Opinnie: Odbudowy systemu finansowego

BANK 2009/11

Jak mają funkcjonować instytucje nadzorcze? Przedstawiciele Unii Europejskiej, uczestnicy szczytu G-20 i rządy deklarują potrzebę zmiany modelu organów nadzoru bankowego. Do finału prac daleko, ale powstaje koncepcja działania wspólnie zreformowanych instytucji nadzorujących rynki finansowe na świecie.

Jak mają funkcjonować instytucje nadzorcze? Przedstawiciele Unii Europejskiej, uczestnicy szczytu G-20 i rządy deklarują potrzebę zmiany modelu organów nadzoru bankowego. Do finału prac daleko, ale powstaje koncepcja działania wspólnie zreformowanych instytucji nadzorujących rynki finansowe na świecie.

Paweł Minkina

Dyskusja nad stworzeniem europejskiego modelu nadzoru bankowego toczy się od kilku lat, jednak dopiero kryzys finansowy znacznie przyspieszył prace. Pod koniec września Komisja Europejska przyjęła pakiet projektów służący wzmocnieniu nadzoru nad sektorem finansowym w Europie. – Rynki finansowe są rynkami europejskimi i światowymi, a nie wyłącznie krajowymi. Ich nadzór musi być również nadzorem europejskim i światowym.(…) Naszym celem jest ochrona europejskich podatników przed powtórzeniem się mrocznych czasów z jesieni roku 2008, kiedy to rządy musiały zasilić banki miliardami euro – tłumaczył przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso.

Nieefektywna kontrola

Nie tylko w USA, ale także i w Europie kryzys gospodarczy pokazał, że nadzór bankowy szwankuje. Zgodnie z Dyrektywą Komisji Europejskiej i Rady nr 2000/12/EC instytucje kredytowe Unii Europejskiej podlegają organom nadzoru w krajach macierzystych, które wydały im zezwolenie na prowadzenie działalności. Nie zawsze jednak nadzór sprawowany w taki sposób jest dostateczny. Okazało się, że kontrola instytucji kredytowych przez kraj który licencję wydał bywa, delikatnie mówiąc, mało efektywna.

Świetnie widać to na krajowym podwórku: dowodem są choćby kłopoty nadzoru polskiego i greckiego nad działającym w Polsce, ale na licencji greckiej, Polbankiem EFG. Dynamiczny rozwój banku może spowodować wiele utrudnień nadzorczych Grekom, a w konsekwencji kontrola państwa macierzystego stanie się niewystarczająca. Chociaż przedstawiciele Polbanku rozważają możliwość ubiegania się o licencję Polską, to w tej chwili w przypadku wystąpienia nieprawidłowości Urząd Komisji Nadzoru Finansowego musi się zwracać o ich usunięcie do nadzoru greckiego. I tylko Grecy mogą podjąć odpowiednie działania. Przypadek Polbanku EFG nie jest jedyny w Europie. Inny przykład to problem z nadzorem nad oddziałami banków irlandzkich w Wielkiej Brytanii. Aby klienci instytucji finansowych nie przenieśli środków do oddziałów banków irlandzkich działających na terenie Wielkiej Brytanii, Brytyjczycy zmuszeni zostali do podniesienia wysokości depozytów gwarantowanych.

Upożądkowanie zasad funkcjonowania instyytucji finansowych oraz wzmocnienie roli organów nadzoru wymaga czasu. Nalezy podjąć działania, które uposzczą regóły postepowania- tak zdecydowali uczestnicy World Economits Summit Financial Market 2009

Unia Europejska coraz bardziej dostrzega ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: