Niezależni millenialsi myślą o własnych biznesach

Multimedia

Zdjęcie ilustracyjne: studenci, millenialsi, młodzi ludzie, młodzież, zespół, współpraca
fot. Fotolia

Aż 75 proc. przedstawicieli pokolenia millenialsów planuje założyć własną firmę. Zachęca ich do tego poczucie niezależności, elastyczny czas pracy i wysokie zarobki.

Aż 75 proc.  przedstawicieli pokolenia millenialsów (osoby urodzone w latach 1980 – 1995) planuje założyć swój biznes – wynika z badania wykonanego na zlecenie az.pl przez ARC Rynek i Opinia. Jaka działalność ich najbardziej interesuje? Chcą zajmować się handlem (12 proc,.), branżą spożywczą (po 7 proc.), marketingiem, reklamą, public relations, IT (po 6 proc.), branżą kosmetyczną i odzieżową (po 5 proc.), doradztwem i szkoleniami (3 proc.), projektowaniem, architekturą i designem (2 proc.).

– Pokolenie millenialsów wyraźnie różni się od tych poprzednich. Są dużo odważniejsi, nie boją się nowych technologii. Chcą być swoimi szefami. Cenią równowagę między życiem rodzinnym i zawodowym. Nowe technologie mają im ułatwiać pracę z dowolnego urządzenia i miejsca. Chcą zajmować się usługami kreatywnymi – zauważa Bogumiła Hoszowski, manager az.pl.

Jednak żeby założyć dobrze prosperującą firmę, trzeba, zdaniem millenialsów, pozyskać środki finansowe z zewnątrz (kredyty, pożyczki, dotacje, inwestorzy – 56 proc.), znaleźć miejsce na prowadzenie działalności (41 proc.), kupić sprzęt komputerowy i oprogramowanie (38 proc.), zasięgnąć porad prawnych i podatkowych (34 proc.),  być obecnym w mediach społecznościowych (21 proc.),  posiadać odpowiedni know-how i technologie (13 proc.), wirtualny hosting (10 proc.) oraz odbyć szkolenia (np. z asertywności, negocjacji – 7 proc.).

A co ich zachęca do prowadzenia własnego biznesu? Poczucie niezależności (49 proc.), elastyczny czas pracy (39 proc.), wysokie zarobki (38 proc.), praca zgodna z pasją (33 proc.), zabezpieczenie przyszłości (29 proc.), możliwość samodzielnego kierowania kierunku rozwoju biznesu (22 proc.), możliwość samorozwoju (20 proc.), praca zgodna z wyznawanymi wartościami (17 proc.), możliwość pracy ze zdolnymi i kreatywnymi osobami (7 proc.).

Millenialsi obawiają się za to tego, że nie pozyskają klientów (62 proc.), nie spełnią oczekiwań klientów (35 proc.), będą mieli za dużo pracy (25 proc.), problem ze zbilansowaniem życia prywatnego i zawodowego (24 proc.), nie nadążą za zmieniającą się sytuacją rynkową (21 proc.), że pomysł skopiuje konkurencja (20 proc.).

Marcin Złoch

Udostępnij artykuł: