Niedziela, jak każdy dzień tygodnia

Raporty

zloch.marcin.03.400-3

Na niedzielne zakupy decyduje się blisko 4/5 Polaków (79 proc.), z kolei 2/3 (66 proc.) wykonuje w ten dzień obowiązki domowe, a blisko połowa (43 proc.) pracuje tak jak w inne dni tygodnia.

Robienie zakupów, wykonywanie obowiązków domowych, jak również praca zawodowa to zajęcia, którymi Polacy powszechnie zajmują się w niedzielę – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Respondenci odnieśli się do kwestii tego, jak praca w tygodniu wpływa na ich inne obowiązki. Połowa Polaków (51 proc.) wskazuje, że z powodu pracy w typowych godzinach biurowych nie ma możliwości iść do lekarza, załatwić sprawy w urzędzie czy w banku. Co piąty Polak jest zdania, że obecnie nie da się zapewnić sobie i rodzinie bezpieczeństwa finansowego nie pracując w niedzielę. Szczególnie jest to widoczne wśród pracowników sektora usługowego (w tym gastronomii, kultury) – taką opinię wyraziło 45 proc. badanych w tej grupie.

– Jak wynika z badań, zakupy w niedzielę robią częściej mężczyźni niż kobiety. Niedzielne zakupy są najbardziej popularne wśród młodych ludzi (18-35 lat) potem w grupie osób dojrzałych (36-50 lat). Najmniej popularne są natomiast wśród ludzi starszych (51-65 lat). Oznacza to, że zwyczaj niedzielnych zakupów nie jest zanikającym nawykiem, a wręcz przeciwnie, dominuje u osób aktywnych zawodowo. Co ciekawe im wyższe wykształcenie respondentów, tym częściej deklarują oni, że robią zakupy w niedzielę – komentuje dr Katarzyna Korpolewska, psycholog.

Marcin Złoch