Nowoczesny Bank Spółdzielczy | SYTUACJA SEKTORA | Koniec wieńczy dzieło

BANK 2021/03

Trzecie webinarium tegorocznego Konwentu na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej zdominowała problematyka technologiczna. Otwierając spotkanie, wiceprezes ZBP Włodzimierz Kiciński wskazał, że cyfrowa transformacja sektora to efekt wspólnych wysiłków banków zrzeszających, systemów ochrony, obu izb i lokalnych instytucji finansowych.

Listek wyrastający z pieniędzy i żarówka
Fot. stock.adobe.com/xreflex

Trzecie webinarium tegorocznego Konwentu na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej zdominowała problematyka technologiczna. Otwierając spotkanie, wiceprezes ZBP Włodzimierz Kiciński wskazał, że cyfrowa transformacja sektora to efekt wspólnych wysiłków banków zrzeszających, systemów ochrony, obu izb i lokalnych instytucji finansowych.

Dodał przy tym, że rolę technologii wyznacza wsparcie biznesu i oczekiwania klientów. Błażej Mika, wiceprezes SGB-Banku, omówił realizowane w grupie wdrożenia technologiczne. Poprawa efektywności biznesowej i zwiększenie atrakcyjności oferty możliwe były dzięki outsourcingowi procesów i doskonaleniu procedur w obszarach cyfryzacji, platform multikanałowych, back office, a także nowego poziomu obsługi. Doświadczenie pandemicznych miesięcy potwierdziło słuszność obranej drogi. Podpis elektroniczny, mojeID, transakcje bezgotówkowe i sprawne kanały komunikacji stanowią dziś standard. MojeID to prosta rejestracja i logowanie do bankowości, a także dostęp do usług administracji publicznej i świadczeń medycznych. Aplikacja mobilna SGB umożliwia komunikację z systemami core’owymi, zdalne otwarcie rachunku czy dostęp do kredytu online.

Omnichannel tworzy nową jakość w relacjach

Platformy multikanałowe to możliwość wyboru, łatwiejsza współpraca z partnerami i aktywizacja klienta na zasadach win-win dla każdej ze stron układu: klient – bank – dostawca. BS API gwarantuje automatyzację procesów i mobilność przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa, usprawnia zarządzanie procesami przez autoryzację operacji, silne uwierzytelnianie i optymalizację sprawozdawczości. Trzeci z wymienionych obszarów zyskał na integracji obsługi płatności i scentralizowanie procesów AML.

Platforma SGB łączy różne systemy, dzięki wykorzystaniu widoku 360 pozwala obserwować wszystkie obszary aktywności klienta. Nowe funkcjonalności wdrażane modułowo podnoszą standard procesów operacyjnych i obsługowych. Włodzimierz Kiciński uznał, ze tempo i zakres wdrożeń dobrze rokują na przyszłość.

Adam Matyaszek, wiceprezes IT CARD Centrum Technologii Płatniczych SA, wskazał, że automatyzacja obsługi gotówki, do której przyczyniła się pandemia, trwale zmieniła model funkcjonowania oddziałów. Oferowanie nowej gamy produktów i usług zastępuje proste operacje procesowania gotówki. Dostęp do tej ostatniej zapewnią recyklery sieci Planet Cash, których ilość wzrosła do 20 tys., z czego do 1300 dostęp mają klienci banków spółdzielczych. Na ekranie maszyny użytkownik widzi logo swojego banku, co sprzyja budowaniu relacji. Rozwiązania oferowane przez IT CARD gwarantują dostęp do płatności mobilnych. Prelegent ocenił, że rok 2021 będzie przełomowy dla relacji banków z dostawcami technologii.

Korzystajmy ze sprawdzonych doświadczeń

Kolejna sesja, moderowana przez Bartłomieja Noconia, dyrektora Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej ZBP, poświęcona była wspólnym działaniom sektora w obszarze wdrożeń. Włodzimierz Kiciński przedstawił doświadczenia niemieckiego banku zrzeszającego BVR z Fidutią, dostawcą rozwiązań technologicznych. Było to swoiste ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: