PKO BP: w ciągu trzech lat kluczowe systemy IT banku będą działać w chmurze hybrydowej

Bezpieczne Finanse / Bezpieczny Bank / Technologie i innowacje / Z rynku

PKO BP - Oddział - Rotunda
PKO BP - Oddział - Rotunda (fot. PKO BP)

PKO BP, który korzysta z wybranych usług Operatora Chmury Krajowej, uruchamia w chmurze 11 tys. wirtualnych stanowisk pracy doradców bankowych. Bank chce, aby najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową - poinformował bank w komunikacie prasowym.

.@PKOBP chce, aby najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową #PKOBP #ChmuraKrajowa @ChmuraKrajowa

„Teraz, kiedy w sektorze bankowym nastąpiło szybkie przejście z dotychczasowego modelu oddziałowo-zdalnego na zdalno-oddziałowy, cyfryzacja będzie musiała jeszcze przyspieszyć, a to oznacza, że szersze korzystanie przez banki z usług chmurowych jest już wręcz nieuniknione. Zmiana modelu IT, to element naszej strategii (…)” – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło.

Bank jest w trakcie przenoszenia serca swojej infrastruktury

Bank podał, że jest w trakcie przenoszenia serca swojej infrastruktury, systemu Alnova, na platformę przyjazną rozwiązaniom chmurowym, aby w przyszłości mieć możliwość ich wykorzystania.

>> (otwiera się na nowej zakładce)”>Czytaj także: Dysk w chmurze w PKO Banku Polskim. Nowa usługa dla firm >>>

„Bank chce, aby najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową” – napisano w komunikacie.

Bank poinformował, że chmura hybrydowa to rozwiązanie, które zakłada jednoczesne korzystanie z zasobów chmury publicznej oraz zabezpieczanie zasobów przy użyciu środowiska prywatnego.

PKO BP obecnie korzysta już z wybranych usług OChK

„Kolejnym dużym projektem, było stworzenie w chmurze 11 tys. wirtualnych stanowisk pracy doradców bankowych, które są aktualnie uruchamiane. Projekt wirtualizacji stanowisk pracy doradców to przykład efektywności kosztowej i operacyjnej przy wykorzystaniu usług chmurowych” – napisano w komunikacie.

>> (otwiera się na nowej zakładce)”>Czytaj także: PKO Bank Polski nagrodzony za powołanie Operatora Chmury Krajowej w konkursie The Heart Corporate Innovation Awards 2019 >>>

PKO BP jest współzałożycielem spółki Operator Chmury Krajowej, która w ciągu roku od rozpoczęcia działalności operacyjnej zawarła partnerstwo strategiczne z Google i Microsoftem. 

Chmura w Pekao SA

W niedawno publikowanym raporcie Związku Banków Polskich „Chmura obliczeniowa w sektorze bankowym na świecie, w Europe i w Polsce”, Grzegorz Olszewski, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Technologii i Operacji napisał między innymi:

-Już teraz wykorzystujemy selektywnie usługi chmurowe czołowych dostawców dla wsparcia niekrytycznych (nieprzetwarzających danych prawnie chronionych) aktywności i procesów w organizacji.

Nasza strategia zakłada wykorzystanie usług chmurowych (modele IaaS, PaaS oraz SaaS) oferowanych przez różnych publicznych dostawców chmurowych w selektywnych obszarach, których ramy wyznacza podejście Regulatorów i prawo bankowe.

Mamy jednak pełną świadomość ograniczeń regulacyjnych, które wyznaczają przestrzeń możliwych do realizacji rozwiązań w chmurach publicznych.

Obserwujemy zmianę stanowiska Regulatora wobec przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej, dlatego planujemy efektywnie wykorzystać tę okazję do znacznego rozszerzenia zakresu współpracy z dostawcami chmurowymi – stwierdził w raporcie Grzegorz Olszewski, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao S.A.

Banki spółdzielcze też chcą do chmury

Piotr M. Mazur, dyrektor Departamentu Informatyki w SGB-BANK SA poinformował nas, że jego bank nawiązał współpracę z Operatorem Chmury Krajowej i rozpoczął przygotowywanie mapy drogowej migracji do rozwiązań chmurowych.

– Chcielibyśmy, aby w ciągu 2 do 3 lat systemy IT banków spółdzielczych Spółdzielczej Grupy Bankowej działały w hybrydowej chmurze obliczeniowej, dając nam jednocześnie możliwość obsługi klientów niemal wyłącznie w sferze online – mówi Piotr M. Mazur.

Udostępnij artykuł: