PKO Bank Polski: nowości w aplikacji mobilnej IKO

Z rynku

Oznaczenie odbiorców przelewów BLIK w kontaktach w telefonie oraz kolejna możliwość wykorzystania biometrii - to dwie nowości w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego. Trzecia pojawi się od piątku 2 kwietnia i wynika ze zmian wprowadzonych w zasadach korzystania z biletów komunikacji miejskiej w Warszawie.

Aplikacja IKO PKO BP
Fot. PKO Bank Polski

Oznaczenie odbiorców przelewów BLIK w kontaktach w telefonie oraz kolejna możliwość wykorzystania biometrii - to dwie nowości w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego. Trzecia pojawi się od piątku 2 kwietnia i wynika ze zmian wprowadzonych w zasadach korzystania z biletów komunikacji miejskiej w Warszawie.

Klienci PKO Banku Polskiego, którzy w aplikacji IKO korzystają z przelewów na numer telefonu, zyskali właśnie możliwość sprawdzenia komu mogą w ten sposób przesłać pieniądze. Wystarczy, że włączą funkcję oznaczania odbiorców przelewów BLIK w swoich kontaktach. Użytkownicy IKO, którzy korzystają z mobilnej autoryzacji i ich telefon ma włączone funkcje biometryczne, mogą z kolei potwierdzać część operacji bankowych biometrią, np. odciskiem palca. Natomiast kupujący w IKO bilety komunikacji miejskiej w Warszawie, zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 2 kwietnia, będą mogli skasować bilet skanując kod QR w IKO.

Czytaj także: PKO BP: liczba logowań do aplikacji IKO wzrosła o 47 proc. rdr w 2020 roku >>>

- To kolejne ułatwiające bankowanie, a jednocześnie bezpieczne i wygodne funkcje w aplikacji IKO. Stale i konsekwentnie rozwijamy mobilną bankowość PKO Banku Polskiego, dostosowując naszą ofertę do rosnących potrzeb i wymagań klientów. podkreśla Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

Budujemy ekosystem cyfrowych usług dostępnych w smartfonie, tworząc przyszłą platformę instytucji technologicznej z licencją bankową.

- Zwłaszcza teraz w dobie pandemii mobilna bankowość i cyfrowe usługi ułatwiają użytkownikom IKO bezpieczne funkcjonowanie i pomagają zachować dystans społeczny - dodaje.

Oznaczenie odbiorców przelewów BLIK

Przelewy na numer telefonu odbiorcy są darmowe i trafiają od razu na konto – to wygodny sposób na rozliczanie np. wspólnych zakupów, wyjścia do restauracji lub składki na prezent. Teraz jest to jeszcze prostsze dzięki logo BLIK przy nazwiskach w kontaktach w telefonie.

Jak włączyć lub wyłączyć oznaczanie odbiorców BLIK? Użytkownik IKO musi rozwinąć swój profil w aplikacji i wejść w Ustawienia, następnie w Ustawienia BLIK i włączyć funkcję „Oznacz odbiorców przelewów BLIK”. Dzięki temu na liście kontaktów w swoim telefonie zobaczy logo BLIKA przy osobach, które odbierają przelewy na telefon w ramach tego systemu płatności. Dane o oznaczeniu osób są przetwarzane przez PKO Bank Polski tylko w momencie realizacji usługi, bank nie ma dostępu do listy kontaktów użytkownika IKO.

Dzienny limit przelewów na telefon BLIK w aplikacji IKO to 1000 zł; jednorazowo klient może przesłać maksymalnie 500 zł. W 2020 r. użytkownicy IKO zrealizowali 12,3 mln przelewów na telefon.

Autoryzacja operacji biometrią

Użytkownicy IKO, którzy korzystają z mobilnej autoryzacji i ich telefon ma włączone funkcje biometryczne, mogą teraz potwierdzać część operacji bankowych biometrią, np. odciskiem palca lub skanem twarzy. Dotychczas używający tej funkcji mogli dokonać potwierdzenia klikając w przycisk w powiadomieniu push lub w aplikacji albo podając kod PIN. Teraz można włączyć potwierdzanie biometrią – wystarczy w IKO rozwinąć swój profil, wejść w Ustawienia, następnie w Biometria oraz Logowanie i autoryzacja i kliknąć „Autoryzacja operacji biometrią”.

Jeżeli w czasie potwierdzania operacji potwierdzenie biometrią nie zadziała, aplikacja poprosi użytkownika o autoryzację kodem PIN. Po włączeniu autoryzacji biometrycznej, część operacji, które dotychczas były potwierdzane jedynie przyciskiem „Potwierdź” (bez PIN) w powiadomieniu push lub na ekranie - nadal będą zatwierdzane w ten sposób.

Bilety warszawskiej komunikacji kasowane za pomocą kodu QR

Od 2 kwietnia bilety warszawskiej komunikacji miejskiej, kupowane za pośrednictwem aplikacji, nie będą od razu aktywne, jak działa to obecnie. Decyzją stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego bilet w aplikacji trzeba będzie skasować z pomocą kodu QR po wejściu do pojazdu lub przed przekroczeniem bramek w metrze. Dopiero wtedy stanie się on ważny. Kody QR są umieszczane w górnej części pojazdu, naprzeciwko drzwi wejściowych. Natomiast w metrze są przed bramkami biletowymi oraz przy windach. Według ZTM da się je zeskanować nawet z odległości 2-3 metrów. Tę czynność pasażer musi wykonać od razu po wejściu do autobusu lub tramwaju, a w przypadku przejazdu metrem – przed przekroczeniem linii bramek lub przed wejściem do windy.

Czytaj także: Alior Bank: w aplikacji mobilnej warszawskie bilety miejskie dostępne na nowych zasadach >>>

Użytkownicy aplikacji IKO nie muszą instalować żadnego dodatkowego skanera kodów QR. Wystarczy, że wybiorą opcję „Skasuj bilet” (jest na ekranie potwierdzającym zakup nowego biletu lub w Szczegółach wcześniej kupionego biletu), użytkownik zostanie przekierowany do czytnika kodów QR w aplikacji IKO, po czym powinien skierować aparat telefonu na kod QR i poczekać na ekran z potwierdzeniem skasowania. Bilet czasowy można przedłużyć w trakcie jazdy, bez ponownego kasowania, czyli skanowania kodu QR , wystarczy wybrać "Przedłuż ważność biletu". Nowością jest też możliwość zakupu w IKO dowolnej liczby biletów na zapas.

Od chwili startu usługi do końca 2020 roku użytkownicy IKO w sumie kupili 6,3 mln biletów komunikacyjnych, z czego prawie jedna czwarta przypada na Warszawę.

IKO ciągle się rozwija

Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Liczba aktywnych aplikacji IKO na koniec 3 kwartału 2021 r. wyniosła 5,4 mln. W ubiegłym roku użytkownicy logowali się do niej rekordowe (w skali roku) ponad 1 mld 150 mln razy, w porównaniu z rokiem 2019 to wzrost o 47 proc. Liczba interakcji klientów w aplikacji IKO wyniosła w 2020 roku 3,8 mld i jest to wzrost o 46 proc. (plus 1,2 mld interakcji) w porównaniu rokiem 2019.

W ostatnim czasie w aplikacji pojawiła się możliwość płacenia za autostrady, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otwieranie konta „na selfie” dla klientów indywidualnych, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcja zmiany konta na inny typ. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków - sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking). IKO zyskało też swój charakterystyczny krótki sygnał dźwiękowy (jingiel), który jest przez użytkownika słyszany, kiedy otrzyma komunikat push.

Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili IKO już ponad 600 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. Aplikacja IKO jest więc nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana. Zwyciężyła w kategorii Nagroda Specjalna Internautów w 10. edycji konkursu Mobile Trends Awards, zbierając ponad 17 tys. wskazań. Użytkownicy IKO docenili m.in. innowacyjność, przyjazne rozwiązania oraz dynamiczny rozwój. Asystent głosowy IKO znalazł się w Top 3 konkursu "Bankowa Innowacja Roku 2021" magazynu „Forbes”. PKO Bank Polski zajął 1. pierwsze miejsce w rankingu Finnoscore i został europejskim liderem cyfrowej bankowości oraz został sklasyfikowany jako szósty najbardziej zaawansowany cyfrowo bank w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) według Bain&Company.

Udostępnij artykuł: