Nieruchomości: jak dostosować powierzchnię biura do indywidualnych potrzeb pracowników?

Nieruchomości

Pracownicy siedzący przy stole
Fot. stock.adobe.com/Andrey Popov

Aż 23% pracodawców korzysta ze strategii User Experience (UX) przy projektowaniu i późniejszym użytkowaniu biura. Wiedzą, że przestrzeń do pracy powinna być dostosowana do nawyków pracowników – na co dzień korzystają oni z elastycznych usług, które można dopasowywać do indywidualnych potrzeb. Przyzwyczajenie do udogodnień i innowacji przy codziennych czynnościach wywiera presję na firmach – ich pracownicy chcą tego samego w biurze.

Komfort w biurze można zmierzyć. Wie to już niemal jedna czwarta firm #biura #nieruchomości

Monitorowanie funkcjonalności biura i bieżące wprowadzanie modyfikacji jest szczególnie ważne organizacjach, w których pracują ludzie z różnych pokoleń. W tym celu 45% pracodawców zamierza w ciągu kolejnych trzech lat położyć mocny nacisk na aranżację komfortowych przestrzeni biurowych. Natomiast 34% organizacji chce zatrudnić lidera UX, co znacząco wpłynie na poziom wykorzystania strategii UX w zarządzaniu biurem i optymalizacji jego funkcjonalności.

Wymóg elastyczności przestrzeni biurowej wynika z aktualnej sytuacji na rynku pracy, gdzie przenikają się bardzo różne pokolenia. Ponieważ w jednym biurze możemy spotkać przedstawicieli generacji X, Y i Z, warto już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany w sposobie pracy i kreować powierzchnie, w których każde pokolenie będzie się czuło dobrze.

Flex space to nie tylko moda

Niemal równie szybko jak konsumenckie nawyki ewoluuje sposób wykorzystania przestrzeni biurowej. Stały podział funkcji poszczególnych pomieszczeń odchodzi w zapomnienie. Elastyczność to możliwość kreowania miejsca, zmieniającego się w zależności od aktualnych i przyszłych potrzeb zatrudnionych i samej firmy. I tak np. sala konferencyjna łatwo może stać się strefą pracy cichej lub dodatkowym pomieszczeniem dedykowanym pracy projektowej.

Jak pokazują wyniki badania CBRE „EMEA Occupier Survey 2019”, w ciągu najbliższych trzech lat aż 45% firm zamierza intensywnie korzystać z elastycznych przestrzeni, co oznacza przyrost o 20 p.p. w stosunku do chwili obecnej. Choć główną motywacją pozostanie wciąż redukcja kosztów (43%) i dostosowywanie pomieszczeń do aktualnego obłożenia (48%), warto zwrócić uwagę na rosnące znaczenie Employer Brandingu w strategiach biznesowych organizacji. Blisko 30% przedsiębiorstw uznaje dobrze zaprojektowane, wielofunkcyjne przestrzenie biurowe jako sposób na przyciąganie talentów i zatrzymywanie wykwalifikowanych ekspertów.

– Na rynku pracy dominującą siłą stają się Millenialsi, pierwsze zawodowe kroki stawia także pokolenie Y, a wykwalifikowani specjaliści to ludzie po 50 roku życia. Pojawia się więc konieczność pogodzenia oczekiwań i przyzwyczajeń kilku generacji. Wraz z nowym pokoleniem wkracza zapotrzebowanie na nowoczesne technologie i możliwość pracy zdalnej. Natomiast popyt na biura w najlepszych lokalizacjach zdecydowanie przewyższa podaż. Dlatego tak istotne staje się optymalne wykorzystanie posiadanej przestrzeni i dostosowywanie jej do potrzeb użytkowników. W konkursie OFFICE SUPERSTAR poszukujemy i wyróżniamy właśnie takie organizacje, które z powodzeniem adaptują się do dynamicznych zmian, a ich biura odpowiadają na potrzeby organizacji – mówi Dominika Kowalska, Zastępca Dyrektora działu Strategii Środowiska Pracy i Zarządzania Zmianą w CBRE.

Wielopokoleniowość wymaga elastyczności

W celu uniknięcia poczucia wykluczenia, spadku efektywności czy nadmiernej rotacji pracowników, powinno się zbadać motywacje i ograniczenia każdego z pokoleń, a także opracować strategię UX, której wdrożenie przynosi wymierne korzyści. Zdaniem 91% organizacji głównym celem badania UX jest poprawa jakości współpracy, a 82% ankietowanych wskazuje na wzrost produktywności oraz utrzymanie talentów.

– Im bardziej biuro dostosowane jest do organizacji i im więcej jest w nim technologii prostych w użytku, tym większa satysfakcja z pracy w danej przestrzeni. Każde udogodnienie czy innowacja, intuicyjna w obsłudze przekłada się na codzienne pozytywne doświadczenia. Aby nasz czas spędzony w pracy był jak najbardziej efektywny, firmy powinny wypracowywać strategię UX, która pomoże wykorzystywać przestrzeń i rozwiązania technologiczne dla komfortu użytkownika końcowego – podsumowuje Dominika Kowalska.

Źródło: CBRE
Udostępnij artykuł: