NBS | Bankowość i Finanse | Technologie | Cyfrowy kapitał

BANK 2020/09

Informacje o klientach stały się w cyfrowej gospodarce jednym z najcenniejszych zasobów. Dzięki analizom bazującym na pozyskanych danych, instytucje finansowe są w stanie lepiej dopasować swoje usługi do oczekiwań klientów, co z kolei powinno przełożyć się na uzyskiwane wyniki finansowe.

Fot. Artem/stock.adobe.com

Informacje o klientach stały się w cyfrowej gospodarce jednym z najcenniejszych zasobów. Dzięki analizom bazującym na pozyskanych danych, instytucje finansowe są w stanie lepiej dopasować swoje usługi do oczekiwań klientów, co z kolei powinno przełożyć się na uzyskiwane wyniki finansowe.

Bilety do kina, serwis rezerwacyjny, opłata za parking bądź autostradę, programy lojalnościowe sieci handlowych czy ubezpieczenie turystyczne. Wszystkie te usługi mogą, a nawet powinny być udostępniane klientom banków za pośrednictwem aplikacji mobilnej, jako tzw. VAS (Value Added Services). Zmieniające się przepisy, połączone z presją konkurencji ze strony fintechów i światowych gigantów technologicznych, skłaniają tradycyjne instytucje finansowe do ostrej walki o lojalność klienta.

Usługi dodane

Ważnym elementem budowania przewagi rynkowej jest poszerzenie oferty o produkty niebankowe, dostępne z poziomu bankowej aplikacji bądź strony www. Tego rodzaju usługi, które obecnie znaleźć można w ofercie niemal każdego banku w Polsce, nie służą co do zasady zwiększeniu sprzedaży poprzez cross-sell czy up-sell. Ich celem jest utrzymanie klientów i zwiększenie ich lojalności. W praktyce dzięki nim w jednej aplikacji bankowej klient ma dostęp do całego wachlarza usług. Przykładowo, może dokonać zakupu biletów do kina, otrzymać oferty na specjalne okazje w galeriach handlowych, zarezerwować lot, hotel lub wynająć samochód.

Spersonalizowana oferta połączona z geolokalizacją jest kluczem do sukcesu. Jeśli każdy posiadacz aplikacji będzie otrzymywał nie tylko atrakcyjne i będące tuż za rogiem, ale też dobrze dopasowane do swoich potrzeb propozycje, chętnie z nich skorzysta. Dobrym przykładem innowacyjnych usług VAS jest niedawno zapowiedziana przez grupę SGB usługa zarządzania subskrypcjami. W aplikacji mobilnej banku klient będzie mógł włączać i wyłączać płatności za usługi takich dostawców, jak Netflix czy Spotify – wyjaśnia Marzena Sokołowska z ITmagination.

Liderem w dostarczaniu usług dodanych za granicą jest brytyjski Monzo. Ten mobilny bank pomaga klientom m.in. w zmianie dostawcy prądu, telewizji kablowej czy usług komórkowych na najtańszego na rynku, pełniąc rolę pośrednika, bez konieczności przedłożenia dodatkowych dokumentów papierowych. Klienci mogą też skorzystać ze wsparcia banku w wyborze ubezpieczyciela mieszkania czy  kredytodawcy hipotecznego. Inny podmiot z brytyjskim rodowodem, Starling Bank, wprowadził usługę umożliwiającą użytkownikom połączenie swojego konta bankowego z portfelem Yoyo, podobną do Goodie oferowanego przez Bank Millennium. Płacąc kartą Starling Banku w sklepie należącym do sieci lojalnościowej Yoyo, klient zbiera punkty lojalnościowe bez konieczności uruchamiania aplikacji podczas zakupu.

Węgierski OTP Bank stworzył aplikację mobilną Simple, która łączy w sobie nawet 40 rodzajów usług VAS. Za pomocą Simple użytkownicy mogą zapłacić za parking, kupić bilet na autobus, do kina, teatru, a także na inne wydarzenia. Aplikacja umożliwia również zamówienie taksówki i ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: