i w ten sposób dostarczali przedsiębiorcom przychodów.

Ale konkurencja stała się cyfrowa. A to powoduje fundamentalne zmiany. Rynki stały się wielostronne, a granice branżowe i sektorowe się zacierają. Niewielka firma technologiczna może stać się bankiem, czy też – jak nazywa się nowych uczestników rynku – neobankiem. Dynamika zmian jest bardzo szybka, a gracze muszą się dostosowywać do nich w krótkim czasie. Co więcej, dynamicznie zmieniające się rynki trudno jest regulować, gdyż trudno zidentyfikować rzeczywiste reguły i mechanizmy konkurowania.

„Podstawowymi składowymi konkurencji cyfrowej są: nowe technologie, sieci, dane, platformy i regulacje. Zastanawiać się można, czy do tych składowych nie należałoby dołączyć: zarządzania ryzykiem i czynnika kulturowego” – stwierdzają autorzy raportu.

Banki wdrożyły wprawdzie podstawowe elementy transformacji cyfrowej, ale to raczej początek drogi. Osiągnięcie przez nie docelowego kształtu i zaawansowania potrwa zapewne więcej niż dekadę. Co w takim razie przez nadchodzące lata będzie wpływać na zmiany w systemie konkurowania na rynku usług bankowych? Trzy najważniejsze elementy to: innowacje finansowe, regulacje oraz zmiany postaw i zachowań klientów.

Wobec tych zmian systematycznie kurczy się pole prowadzenia działalności typowej dla bankowości tradycyjnej. A w wyniku pandemii zmiany te dramatycznie przyspieszyły. Sytuacja wymaga, aby banki wypracowały i wdrożyły nowe strategie i modele biznesowe, adekwatne do aktualnych uwarunkowań i trendów. Żeby to zrobić, powinny najpierw rozpoznać uważnie trendy w konkurencji cyfrowej. Autorzy raportu identyfikują je, wskazując przy tym, w jakim kierunku zmieniać się będzie rynek usług bankowych i gdzie występują największe zagrożenia dla banków, a także z jakich źródeł zagrożenia te pochodzą.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: