Odmrażanie gospodarki: 500 tys. handlowców wraca do pracy już od 4 maja

Gospodarka / Rynek pracy

handel, sklep, zakupy
Fot. stock.adobe.com/Seventyfour

Do pracy wróci nawet pół miliona osób zatrudnionych w galeriach handlowych. Sklepy już wdrażają procedury, które po ich otwarciu 4 maja, zapewnią bezpieczeństwo pracownikom i klientom. Przed pandemią dzienne obroty w samych tylko 16 sieciach handlowych skupionych w POHiD sięgały 200 miliardów zł.

#RenataJuszkiewicz: Wyczekujemy powrotu do normalności, bo oznacza on szansę na ochronę miejsc pracy w handlu oraz zwiększenie popytu na towary produkowane także przez polskie firmy i polskich pracowników #OdmrażanieGospodarki #Koronawirus #GalerieHandlowe @POHiD_pl

Galerie handlowe tworzą miejsca pracy dla około pół miliona osób, z których większość przez ostatnie tygodnie pozbawiona była możliwości wykonywania zajęcia.

Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>

Zamknięcie sklepów doprowadziło też do zastoju w wielu branżach i segmentach rynku wytwarzających towary na potrzeby handlu detalicznego.

Galerie z silną ochroną sanitarną

Decyzja o włączeniu galerii handlowych do kolejnego kroku odmrażania gospodarki była postulowana przez branżę i zapadła po długich i szczegółowych konsultacjach z jej przedstawicielami.

‒ Już dziś współpracujemy z GIS, przygotowując się do wdrożenia zasad ochrony sanitarnej pracowników i klientów naszych sklepów.

Wyczekujemy powrotu do normalności, bo oznacza on szansę na ochronę miejsc pracy w handlu oraz zwiększenie popytu na towary produkowane także przez polskie firmy i polskich pracowników – powiedziała Renata Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

1 klient na 15 mkw. powierzchni sklepu

Klienci będą mogli odwiedzać galerie handlowe od 4 maja. Zgodnie z rozporządzeniem będą w nich obowiązywać szczególne ograniczenia, zmniejszające ryzyko epidemiczne.

Wprowadzony zostanie między innymi limit jednego klienta na 15 mkw., zamknięte pozostaną restauracja serwujące dania na miejscu i wyspy handlowe. Podobnie jak w innych miejscach publicznych ‒ będzie tam panował obowiązek zasłaniania nosa i ust maską lub częścią odzieży.

Czy zakaz handlu w niedzielę przejdzie do historii?

Portal aleBank.pl poprosił Prezes POHiD Renatę Juszkiewicz o komentarz ws. zniesienia zakazu handlu niedzielę, co mogłoby również przyspieszyć odmrażanie gospodarki.

‒ W obecnej sytuacji gospodarczej zniesienie zakazu handlu w niedziele jest jedynym konstruktywnym rozwiązaniem, które choć częściowo mogłoby zrekompensować straty ponoszone przez firmy handlowe w okresie pandemii. Bezpośrednim skutkiem obostrzeń są znaczące spadki sprzedaży.

Wprowadzenie dodatkowego dnia w tygodniu przeznaczonego na sprzedaż byłoby realnym wsparciem dla przedsiębiorców, a ponadto spowodowałoby rozłożenie ruchu klientów i w konsekwencji ‒ poprzez ograniczenie liczby kontaktów interpersonalnych w danym czasie ‒ większe bezpieczeństwo dla konsumentów i pracowników handlu.

Po opanowaniu pandemii handel będzie musiał zmierzyć się z jej długofalowymi skutkami gospodarczymi.

 Zniesienie zakazu handlu w niedziele mogłoby dostarczyć pozytywnego impulsu do ożywienia gospodarczego, poprawiłoby kondycję finansową firm handlowych oraz stworzyłoby możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia ‒ podkreśliła Renata Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Czytaj także: COVID-19: niedziele wolne od handlu nie ułatwią odmrażania gospodarki

16 międzynarodowych sieci handlowych

POHiD jest organizacją,  której członkami są największe sieci handlowe. Łączna wartość ich inwestycji w Polsce przekracza 50 miliardów euro. Nadrzędnym celem organizacji jest reprezentacja interesów swych członków wobec organów władzy publicznej oraz innych organizacji środowiska gospodarczego.

Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter >>>

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zrzesza 16 międzynarodowych sieci handlowych.

Firmy członkowskie POHiD stworzyły blisko 200 tys. miejsc pracy. Są też kluczowym partnerem dla krajowych producentów, których produkty stanowią ok. 90 proc. wszystkich oferowanych w sieciach.

Udostępnij artykuł: