Po roku pandemii mediolańczycy znów wyraźnie widzieli pobliskie Alpy, jak utrzymać czystość powietrza bez lockdownu

ESG

Analiza brukselskiej organizacji pozarządowej Transport & Environment pokazuje, że wyjątkowo czyste powietrze, którego doświadczyliśmy w europejskich miastach na początku pandemii Covid-19, w czasie największych ograniczeń, może zostać z nami na stałe ‒ T&E w nowej publikacji opisuje, jak to zrobić. Badanie określające optymalne scenariusze zmian pojawia się w chwili, gdy rządy przygotowują się do wydania prawie 700 mld euro w ramach unijnych funduszach odbudowy, z których jedna trzecia jest przeznaczona na zielone inwestycje, w tym w sektorze transportu. Wnioski z raportu mogą pomóc w projektowaniu inwestycji w zrównoważoną mobilność w ramach Krajowych Planów Odbudowy.

autobus elektryczny, elektromobilność
Fot. stoc.adobe.com /scharfsinn86

Analiza brukselskiej organizacji pozarządowej Transport & Environment pokazuje, że wyjątkowo czyste powietrze, którego doświadczyliśmy w europejskich miastach na początku pandemii Covid-19, w czasie największych ograniczeń, może zostać z nami na stałe ‒ T&E w nowej publikacji opisuje, jak to zrobić. Badanie określające optymalne scenariusze zmian pojawia się w chwili, gdy rządy przygotowują się do wydania prawie 700 mld euro w ramach unijnych funduszach odbudowy, z których jedna trzecia jest przeznaczona na zielone inwestycje, w tym w sektorze transportu. Wnioski z raportu mogą pomóc w projektowaniu inwestycji w zrównoważoną mobilność w ramach Krajowych Planów Odbudowy.

Analiza pokazuje, że miasta mogą trwale obniżyć zanieczyszczenie powietrza do poziomów notowanych podczas pierwszego lockdownu w 2020 roku bez rewolucji.

Nie ma bezpiecznego dla zdrowia poziomu zanieczyszczenia powietrza, dlatego musimy dążyć do tego, by było ono czyste, a nie tylko trochę czystsze

Skupiając się na wspieraniu i wzmacnianiu trendów już w miastach widocznych ‒ przechodzenia na pojazdy bezemisyjne, a także zwiększania udziału pracy zdalnej, działając na rzecz dalszego rozwoju ruchu rowerowego i pieszego oraz komunikacji miejskiej ‒ jesteśmy w stanie osiągnąć trwałą poprawę sytuacji.

Scenariusze utrzymania lepszej jakości powietrza, bez polskich miast

Wyjątkowo czyste powietrze z czasu lockdownu może stać się nową normą. W opracowaniu przedstawiono scenariusze utrzymania lepszej jakości powietrza dla 6 miast europejskich ‒ Berlina, Brukseli Budapesztu, Londynu, Madrytu i Paryża.

Autorzy wzywają UE do ogłoszenia daty wycofania wszystkich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi najpóźniej do 2035 roku

‒ Badanie nie obejmuje miasta z Polski między innymi ze względu na brak wystarczająco precyzyjnych danych dotyczących ruchu drogowego oraz poziomów zanieczyszczenia powietrza w pobliżu dróg. Mamy za mało stacji pomiarowych o charakterze komunikacyjnym, co utrudnia określenie wpływu transportu na zanieczyszczenie powietrza. Statystycznie większy jest w naszym kraju wpływ emisji z innych źródeł, ale ograniczać musimy wszystkie.

Czeka nas dużo pracy przy termomodernizacji budynków i wymianie źródeł ciepła. Jednak zmiany w naszej mobilności także przyniosą ogromne korzyści, szczególnie w największych miastach. Nie można odkładać tego wyzwania na później.

Nie ma bezpiecznego dla zdrowia poziomu zanieczyszczenia powietrza, dlatego musimy dążyć do tego, by było ono czyste, a nie tylko trochę czystsze ‒ podkreśla Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Mazowiecki.

Czytaj także: Zadbamy o czyste powietrze, bo sami nim oddychamy

Raport T&E prezentuje gotowy zestaw działań, które pozwolą na poprawę jakości powietrza w miastach: prace nad strefami czystego transportu, reformy podatków na rzecz pojazdów bezemisyjnych, rozwinięcie odpowiedniej infrastruktury ładowania i zapewnienie większej przestrzeni publicznej dla pieszych, rowerzystów i transportu publicznego.

Najważniejsze jest zastąpienie samochodów z silnikami spalinowymi pojazdami zeroemisyjnymi

Autorzy wzywają jednocześnie UE do ogłoszenia daty wycofania wszystkich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi najpóźniej do 2035 roku i zaostrzenia norm CO2 dla samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów do 2025 roku.

Ruch pieszy i rowerowy, telepraca, transport publiczny, zeroemisyjność

‒ Wnioski z raportu są uniwersalne i dotyczą również miast w Polsce. Aby poprawić jakość powietrza w naszych miastach należy prowadzić wiele działań równocześnie ‒ promować ruch pieszy i rowerowy, telepracę i transport publiczny.

Jednak bezsprzecznie najważniejsze jest zastąpienie samochodów z silnikami spalinowymi pojazdami zeroemisyjnymi. Należy zacząć od najbardziej emisyjnych pojazdów oraz tych, które po mieście poruszają się najwięcej ‒ jak autobusy, taksówki czy samochody dostawcze.

Poprawa jakości powietrza jest możliwa ‒ podsumowuje Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Czytaj także: Forum Energii: albo gaz, albo OZE

Szacuje się, że zanieczyszczenie powietrza jest przyczyną około 379 000 przedwczesnych zgonów w UE każdego roku. W Polsce liczbę przedwczesnych zgonów z tego powodu szacuje się na ok 93 000 osób.

Dodatkowo naukowcy ostrzegają, że osoby mieszkające w zanieczyszczonych miastach są prawdopodobnie bardziej narażone na cięższy przebieg Covid-19.

Podczas pandemii w Brukseli, Londynie, Madrycie i Paryżu odnotowano gwałtowny spadek zanieczyszczenia komunikacyjnego dwutlenkiem azotu (NO2) o odpowiednio 43%, 54%, 71% i 76%.

Zanieczyszczenie w Paryżu osiągnęło najniższy poziom od 40 lat, a mieszkańcy Mediolanu znów wyraźnie widzieli pobliskie Alpy.

Wnioski z raportu są uniwersalne i dotyczą również miast w Polsce

Utrzymanie tej zmiany pozwoli na uratowanie życia tysięcy osób i oszczędzi gospodarce miliardów euro kosztów związanych z rekompensowaniem wpływu zanieczyszczenia na życie i zdrowie Europejek i Europejczyków.

Czytaj także: Czyste Powietrze: gminy mogą zgłaszać akces do programu do końca marca, ponad 100 mln zł na nowe bonusy

Udostępnij artykuł: