Połowa Polaków chce powrotu handlowych niedziel?

Z rynku

Obecnie aż 51% osób chciałoby, aby sklepy były otwarte w każdy dzień tygodnia. Przeciwnego zdania jest co trzeci respondent – wynika z badania zleconego przez CBRE.

zakaz handlu, handel, niedziela
Fot. stock.adobe.com / Андрей Яланский

Obecnie aż 51% osób chciałoby, aby sklepy były otwarte w każdy dzień tygodnia. Przeciwnego zdania jest co trzeci respondent – wynika z badania zleconego przez CBRE.

Zarówno na wsi, jak i w miastach do 500 tys. mieszkańców odsetek Polaków, którzy chcą powrotu do #HandloweNiedziele, utrzymuje się na tym samym poziomie ‒ ok. 50% #COVID19 #ZakazHandlu @CBRE_Poland

W marcu 2018 roku nastała zakupowa rewolucja. Polacy po raz pierwszy nie poszli na zakupy w każdą niedzielę, w związku z zakazem handlu.

Dwa lata później, również w marcu, nastąpił kolejny zwrot, tym razem wywołany epidemią koronawirusa, który wymusił zmianę nawyków zakupowych. Otwarte były tylko sklepy spożywcze, drogerie i apteki, które zwłaszcza na początku przeżywały oblężenie.

To właśnie wtedy Polacy przypomnieli sobie wady zamknięcia sklepów w niedzielę.

-Początek epidemii już zawsze będziemy kojarzyć z długimi kolejkami, szczególnie w sklepach spożywczych. Polacy robili zapasy podstawowych produktów, żeby ograniczyć konieczność wychodzenia z domu. Kolejki w sklepach nie rozluźniały się przez dłuższy czas.

Wtedy właśnie część Polaków przypomniała sobie o ograniczeniach związanych z wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę. Już połowa z nas jest zdania, że centra handlowe powinny być otwarte w każdy dzień, co aktualnie ma kilka uzasadnień.

Po pierwsze, nadal żywy pozostaje argument związany z tym, że dla niektórych niedziela pozostaje jednym z nielicznych dni, kiedy mogą wybrać się na zakupy. Po drugie, rozłożenie ruchu na siedem, zamiast sześciu dni, pozwala sprawniej dopasować się do wytycznych związanych m.in. z unikaniem tłumów i zachowywaniem odstępu między odwiedzającymi centrum handlowemówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Czytaj także: Koronawirus: zakaz handlu w niedzielę zostanie czasowo zawieszony?

Chęć robienia zakupów w niedzielę równie silna w mieście i na wsi

Z badania CBRE wynika, że 51% osób chciałoby powrotu możliwości robienia zakupów w niedzielę. Przeciwnego zdania jest co trzeci respondent, a 16% nie ma wyrobionej opinii na ten temat.

Zarówno na wsi, jak i w miastach do 500 tys. mieszkańców odsetek Polaków, którzy chcą powrotu do handlowych niedziel, utrzymuje się na tym samym poziomie ‒ ok. 50%. Różnice widać wyłącznie w największych miejscowościach powyżej 500 tys. mieszkańców, gdzie aż 57% osób uważa, że wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę było błędem. To właśnie mieszkający w największych miastach mają często problem ze zrobieniem zakupów w inne dni niż weekend.

Zaskakujący może być fakt, że to mężczyźni bardziej niż kobiety dostrzegają mankamenty zakazu handlu w niedzielę – odsetek wynosi odpowiednio 53% mężczyzn vs. 48% kobiet.

Jeżeli chodzi o wiek badanych, młodzi są zgodni z najstarszą grupą respondentów powyżej 55 roku życia – w obu przypadkach 52% chce robić zakupy w niedzielę. W innych kategoriach wiekowych odsetek jest nieco niższy i wynosi 49%. 

Czytaj także: Galerie handlowe za drogie dla sklepów

Bilans powrotu do handlu w niedziele

Zyskają klienci, dla których niedziela jest jednym z niewielu możliwych dni na zrobienie zakupów oraz przedsiębiorcy, których biznesplany zakładają pracę 7 dni w tygodniu. Ucieszą się też centra outletowe, które największą odwiedzialność mają w sobotę i niedzielę oraz punkty gastronomiczne w centrach handlowych.

Nie należy też zapominać o pracownikach, głównie studentach, którzy właśnie w niedzielę mają możliwość sobie dorobić.

Są jednak tacy, którzy na zmianie przepisów mogliby stracić. Z pewnością byłyby to ulice handlowe, na których po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę rozkwitła gastronomia – kawiarnie i restauracje. Ta przewaga mogłaby zostać utracona na rzecz gastronomii w centrach handlowych.

Straciłaby też sfera handlu internetowego, choć nie należy się spodziewać dużych zmian, bo koronawirus spopularyzował tę formę robienia zakupów i ten trend już z nami zostanie. 

Czytaj także: COVID-19: niedziele wolne od handlu nie ułatwią odmrażania gospodarki


Metodologia badania

Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1061 osób. Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji internautów w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkani. Badanie zrealizowano w dniach: 19-23 czerwca 2020, metodą CAWI.

Źródło: CBRE Group, Inc.
Udostępnij artykuł: