Podatki: JPK: ważny krok na drodze do cyfrowej gospodarki

NBS 2018/03

Cyfryzacja sprawozdawczości podatkowej polskich przedsiębiorców z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego stanowi bez wątpienia największą rewolucję w polskim systemie fiskalnym od czasu wprowadzenia podatku od towarów i usług w roku 1993. Nowe zasady raportowania dotyczą mikroprzedsiębiorców będących podatnikami VAT, a od 1 lipca br. elektroniczne kontrole podatkowe z wykorzystaniem JPK obejmą wszystkie podmioty gospodarcze zarejestrowane w Polsce.

Cyfryzacja sprawozdawczości podatkowej polskich przedsiębiorców z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego stanowi bez wątpienia największą rewolucję w polskim systemie fiskalnym od czasu wprowadzenia podatku od towarów i usług w roku 1993. Nowe zasady raportowania dotyczą mikroprzedsiębiorców będących podatnikami VAT, a od 1 lipca br. elektroniczne kontrole podatkowe z wykorzystaniem JPK obejmą wszystkie podmioty gospodarcze zarejestrowane w Polsce.

Karol Jerzy Mórawski

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego stanowi element cyfrowej transformacji polskiej administracji podatkowej. Realizowany w ramach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji program operacyjny „Od papierowej do cyfrowej Polski” przewiduje m.in. digitalizację obiegu dokumentów sprzedażowych, zarówno w zamówieniach publicznych i relacjach B2B, jak i w obrocie konsumenckim. Powszechne stosowanie e-faktur i e-paragonów – zgodnie z założeniami rządowej strategii wirtualne dokumenty powinny stać się standardem do roku 2020 – ma na celu nie tylko ograniczenie szarej strefy czy też skuteczną walkę z wyłudzeniami podatkowymi. Twórcy projektu zwracają uwagę, iż koszty związane z wystawianiem, przetwarzaniem i przechowywaniem jednej faktury elektronicznej wynoszą ok. 56 groszy, tymczasem na obsługę dokumentu papierowego przedsiębiorca musi wyłożyć od 2 zł do nawet 2 euro. Wprowadzenie cyfrowych paragonów ułatwi również życie konsumentom – archiwizacja dokumentu w chmurze wyeliminuje problemy związane z dochodzeniem roszczeń z tytułu gwarancji lub rękojmi w przypadku zagubienia dowodu sprzedaży.

Karol Jerzy Mórawski
Absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Autor wielu publikacji z zakresu krajoznawstwa, dziejów Warszawy oraz polskiej motoryzacji. Współpracował m.in. z redakcjami dzienników „Życie”, „Dziennik – Polska, Europa, Świat” oraz „Polska The Times”. Od 2010 r. współpracuje z Wydawnictwem Centrum Prawa Bankowego i Informacji.

Radykalne zmiany w zasadach rozliczenia polskich przedsiębiorców z fiskusem czy nowe reguły wystawiania dokumentacji sprzedażowej stanowią szczególne wyzwanie dla mikroprzedsiębiorców, których spora grupa wciąż funkcjonuje w tradycyjnym, papierowym świecie. Czy benefity wynikające z cyfryzacji będą w stanie zrekompensować jednoosobowym firmom przejściowe trudności związane ze zmianą dotychczasowych przyzwyczajeń i nawyków? Jaka rola w procesie budowy cyfrowej administracji przypadnie instytucjom publicznym, a które zadania są w stanie przejąć podmioty komercyjne, w tym w szczególności sektor bankowy? I wreszcie pytanie zasadnicze – czy i kiedy polscy przedsiębiorcy definitywnie rozstaną się z dokumentacją papierową?

Problemy te były omawiane podczas debaty eksperckiej poświęconej digitalizacji procesów księgowych w małych firmach, zorganizowanej 22 lutego br. W panelu, prowadzonym przez Bartka Godusławskiego, dziennikarza „Dziennika Gazety Prawnej”, uczestniczyli: Magdalena Borowik, doradca ministra cyfryzacji ds. technologii finansowych i transakcyjnych, rozproszonych rejestrów i walut cyfrowych; Adam Głos, prezes firmy Tax Care; Grzegorz Marczak, założyciel i redaktor naczelny portalu Antyweb. pl oraz Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor departamentu IT w Tax Care. Wnioski płynące z trwającej przeszło godzinę dyskusji stanowią cenny materiał do przemyśleń dla spółdzielców, bynajmniej nie tylko z uwagi na konieczność dostosowania własnych procedur do nowych wymogów w zakresie raportowania podatkowego. Obsługa drobnych przedsiębiorców tradycyjnie już stanowi domenę lokalnych instytucji finansowych, zatem świadomość aktualnych wyzwań dla tego sektora i odpowiednio szybka reakcja ze strony banków może przesądzić o utrzymaniu lub nawet umocnieniu pozycji spółdzielców w sektorze mikro i MŚP.

Polscy podatnicy solidniejsi od Czechów

Jak polski small biznes przyjął nowe obowiązki w zakresie JPK? Dane za pierwszy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: