O ile mniej emitują CO2 do atmosfery auta elektryczne? – raport T and E

Czysty zysk

Ładowanie samochodu elektrycznego
Fot. stock.adobe.com/Boggy

Samochody elektryczne w Europie emitują średnio trzy razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napędzane dieslem i benzyną – wynika z raportu Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (T&E).

#MarcinKorolec: W Polsce transformacja w kierunku pojazdów elektrycznych może być połączona z inwestycjami w wytwarzanie energii elektrycznej ze słońca #Elektromobilność @fppepl @InstEneregOdnaw @klimatyczna

W przesłanej do aleBank.pl informacji Rafał Bajczuk,  analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, przedstawiciel w Polsce T&E pisze:

Elektryk w Polsce emituje mniej CO2 mimo pobierania prądu z sieci

– T&E przygotowała interaktywne narzędzie do porównywania emisji CO2 z różnego rodzaju napędów we wszystkich krajach UE (narzędzie będzie dostępne publicznie od poniedziałku 20 kwietnia). 

Wyniki raportu How clean are electric cars? T&E’s analysis of electric car lifecycle CO2 emissions (https://www.transportenvironment.org/news/how-clean-are-electric-cars) pokazują, że np. samochód elektryczny, z baterią wyprodukowaną w Chinach napędzany energią elektryczną z polskiej sieci (najwyższe emisje CO2 w UE) nadal emituje 22% mniej CO2 niż samochód napędzany Dieslem i 28% mniej CO2 niż samochód benzynowy.

Z drugiej strony, samochód elektryczny z baterią wyprodukowaną w Szwecji i używany w tym kraju emituje 80% mniej CO2 niż diesel i 81% mniej CO2 niż pojazd napędzany benzyną.

Elektryki w UE emitują trzy razy mniej CO2

Interaktywna porównywarka pozwala również na sprawdzenie jak zmienią się emisje CO2 w roku 2030, kiedy wytwarzanie energii w całej UE będzie mniej emisyjne.

Lucien Mathieu, Analityk ds. transportu i pojazdów elektrycznych w Transport & Environment:

-To narzędzie kładzie kres mitowi, że jazda samochodem elektrycznym w Europie może być gorsza dla klimatu niż jazda samochodem na diesla lub benzynę. To po prostu nieprawda. Najbardziej aktualne dane pokazują, że samochody elektryczne w UE emitują średnio prawie trzy razy mniej CO2.

Do 2030 roku Samochody elektryczne zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie, ponieważ wytwarzanie energii w UE w coraz większym stopniu opiera się na źródłach odnawialnych.

Jeśli rządy europejskie poważnie podchodzą do deklaracji dekarbonizacji w czasie wychodzenia z kryzysu, muszą przyspieszyć przejście na pojazdy elektryczne – konstatuje Lucien Mathieu.

Fotowoltaika na dachu i elektryk w garażu

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych:

-Dane T&E pokazują, że w Polsce samochody elektryczne już teraz są lepszą alternatywą dla samochodów spalinowych. W Polsce transformacja w kierunku pojazdów elektrycznych może być połączona z inwestycjami w wytwarzanie energii elektrycznej ze słońca, zarówno na budynkach wielo i jednorodzinnych, jak i na budynkach biurowych i zakładach pracy.

W ten sposób jazda samochodem elektrycznym byłaby jeszcze mniej emisyjna. Nie zapominajmy, że samochody elektryczne oprócz tego, że emitują mniej CO2, nie zanieczyszczają powietrza podczas jazdy i generują o wiele mniej hałasu, niż samochody spalinowe.

Powinno być to kolejnym argumentem za przyspieszeniem rozwoju elektromobilności w Polsce – podsumowuje Marcin Korolec.

Europejska Federacja Transportu i Środowiska (T&E)jest największą organizacją pozarządową w Europie działającą na rzecz ochrony środowiska w sektorze transportu. Promuje zeroemisyjny transport (drogowy, lotniczy i żeglugę) i opowiada się za zaprzestaniem wspierania inwestycji w paliwa kopalne, jak również w olej palmowy.

Udostępnij artykuł: