Polisy lepiej dopasowane do potrzeb klientów – weszły w życie nowe przepisy

Finanse osobiste

Z początkiem października zaczęły obowiązywać nowe przepisy o dystrybucji ubezpieczeń. Podstawą procesu sprzedaży od dziś jest dokładna analiza potrzeb klienta.

Parasolka chroniąca rodzinę, dom i samochód
Fot. stock.adobe.com/thodonal

Z początkiem października zaczęły obowiązywać nowe przepisy o dystrybucji ubezpieczeń. Podstawą procesu sprzedaży od dziś jest dokładna analiza potrzeb klienta.

#PiotrBartos, #Insly: Przed przedstawieniem propozycji konkretnych polis dostępnych na rynku dystrybutor ubezpieczeń, czyli agent, multiagent bądź broker, będzie musiał przeprowadzić wywiad z klientem, żeby poznać nie tylko jego wymagania, ale i potrzeby @PIU_org_pl @uknf

Lepsza ochrona klienta -  to cel, który przyświeca ustawie o dystrybucji ubezpieczeń, która weszła w życie 1 października. Sprzedawcy polis mają teraz dodatkowe obowiązki.-  Założenie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń jest takie, aby kupujący zyskali pewność, że wybrana ochrona jest faktycznie najlepszą i najbardziej dopasowaną do nich ofertą spośród dostępnych na rynku – mówi Maciej Przybyszewski, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

Potrzeby dobrze zbadane

Najważniejszym etapem przygotowania oferty w świetle nowych przepisów jest wnikliwa analiza potrzeb klienta, co ma wyeliminować zjawisko oferowania klientom produktów im niepotrzebnych.– Przed przedstawieniem propozycji konkretnych polis dostępnych na rynku dystrybutor ubezpieczeń, czyli agent, multiagent bądź broker, będzie musiał przeprowadzić wywiad z klientem, żeby poznać nie tylko jego wymagania, ale i potrzeby. Na podstawie wywiadu powstanie zindywidualizowana rekomendacja prezentująca różne produkty oraz wyjaśniająca, które z nich najlepiej spełnią wymagania, potrzeby i możliwości finansowe ubezpieczonego – tłumaczy Piotr Bartos, country manager Insly w Polsce.Analiza potrzeb będzie przeprowadzona za każdym razem, gdy klient zgłosi się do sprzedawcy po prezentację dostępnych ubezpieczeń. I tylko klient może samodzielnie podjąć decyzję, żeby tej analizy nie przeprowadzać, a agent musi tę decyzję mieć udokumentowaną.

Świadomy klient

Oprócz dotychczasowego pakietu dokumentów ubezpieczeni otrzymają także kartę informacji o produkcie, która będzie zawierała najważniejsze informacje dla posiadacza polisy, takie jak przedmiot ubezpieczenia, ograniczenia ochrony oraz to, czego ubezpieczenie nie obejmuje, a także jakie obowiązki ma właściciel polisy. Wśród podstawowych informacji znajdują się też dokładne terminy i formy płatności składki, okres rozpoczęcia i zakończenia ochrony, jak również wskazanie sposobu rozwiązania umowy.Dokument ten stanowi jedynie syntezę informacji, a pełne zasady funkcjonowania polisy zawarte są w ogólnych warunkach ubezpieczenia.Zmiany nakładające nowe obowiązki na dystrybutorów ubezpieczeń nie powinny mieć aż istotnego wpływu na codzienne funkcjonowanie poszczególnych pośredników.- Owszem, dużym multiagencjom i brokerom łatwiej będzie się do nich przystosować, jednak nie spowodują one zniknięcia z rynku mniejszych podmiotów – uważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Udostępnij artykuł: