Płatności mobilne WeChat Pay i Alipay w Polsce

Z rynku

Płatności mobilne
Fot. stock.adobe.com/maxsim

Lagardere Duty Free - operator sklepów wolnocłowych na lotniskach jak np. Aelia Duty Free, czy też The Fashion Gallery - jako pierwsza firma w Polsce wprowadza płatności mobilne za pomocą WeChat Pay i Alipay. Dedykowane są turystom z Azji, gdzie adaptacja nowych technologowi odbywa się w błyskawicznym tempie. Płatności mobilne niewątpliwie zdobyły ich serca (i portfele). Czas na Polskę, aby Chińczycy mogli poczuć się jak w domu.

#LagardereDutyFree jako pierwsza firma w Polsce wprowadza płatności mobilne za pomocą #WeChatPay i #Alipay #PłatnościMobilne

WeChat to jeden z największych komunikatorów internetowych na świecie stworzony w 2011r. Pełni także funkcję quasi-portalu społecznościowego. Alipay natomiast niezaprzeczalnie wiedzie prym na światowym rynku transakcji online.  Aplikacja współpracuje z ponad 65 instytucjami finansowymi, takimi jak Visa czy MasterCard.

Obie aplikacje WeChat i Aplipay są uznawane za „SuperApps”, w ramach których Chińczycy mogą zrobić wszystko — od płacenia rachunków, rezerwowania biletów do kina, umawiania się na randki, na płaceniu kończąc. Tym samym wykorzystujemy „naturalne środowisko” użytkowników do realizacji szybkich transakcji – komentuje Paweł Opałko, Dyrektor IT w Lagardere Duty Free.

Płatności mobilne to przyszłość

Wg danych  iResearch WeChat obecnie posiada ok. 40 procent rynku chińskiego, a Alipay ponad 54 proc. Dynamika, z jaką rośnie liczba klientów korzystających z tych aplikacji, udowadnia, że płatności mobilne stanowią przyszłość. Lotniska są miejscem, gdzie wszyscy się śpieszą, nikt nie ma ochoty stać w kolejkach, stresując się, że nie zdąży na samolot. Każda zaoszczędzona sekunda, którą tracimy na szukanie portfela, jest na wagę złota. Płacenie zbliżeniowe bądź przez aplikację za pomocą telefonu, znacznie usprawnia ten proces zarówno z perspektywy klienta, jak i sklepu – dodaje Paweł Opałko.

W ubiegłym roku Polskę odwiedziła rekordowa liczba osób z Państw Środka – ponad 130 tys. Lotniska to pierwszy punkt styku turystów z naszym krajem, to miejsce, które niejako reprezentuje Polskę. Jako Lagardere oferujemy usługę płatności poprzez WeChat Pay i Alipay w naszych sklepach na lotniskach w Warszawie, Krakowie oraz w  Gdańsku. W tej chwili nadal nie ma firmy, która jest w stanie zaoferować tego typu rozwiązanie na polskim rynku. Jesteśmy pierwsi i na ten moment jedyni. – komentuje Paweł Opałko.

– Śledzimy trendy i wykorzystujemy nowoczesne technologie, aby zagwarantować naszym klientom najwyższy standard obsługi. Z naszych analiz wynika, że mamy coraz więcej klientów z Azji, gdzie gotówka i karta nie są już preferowanym środkiem płatniczym. Dlatego też wprowadziliśmy rozwiązanie dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych. Wpisuje się to także w obecne trendy rynkowe, gdzie nowe formy płatności wypierają gotówkę i karty. Najchętniej z tego typu rozwiązań korzystają najmłodsze pokolenia choć nie tylko – tak wprowadzenie nowych usług płatniczych na nasz rynek  uzasadnia Dyrektor IT Lagardere Duty Free.

Tak duże przedsięwzięcie napotkało na swej drodze również wyzwania. Głównie w kontekście nawiązania współpracy z firmami gotowymi na obsługę tego typu płatności.

Kulisy wprowadzenia aplikacji

– Musieliśmy znaleźć partnera biznesowego, który obsługuje te formy płatności. Udało nam się nawiązać współpracę z fintechem z Hongkongu – firmą Cancan – która odpowiada za przepływ środków do Alipay i WeChat Pay. Z kolei firma Jantar z Bielska-Białej jest odpowiedzialna za integrację z naszym systemem kasowym. Oczywiście musieliśmy również zadbać o bezpieczeństwo realizacji transakcji zgodnych ze standardami obowiązującymi w UE. W tym zakresie wspiera nas firma Worldfirst z Wielkiej Brytanii. Dodatkowo dużym wyzwaniem były różnice czasowe, które utrudniały komunikację. Finalnie wszystko poszło po naszej myśli.  – tak Paweł Opałko opisuje kulisy wprowadzenia aplikacji.

Wprowadzanie aplikacji wpisuje się w trend „smart shoppingu”. Pozawala to na dotarcie do odbiorców w sposób geotargetowany, czyli jeżeli klient jest w pobliżu sklepu z sieci Aelia Duty Free, może otrzymać oferty promocyjne wraz ze wskazówkami dojazdu. – W tym kierunku zmierza cały retail. W niedalekiej przyszłości zakupy będą odbywały się tylko w formie bezgotówkowej – dodaje Paweł Opałko.

Źródło: Informacja prasowa

Udostępnij artykuł: