Płatności bezgotówkowe dostępne w co drugim urzędzie w Polsce

Finanse osobiste

Człowiek trzymający kartę kredytową
Fot. Pixabay,com

Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, wdrożony przez KIR we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, ma już rok. Dzięki tej inicjatywie, już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu. Bezgotówkowo możemy także zapłacić mandaty wystawione przez Policję drogową.

Płatności bezgotówkowe dostępne już w co drugim urzędzie w Polsce

W pierwszym roku (kwiecień 2017 – marzec 2018) do Programu przystąpiło 1 414 urzędów – to ponad 50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1 165 urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Policjanci z drogówki zostali wyposażeni w terminale pod koniec stycznia tego roku i do kwietnia br. przyjęli od kierowców 72,2 tys. płatności na kwotę 9,3 mln zł.

Program zapewnia klientom urzędów dostęp do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet – do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.

Nowoczesna e-administracja

Elementem Programu był konkurs kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Wręczenie nagród zwycięskim urzędom odbyło się 28 maja br. z udziałem wiceministra Tadeusza Kościńskiego i Piotra Alickiego, prezesa Zarządu KIR. Zwycięzcy – najbardziej bezgotówkowe urzędy to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Gminy Miejskiej Kościan.

– Program jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji, której istotnym elementem jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego. Powszechność akceptacji płatności bezgotówkowych to wzrost satysfakcji klienta, ale również zwiększenie efektywności funkcjonowania gospodarki – mówi wiceminister Tadeusz Kościński.

Idea innowacyjnej Polski cyfrowej

Program przybliża urzeczywistnienie idei innowacyjnej Polski cyfrowej. – Jako firma technologiczna i infrastrukturalna, chcemy przyjąć współodpowiedzialność za zmiany w sferze cyfrowej – mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR. – Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z naszych podstawowych zadań – dodaje Dariusz Marcjasz.

Partnerem społecznym odpowiedzialnym za wsparcie edukacyjne Programu oraz pozyskiwanie środków na jego realizację jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Partnerami Programu obsługującymi urzędy w zakresie płatności bezgotówkowych w terminalach POS są First Data Polska S.A. oraz – w zakresie obsługi terminali POS w Policji – Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o.

Źródło: KIR

Udostępnij artykuł: