Płatności Bezgotówkowe – Raport Specjalny: Na pewno „Warto Bezgotówkowo”

NBS 2018/11

Zalety ograniczenia wykorzystania gotówki w obrocie gospodarczym są oczywiste. Jak dla wielu innych, tak i dla podmiotów stojących za techniczną i organizacyjną stroną realizacji płatności bezgotówkowych ważna jest skala praktycznego wykorzystania służących temu technologii.

Zalety ograniczenia wykorzystania gotówki w obrocie gospodarczym są oczywiste. Jak dla wielu innych, tak i dla podmiotów stojących za techniczną i organizacyjną stroną realizacji płatności bezgotówkowych ważna jest skala praktycznego wykorzystania służących temu technologii.

Bohdan Szafrański

Dlatego upowszechnienie i promocja obrotu bezgotówkowego w Polsce to główny cel Programu Polska Bezgotówkowa – wspólnej inicjatywy uczestników rynku usług płatniczych w naszym kraju: wydawców kart, agentów rozliczeniowych oraz organizacji Visa i Mastercard, z aktywnym udziałem Związku Banków Polskich i Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Program zakłada, że przedsiębiorca nie płaci za instalację terminala płatniczego oraz za jego użytkowanie przez pierwsze 12 miesięcy. Widać już konkretne efekty działań Fundacji Polska Bezgotówkowa w rozbudowie i poszerzaniu sieci akceptantów elektronicznych instrumentów płatniczych w punktach handlowo-usługowych, urzędach i instytucjach publicznych, ale nie tylko. Akcje edukacyjne podnoszą też świadomość i wiedzę o mechanizmach obrotu bezgotówkowego i jego bezpieczeństwie. Jednym z takich programów była kampania „Warto Bezgotówkowo”. Mówiono o niej 16 października br. w trakcie tegorocznego Forum Usług Płatniczych, odbywającego się podczas ogólnopolskiego Dnia Płatności Bezgotówkowych. Konferencję zorganizowały Związek Banków Polskich, Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz „Miesięcznik Finansowy BANK”.

Skuteczna kampania

 Kampania „Warto Bezgotówkowo” jest inicjatywą całoroczną, a jej główni patroni to: Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji „Cyberium”, Fundacja Polska Bezgotówkowa i ZBP. Warto przypomnieć, że jej inicjatorem jest Koalicja na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności (powstała wiosną 2007 r. z inicjatywy ZBP), a koordynatorem Warszawski Instytut Bankowości. W tym roku kampanię wsparły – informując swoich klientów, dlaczego warto korzystać z płatności bezgotówkowych i jakie to niesie korzyści – banki zarówno komercyjne, jak i spółdzielcze, organizacje kartowe i płatnicze oraz takie instytucje, jak np. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. Prowadzono akcje promocyjne związane z płatnościami bezgotówkowymi, przeprowadzono także konkurs, w którym wzięli udział uczniowie z 6 tys. szkół podstawowych w naszym kraju. W ramach kampanii zostały przygotowane filmy edukacyjne, infografiki i systemy e-learningowe. Każda zainteresowana nimi instytucja mogła i może z nich skorzystać. To ważny element podnoszenia wiedzy o płatnościach bezgotówkowych. Dla wielu osób może to być początkiem szerszego wykorzystywania tej formy płatności na co dzień.

Białe plamy na mapie płatności bezgotówkowych

W Polsce są jeszcze miejsca, w których nie można zapłacić bezgotówkowo za produkty w sklepie czy wykonaną usługę. W trakcie Forum Usług Płatniczych dr Agnieszka Huterska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przedstawiła założenia badania i raportu „Lokalne uwarunkowania akceptacji i stosowania płatności bezgotówkowych w Polsce”. Badanie wykluczenia płatniczego będzie prowadzone do 2021 r. Na jego podstawie ma powstać m.in. mapa białych plam, czyli miejsc, w których nie można wykonać płatności bezgotówkowo.

Projekt ma oszacować zasięg białych plam, czyli miejscowości, w których jest infrastruktura usługowo handlowa, ale mieszkańcy nie mają możliwości zapłacenia za produkty i usługi w formie bezgotówkowej. Kolejny cel to zbadanie przyczyn braku akceptowania takich płatności przez lokalnych przedsiębiorców, a także ustalenie, dlaczego konsumenci nie korzystają z tej formy płatności oraz określenie odległości do najbliższego bankomatu lub punktu handlowego, który umożliwia płatność bezgotówkową. Obecnie badanie pilotażowe przeprowadzono tylko w województwie warmińsko-mazurskim w październiku 2018 r. Jak z niego wynika, w 63% badanych miejscowości nie ma możliwości wykonania płatności bezgotówkowych. Przy czym w 41% z nich nie ma punktów handlowo-usługowych, a w 22% są, ale nie ma możliwości zapłacenia bezgotówkowego. Czyli, obecnie tylko w 37% miejscowości jest możliwość zapłaty bezgotówkowej. Odległość do najbliższego bankomatu, stacji paliw i punktów, w których można dokonać płatności bezgotówkowej lub też pobrać gotówkę wynosi średnio ok. 9 km. Jak się okazuje, 55% osó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: