Piaskownica Technologiczna BIK pozwoli ocenić szanse biznesowe każdego pomysłu

Firma

Biuro Informacji Kredytowej dysponujące największą bazą informacyjną sektora finansowego w Polsce, uruchamia Program BIK HUB - piaskownicę technologiczną dla firm. Program rozpoczyna się 3 listopada 2021 roku.

Źródło: BIK SA

Biuro Informacji Kredytowej dysponujące największą bazą informacyjną sektora finansowego w Polsce, uruchamia Program BIK HUB - piaskownicę technologiczną dla firm. Program rozpoczyna się 3 listopada 2021 roku.

Pierwszą inicjatywą w ramach Programu BIK HUB jest pilotaż BIK Open API, platformy integrującej dane z wielu źródeł. To prosty dostęp do szerokiego wachlarza informacji w oparciu o geolokalizację", mówi dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej.

Uczestnictwo w piaskownicy stwarza szansę praktycznej weryfikacji prototypowych rozwiązań oraz uzyskanie profesjonalnej oceny potencjału biznesowego pomysłu przed wprowadzeniem na rynek.

BIK Open API to także dostęp do zintegrowanych danych różnych podmiotów, działających w obszarze nieruchomości, finansów, ubezpieczeń, badań konsumenckich, digital marketingu i data science. Informacje te mogą posłużyć zarówno do budowy lub zwiększenia dokładności analiz, czy tworzenia segmentacji, ale również do oszacowania potencjału wybranej lokalizacji, biorąc pod uwagę wiele wymiarów opisanych danymi integrowanymi przez BIK” - wyjaśnia prezes BIK.

Dane od BIK i podmiotów współpracujących

Platforma BIK Open API umożliwia weryfikację firm, ujętych w bazach publicznych takich jak KRS, REGON, CEiDG oraz w bazie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Platforma również ułatwi dostęp do informacji o cechach wybranych lokalizacji, np. o typie zabudowy, średnich cenach nieruchomości czy najmu, o specyfice i preferencjach zakupowych mieszkańców, a także o statystykach dotyczących przestępczości i wypadków drogowych itd.

Dane historyczne na temat preferencji zakupowych, zachowań konsumenckich, czy deklaracji związanych z ich przyszłymi decyzjami zakupowymi, pozwolą z dużą dokładnością tworzyć scenariusze aktywności sprzedażowych, aktywności marketingowych, wykorzystujących ścieżki „customer journey” dla określonych obszarów, lokalizacji i grup klientów.

Dostęp do Platformy BIK Open API pozwoli na wyszukiwanie tzw. POI, czyli Points of Interest i pomoże w ustalaniu ich odległości od określonego punktu adresowego.

Ponadto, w ramach BIK Open API dostępne będą usługi opcjonalnie wzbogacone o statystyki kredytowe w ujęciu geograficznym, oparte o wybrane dane z bazy BIK, na podstawie wskazanego adresu lub współrzędnych, produktów kredytowych czy określonych usług wykorzystujących, tzw. scoring lokalizacji „geo-score”.

Dostęp do wielu danych źródłowych w jednym miejscu - na etapie pilotażowego wdrożenia BIK Open API - jest możliwe dzięki współpracy m.in. z firmami: Centrum AMRON, Cenatorium, DataWise, GfK, Selectivv i będzie obejmował dane dla wybranego dużego miasta. 

Jak sprawdzić swój pomysł?

Andrzej Zduńczyk, Dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów w BIK podaje konkretne przykłady korzyści jakie może mieć przedsiębiorca korzystający z piaskownicy BIK:

Jeśli ktoś myśli o otworzeniu restauracji, to dowie się, ilu ludzi mieszka w okolicy, jaki jest ich potencjał finansowy, czy chodzą do restauracji czy do  fast food-ów, czy są tam już inne restauracje, czy w okolicy jest  bezpiecznie, czy też często zdarzają się tam rozboje. Kolejna moim zdaniem ciekawa opcja, to wybór mieszkania na wynajem. Korzystając z naszych danych można wyszukać dla siebie  idealne miejsce do zamieszkania. Dla seniora, młodej osoby, młodych rodzin czy singli.”

Do innego przykładu odwołuje się Paweł Żurek Dyrektor Biura Architektury i Nowych Rozwiązań BIK: 

„Dzięki BIK Open API statystyczne dane kredytowe mogą służyć w procesach, w których wcześniej nie mogły być wykorzystane – z wielu względów. Weźmy przykład  sklepu e-commerce. Jego właściciel  może sprawdzić czy w tej okolicy można dostarczać bezpiecznie przesyłki za pobraniem, czy warto udostępniać płatność odroczoną czy też raczej należy pobierać opłaty z góry. Sądzimy, że e-sklepy, które przysyłają odbiorcom drogie produkty mogą być zainteresowane taką weryfikacją swoich klientów.”

Udział w Programie jest bezpłatny, co oznacza efektywne obniżenie kosztów wejścia na rynek nowych podmiotów i oferowanych przez nie rozwiązań.

Inicjatywę popierają i współtworzą strategiczni partnerzy Programu BIK HUB. Są nimi Microsoft, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oraz Fundacja Fintech Poland.

Każda firma, zainteresowana uczestnictwem w BIK HUB, już może się zgłaszać, aby rozwinąć i przetestować swoje pomysły, wystarczy uzupełnić formularz aplikacyjny na stronie: https://www.bikhub.pl

Więcej informacji o BIK HUB w najbliższym numerze Miesięcznika Finansowego BANK.

Udostępnij artykuł: