NBS | Bankowość i finanse | NOVUM | Od blisko 30 lat sukcesywnie budujemy systemy wspierające działalność banków

BANK 2020/09

Rok 2020 z pewnością przejdzie do annałów jako czas pandemii o nieznanym nam dotychczas zasięgu i zarazem wpływie na obszary działalności człowieka. W każdej sferze życia społecznego, gospodarczego, finansowego obserwujemy znaczące zmiany wywołane zarówno samą epidemią, jak i daleko idącymi obostrzeniami związanymi z COVID-19.

Rok 2020 z pewnością przejdzie do annałów jako czas pandemii o nieznanym nam dotychczas zasięgu i zarazem wpływie na obszary działalności człowieka. W każdej sferze życia społecznego, gospodarczego, finansowego obserwujemy znaczące zmiany wywołane zarówno samą epidemią, jak i daleko idącymi obostrzeniami związanymi z COVID-19.

Zauważalne są także w bankach spółdzielczych, które skutki ­doświadczają w dwójnasób, bowiem wpływ na ich przyszłość mają jednocześnie decyzje organów kształtujących rynek ­finansowy oraz nieznana kondycja klientów, często borykających się z problemami finansowymi wynikającymi z bieżącej sytuacji. Efekty są znamienne. Znaczący spadek przychodów, problemy z płynnością i realizacją planów, groźba ­ujemnego wyniku finansowego. Jednym z działań, mogącym trwale wpłynąć na poprawę funkcjonowania jest przemodelowanie sposobu pracy.

Działania banków w obliczu kurczących się przychodów odsetkowych, oprócz ograniczania kosztów i rewizji przychodów prowizyjnych, powinny skupiać się na digitalizacji obsługi klienta. Przenoszenie oferty w kanały bankowości elektronicznej ma za ­zadanie uatrakcyjniać ofertę dla obecnych klientów i ułatwiać pozyskiwanie nowych, co w konsekwencji ma ­doprowadzić do zwiększenia sprzedaży, a dzięki temu maksymalizacji zysków.

W tym duchu koncentruje swoje działania także NOVUM – czołowy dostawca rozwiązań dla ­bankowości spółdzielczej. Od blisko 30 lat sukcesywnie budujemy systemy wspierające działalność banków, a w ostatnich latach przykładamy szczególną wagę do narzędzi automatyzujących procesy obsługi klienta i ułatwiających transformację cyfrową. Wszystko to jest skomponowane w zoptymalizowanej ofercie zgodnie z zasadą skalowalności, tak by na wdrożenie mógł sobie pozwolić każdy bank spółdzielczy.

Aktywnie uczestniczyliśmy w projektach realizowanych z inicjatywy administracji rządowej, głównie Ministerstwa Cyfryzacji, czy też prowadzonych pod egidą banków zrzeszających. Efektem tego są funkcje naszych systemów, które umożliwiają obsługę prolongat spłat i umorzenie rat kredytów, ­wniosków o dotacje z Tarczy Finansowej PFR oraz ­integracja długo oczekiwanej przez ­banki usługi potwierdzania tożsamości mojeID. Banki spółdzielcze otrzymały powyższe zmiany w ramach ponoszonych opłat serwisowych, bez ­dodatkowych kosztów licencyjnych.

Ponadto realizowaliśmy autorskie projekty pozwalające bankom spółdzielczym na konkurowanie z ofertą banków komercyjnych. Wśród nich jest tzw. szybka pożyczka omnikanałowym narzędziem do ­zautomatyzowanej sprzedaży kredytów krótkoterminowych poprzez bankowość internetową, bankomaty, wpłatomaty i aplikację mobilną. Dzięki automatyzacji całości procesu, czas udostępnienia pożyczki i przekazania środków na konto klienta zawiera się w kilku minutach. W ślad za tym, za pomocą procesu z wbudowanym modelem ­skoringowym, obsługiwanym w systemie elektronicznego obiegu dokumentów i udostępnionym w bankowość internetowej, możliwe stało się zaoferowanie klientom kredytów celowych, dostępnych 24 h na dobę bez konieczności przychodzenia do placówki bankowej.

Kolejnym, jakże ważnym elementem cyfrowej rewolucji w bankach spółdzielczych jest aplikacja mobilna Nasz Bank. Pobrana ze sklepów Play i ­AppStore łącznie ponad 50 tys. razy, stała się dla jej użytkowników głównym kanałem obsługi finansów. Oprócz podstawowych czynności bankowych, tj. zlecania różnych typów przelewów, dostępu do historii rachunków, zakładania lokat i informacji o kredytach, aplikacja umożliwia także doładowanie telefonów komórkowych, wykonywanie przelewów na podstawie QR kodów, autoryzację operacji z klasycznej bankowości elektronicznej oraz logowanie biometryczne. Co ciekawe aplikacja jest również narzędziem pracownika banku – na urządzeniu mobilnym możliwa jest autoryzacja „na drugą rękę” transakcji i dyspozycji wykonywanych w banku.

Usługa BLIK w realizowana za pośrednictwem aplikacji Nasz Bank to ukłon w kierunku nowoczesnych metod płatniczych dających możliwość ­dokonywania płatności za zakupy w internecie i tradycyjnych sklepach oraz realizację wypłat w bankomatach. Unikalnymi na skalę krajową funkcjonalnościami aplikacji mobilnej są tzw. ­
Sm@rt wypłata, która na podstawie specjalnego kodu umożliwia wypłatę środków z bankomatów bez potrzeby posiadania karty oraz ­SmartKARTA, czyli możliwość realizacji wypłat w bankomatach za pośrednictwem aplikacji mobilnej Nasz Bank bez ­potrzeby dotykania klawiatury i ekranu bankomatu.

Z kolei rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie kosztów komunikacji z klientami, np. przy przekazywaniu obowiązkowej informacji o dokonanych zmianach w tabelach opłat i prowizji, jest produkt Trwały Nośnik uruchomiony wraz z firmą Atende wykorzystujący nowoczesną technologię blockchain.

Atrakcyjność i użyteczność szerokiej oferty elastycznych rozwiązań ­NOVUM dla sektora spółdzielczego ma swoje potwierdzenie w realnych ­liczbach. Sztandarowy produkt, ­system ­Novum Bank Enterprise jest użytkowany przez około 10 000 użytkowników w 227 bankach spółdzielczych, co stanowi ponad 40% udziału rynkowego. ­Portfolio producenta uzupełniają autorskie systemy: sprawozdawcze, zarządzania ryzykiem, bankowości elektronicznej, obsługi sieci bankomatowych oraz oprogramowanie typu multivendor do obsługi recyklerów, wpłatomatów i bankomatów.

Udostpnij artyku: