Nowe technologie zmieniają branżę ubezpieczeń

Finanse i gospodarka

Polisy oparte na informacjach o stylu jazdy kierowcy, aplikacje ułatwiające zgłaszanie szkody, ubezpieczenia sprzedawane w maszynach vendingowych (do których należą m.in. urządzenia sprzedające napoje czy bilety), programy ułatwiające zarządzanie ryzykiem, systemu dające fleet managerom realny wpływ na zmniejszenie szkodowości we flotach... Liczba rozwiązań z zakresu nowych technologii, które z powodzeniem wykorzystywane są w branży ubezpieczeniowej na całym świecie, rośnie wraz z rozwojem Internetu Rzeczy. Z jednej strony ułatwiają one życie kierowcom, z drugiej mogą wpłynąć na wysokość składki, a z trzeciej - pozwalają towarzystwom maksymalizować zyski i zapobiegać fraudom.

„Aplikacje mogą odciążyć lub nawet zastąpić agenta ubezpieczeniowego w samym procesie sprzedaży i obsługi posprzedażowej. Użytkownik ma w telefonie dostęp do elektronicznej wersji wszystkich polis, może opłacać kolejne raty składki oraz poprosić o przygotowanie oferty wznowieniowej. W ten sposób towarzystwo ubezpieczeniowe utrzymuje stały kontakt z klientem, a aplikacja stanowi kanał komunikacji będący rozszerzeniem lub nawet alternatywą dla relacji bezpośrednich” – mówi Jacek Dymczak, Dyrektor rozwoju obszaru ubezpieczeń w firmie VSoft SA.

Adam Bąkowski, Prezes Zarządu NaviExpert, zwraca uwagę na zwiększającą się popularność ofert typu Usage-Based Insurance (UBI). „W krajach Europy Zachodniej, jak Wielka Brytania czy Włochy, wykorzystanie danych o stylu jazdy jest coraz powszechniejsze. U nas polisy oparte o tego typu informacje dopiero zaczną pojawiać się na rynku. Rozwiązania takie mają jednak szanse zdobyć dużą popularność, bowiem pozwalają na generowanie oszczędności m.in. w przedsiębiorstwach”. Bąkowski zaznacza, że ze względu na fakt, iż flotowe auta są mocniej eksploatowane, często przez różnych kierowców i bardziej narażone na wypadki czy stłuczki, ubezpieczenia kierowane do flot są droższe. „Fleet manager chcąc obniżyć koszty związane z ubezpieczeniem aut firmowych będzie dążył do tego by motywować kierowców do bezpiecznej i płynnej jazdy, a tym samym zmniejszyć wypadkowość w swojej flocie, co pozwoli na uzyskanie lepszych warunków ubezpieczenia”.

Telematyka oraz usługi oparte o Internet Rzeczy coraz śmielej wkraczają w obszar ubezpieczeń. Specjaliści zgodnie twierdzą, że od tego trendu nie ma odwrotu. Jak sytuacja wygląda w Polsce? Czy możemy spodziewać się rewolucji w komunikacyjnych polisach OC i autocasco? Takie m.in. tematy zostaną poruszone podczas drugiej edycji konferencji Connected Insurance, która odbędzie się 22 marca w Warszawie.

DRH

Udostępnij artykuł: