Nordea najlepszym bankiem komercyjnym wg „Rzeczpospolitej”

Bankowość

Dziennik "Rzeczpospolita" po raz dziewiąty nagrodził najlepsze instytucje finansowe. Nordea Bank Polska zwyciężył w kategorii banki komercyjne.

Najlepsze instytucje finansowe 2010 roku wybierano wśród 8 branż rynku finansowego – banki komercyjne, banki spółdzielcze, powszechne towarzystwa emerytalne, firmy leasingowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, domy maklerskie, firmy ubezpieczeniowe majątkowe oraz życiowe. Przeprowadzony po raz dziewiąty ranking, charakteryzuje się stałością kryteriów oceny, co pozwala na coroczną analizę całego sektora instytucji finansowych i daje podstawy do porównania poziomu rozwoju konkretnych firm w branży. W tym roku na przesłaną przez „Rzeczpospolitą” ankietę, na podstawie której przygotowano ranking, odpowiedziało prawie 500 instytucji finansowych, co pokazuje jak ważne i prestiżowe dla branży jest to zestawienie.

W kategorii banków komercyjnych zwyciężył Nordea Bank Polska. O zwycięstwie zdecydowały między innymi: wysoka dynamika wzrostu oraz znaczący wzrost sumy bilansowej. W 2010 roku Nordea wypracowała zysk netto w wysokości 259,3 mln złotych. Jest to wynik o prawie 80 procent lepszy niż w 2009 roku. W tym samym okresie suma bilansowa Nordea wzrosła o 21, 6 procent.

Oprócz wyników finansowych kapituła rankingu oceniała również dynamikę oraz strukturę kredytów
i depozytów, a także rentowność mierzoną zwrotem z kapitału i aktywów. W tych kategoriach bank Nordea również osiągnął bardzo dobre rezultaty. Bank jest od lat w ścisłej czołówce instytucji udzielających kredyty hipoteczne. Stopa zwrotu z kapitału wyniosła w 2010 roku 19,6% i w ciągu roku wzrosła o 5 punktów procentowych. Natomiast stopa zwrotu z aktywów osiągnęła poziom 1,15%, czyli o 0,35 punktu procentowego więcej niż w roku ubiegłym. Warto wspomnieć o dynamicznym rozwoju sieci placówek banku, w 2010 roku Nordea uruchomiła 45 nowych oddziałów, a w I kwartale 2011 r. otworzyła kolejne dwie placówki.

– Strategia Nordea zorientowana jest na budowę banku uniwersalnego, oferującego atrakcyjne usługi dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. W minionym roku szczególnie skoncentrowaliśmy nasze działania na zrozumieniu i poznaniu potrzeb klientów. Do naszych nowo otwartych 45 placówek pozyskaliśmy do współpracy takich menedżerów, którzy będą zdeterminowani i nastawieni na osiąganie sukcesów. Przywiązujemy dużą wagę, aby realizować zadania w oparciu o pracę w zespołach. Na co dzień kierujemy się katalogiem wartości Nordea, które niejako tworzą nasze DNA: najważniejsze są doskonałe doświadczenia klientów ze współpracy z nami, wszystko sprowadza się do ludzi i tworzymy jeden zespół Nordea. Nie tylko deklarujemy te wartości, ale działamy zgodnie z ich przesłaniem. Przyczyniają się bowiem do wzrostu naszych wyników finansowych. Cenimy sobie również dobrą atmosferę, bo tylko wtedy można czerpać prawdziwą satysfakcję z pracy. – mówi Włodzimierz Kiciński, prezes zarządu Nordea Bank Polska.

Nordea pokonała w rankingu między innymi takie znane banki jak PKO Bank Polski, ING Bank Śląski czy BRE Bank.

Udostępnij artykuł: