Opinie zawieszone w sieci: luty 2013

NBS 2013/02

RYCERZE Z BAZYLEI Grupa zarządzających Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego (Basel Committee on Banking Supervision) postanowiła, że jedna z najważniejszych zasad dotycząca płynności krótkoterminowej (Liquidity Coverage Ratio, LCR), jaką mają respektować banki, nie wejdzie w życie tak jak planowano w 2015 r., lecz będzie wprowadzana stopniowo w latach 2015-19. (...) Jakie to ma znaczenie dla polskich banków? Według danych Komisji Nadzoru Finansowego na koniec czerwca 2011 r., zaprezentowanych przez przewodniczącego KNF Andrzeja Jakubiaka w zeszłym roku, z badanych 44 banków komercyjnych 14 nie miało wystarczających aktywów płynnych o łącznej wartości 15,5 mld zł.

RYCERZE Z BAZYLEI Grupa zarządzających Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego (Basel Committee on Banking Supervision) postanowiła, że jedna z najważniejszych zasad dotycząca płynności krótkoterminowej (Liquidity Coverage Ratio, LCR), jaką mają respektować banki, nie wejdzie w życie tak jak planowano w 2015 r., lecz będzie wprowadzana stopniowo w latach 2015-19. (...) Jakie to ma znaczenie dla polskich banków? Według danych Komisji Nadzoru Finansowego na koniec czerwca 2011 r., zaprezentowanych przez przewodniczącego KNF Andrzeja Jakubiaka w zeszłym roku, z badanych 44 banków komercyjnych 14 nie miało wystarczających aktywów płynnych o łącznej wartości 15,5 mld zł.

Przyjęte złagodzenie oznacza, że do 2015 r. muszą zdobyć tylko ponad 9 mld zł takich aktywów, o ile nie mają w swoich portfelach takich, które nowa definicja traktuje również jako płynne, czyli możliwe do szybkiego zbycia. Trudniejsza sytuacja – relatywnie do ich wielkości – jest w bankach spółdzielczych. Niedobór płynności w bankach zrzeszających wynosił półtora roku temu 11,4 mld zł, a w spółdzielczych – 2,7 mld zł. Jednak KNF znalazła rozwiązanie, jak temu zaradzić. Środki deponowane przez banki spółdzielcze w bankach zrzeszających miałyby być traktowane jako stabilne. (…) Według KNF, 11 z 44 polskich baków komercyjnych nie osiągało półtora roku temu wskaźników NFSR, a niedobór środków wynosił 34,3 mld zł.

Rycerze z Bazylei [komitet bazylejski – dopisek red.] ogłosili, że nie ustają w walce o nowe standardy. Ale ich spotkanie nastąpiło w tydzień po planowanym wejściu w życie nowych zasad adekwatności kapitałowej, które… nadal nie obowiązują. Tylko 11 państw z 27 uczestników komitetu, w tym Kanada, Szwajcaria, Japonia i Chiny, wprowadziło je w swoim prawie. Nie wdrożyły ich ani Unia Europejska, ani USA. Tymczasem Europejski Nadzór Bankowy (EBA) podał w grudniu, że według danych z końca 2011 r. banki z grupy 44 największych w Europie potrzebowałaby 8 mld euro nowego kapitału, żeby wypełnić mający obowiązywać od 2015 r. wskaźnik CET 1 w wysokości 4,5 proc. Żeby powiększyć ten wskaźnik o 2,5-procentowy bufor, mający wchodzić stopniowo od 2016 r., banki systemowo ważne dla naszego kontynentu potrzebują aż 199 mld euro.

(…) W Unii Europejskiej zasady Bazylei III ma wprowadzić dyrektywa CRD IV, której projekt istnieje od blisko trzech lat, ale wciąż nie została ona uchwalona. Dlaczego? Bo ma obejmować także zasady ogólnounijnego nadzoru, ustalone dopiero w grudniu, reguły resolution, czyli uporządkowanej upadłości i likwidacji banków, oraz ograniczyć bonusy bankierów. A to budzi jeszcze większe emocje niż wskaźniki płynności całego sektora bankowego.

Obserwator finansowy.pl
Jacek Ramotowski, dziennikarz

PO CO KOMU POWIAT? SAMORZĄD.PAP.PL

Na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji, „współpracy” z powiatem powiem, że ten pasożytniczy twór był i jest niepotrzebny. Jeśli więc na trudne czasy poszukujemy oszczędności w administracji, to na początek zlikwidujmy wymysł prof. Kuleszy. Myślę, że już można. Ewentualnych oponentów proszę, by dostrzegli, że każdego statystycznego obywatela RP istnienie powiatu kosztuje, lekko licząc 1000 zł. Tak! Tysiąc złotych! I nic z tego nie ma, oprócz… wchodzenia sobie w kaszę. Pomijam tu fakty wydłużenia drogi w załatwianiu różnych spraw, począwszy od rejestracji motorowerów, a skończywszy na kwestiach budowlanych. Gminy bez powiatów, świetnie dawały soOPINIE bie z tym radę. Jestem przekonany, że gdyby połowa z tego 1000 zł wróciła do gmin, a połowa do budżetu państwa, byłoby to uczciwe rozwiązanie. Co więcej zaoszczędzone środki finansowe mogłyby posłużyć centrum do efektywnego stymulowania łączenia się małych gmin w większe. Tak żeby 20-25 tys. mieszkańców w gminie stało się normalnością.

Internauta o nicku „były samorządowiec”

POWRÓT DO… PRZYSZŁOŚCI

Przez z górą ćwierć wieku przemysł uciekał z Ameryki do krajów, gdzie płace były dużo niższe. Dziś pojawia się nowe spojrzenie na mądrość tej strategii i zwiastuny odwrotu od tego trendu. W Louisville, w stanie Kentucky, w parku przemysłowym z własną elektrownią, strażą pożarną i kodem pocztowym, 40 lat temu 23 tys. pracownikó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: