Orlen i Lotos zapewniają: opłata emisyjna nie obciąży kierowców

Gospodarka

Pixabay.com

PKN Orlen i Grupa Lotos podtrzymały deklarację, zgodnie z którą nie przeniosą opłaty emisyjnej na klientów indywidualnych, poinformowali główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski i wiceprezes Lotos Paliwa Adam Pawłowicz.

Opłata emisyjna nie obciąży kierowców - zapewniają po raz kolejny #Orlen i #Lotos

“Grupa Lotos widzi korzyści związane z dostępnością środków z funduszu niskoemisyjnego. Podtrzymujemy też deklarację sfinansowania opłaty emisyjnej. Liczymy, że część tej opłaty weźmie na siebie rynek hurtowy” – powiedział w imieniu Grupy Lotos Pawłowicz podczas konferencji prasowej.

“Sfinansowanie opłaty emisyjnej to dla nas inwestycja i nie będzie to miało wpływu na nasze wyniki finansowe” – zadeklarował z kolei Adam Czyżewski.

Szacuje się, że łącze wpływy z tytułu opłaty wyniosą 1,7 mld zł netto tj. 0,08 zł na litr sprzedawanego paliwa.

Poprawa jakości powietrza w miastach

“Czy będzie to miało wpływ na naszą EBITDA? Trudno powiedzieć. Być może podzieli się to na EBITDA i koszty. Widzimy korzyść wzięcia tej opłaty na siebie. Dla konsumenta liczy się zmiana cen paliw, a po podwyżce ceny mogłoby dojść do spadku popytu. Należy pamiętać też, że działamy na szalenie konkurencyjny rynku i nie możemy dowolnie podnosić cen” – przekonywał Czyżewski.

Koncerny podkreśliły też korzyści wynikające z dostępu do dodatkowych środków. “Bez wsparcia dla koncernów zmuszenie ich do finansowania nieopłacalnych inwestycji jest niemożliwe. Dziś wiele obszarów związanych z niskoemisyjnością jest nieopłacalnych” – powiedział Pawłowicz.

“Konstrukcja tej opłaty to pewien prototyp od którego należy zacząć. Środki z funduszu niskoemisyjnego trafią do większych ośrodków na transport. Mniej zamożni skorzystają na redukcji efektu tzw. ubóstwa energetycznego. Dzięki temu mamy szansę na stałe zmienić jakość powietrza w naszych miastach” – podsumował pełnomocnik rządu ds. programu “czyste powietrze”, Piotr Woźny, również obecny na spotkaniu.

Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Lotos wyniosły 24,18 mld zł w 2017 roku.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 95,36 mld zł w 2017 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

 Źródło: ISBnews

Udostępnij artykuł: