Półrocze w Komputronik pod znakiem inwestycji

Finanse i gospodarka

Komputronik S.A., czołowy dystrybutor branży IT i elektroniki w Polsce oraz operator najpopularniejszego w kraju sklepu internetowego z elektroniką komputronik.pl, w pierwszym półroczu roku obrotowego 2015/2016 odnotował skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 1,03 mld zł (wzrost o 2,6%). W ostatnich 6 miesiącach zrealizowano znaczące inwestycje, takie jak uruchomienie nowego magazynu centralnego, otwarcia nowych salonów, w tym flagowego Komputronik Megastore w Warszawie.

W pierwszym półroczu rozpoczętego 1 kwietnia roku obrotowego 2015/2016, zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 77,1 mln zł, osiągając tym samym wzrost o 2,6%. W niemal wszystkich segmentach aktywności biznesowej odnotowano systematyczny wzrost obrotów i dochodów. Zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i hurtowej marże na sprzedaży wzrosły o 0,2 p.p., a w układzie skonsolidowanym można mówić o stabilizacji marży.

Łączna sprzedaż we wszystkich kanałach detalicznych, tj. w salonach i w sklepie internetowym, a także inicjowana w Internecie, wzrosła o 16,2%. Wzrosty widoczne były w kanale eksportowym, szybko rozwijała się także sprzedaż w kanale B2B realizowana przez spółki Komputronik Biznes i Komputronik API. Spółki z Grupy Kapitałowej powiększyły portfel zamówień projektowych, jednak ich realizacja, a tym samym realizacja przychodów, przesunięte zostały na kolejne okresy.

Spółka wypracowała 12,9 mln zł EBITDA wobec 17,3 mln zł EBITDA rok wcześniej (spadek o 25,73%).

Udział kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu w przychodzie ze sprzedaży kształtował się na poziomie 6,8%, natomiast koszty działalności na poziomie skonsolidowanym wyniosły 70,5 mln zł, co w dynamice rocznej oznacza wzrost o 12,4%. Zmiany w kosztach należy wiązać ze zwiększaniem struktur sprzedażowych i możliwości logistycznych. W ostatnich 6 miesiącach zwiększono m.in. zatrudnienie w spółkach sprzedających usługi IT, poczyniono inwestycje w obszarze spółek biznesowych Grupy, rozwinięto działy sprzedaży i zarządzania produktami w nowych kategoriach asortymentowych, a także otworzono centrum obsługi klienta.

Z początkiem czerwca uruchomiliśmy nowy magazyn w parku logistycznym pod Poznaniem. Przeniesiono tam wszystkie operacje magazynowe i spedycyjne, a dodatkowa przestrzeń pozwoliła na kontynuację poszerzania naszego asortymentu o nowe kategorie produktowe, zwłaszcza w segmencie AGD i RTV, który konsekwentnie rozbudowujemy – wyjaśnia Wojciech Buczkowski, Prezes Zarządu Komputronik S.A. Przeprowadzka wiązała się z nakładami finansowymi, wynikającymi chociażby z zakupu wyposażenia, szkoleń pracowników czy szeregu procesów wdrożeniowych. Nie pozostaje to obojętne na bilans i wpływa na czasowe zwiększenie kosztów. Obecnie centrum uzyskało wysoką efektywność operacyjną i warunkuje możliwość rozwoju sprzedaży nowych kategorii produktowych. Szczególnie dotyczy to kanału e-commerce, w którym logistyka procesu sprzedaży ma kluczowe znaczenie – dodaje.

Komputronik od kilku miesięcy koncentruje się na rozwoju sprzedaży asortymentu z sektora RTV i AGD. Oferta tego sprzętu dostępna jest nie tylko w sklepie internetowym, ale także w wybranych salonach stacjonarnych. Aby było to możliwe, realizowana jest długoterminowa strategia przekształcania placówek franczyzowych w salony agencyjne i zwiększania powierzchni najlepiej prosperujących sklepów.

Ważnym przedsięwzięciem, związanym z rozwojem stacjonarnej sieci sprzedaży w ostatnim półroczu, była zmiana lokalizacji warszawskiego salonu Megastore. Nowoczesny salon ekspozycyjny, w którym dostępna jest oferta kilku tysięcy produktów, będąca odzwierciedleniem sklepu internetowego, został przeniesiony do CH Wola. Spółka zmodernizowała, relokalizowała i otworzyła w sumie kilkanaście salonów, dbając o możliwość poszerzenia ekspozycji o branże RTV i AGD.

Kategorie AGD i RTV, które systematycznie rozwijamy, są mocno perspektywiczne. W ciągu roku zwiększyliśmy sprzedaż w tym segmencie o 120 proc. i liczymy na dalsze wzrosty. W najbliższym okresie sprzedaż sprzętu RTV i AGD będzie głównym czynnikiem napędzającym nasze przychody – wyjaśnia Wojciech Buczkowski. Poza tym rozwijamy submarkę Komputronik Home, która będzie integralną częścią oferty dostępnej w sklepie internetowym Komputronik.pl. W dziewięciu kategoriach: “Dziecko”, Dom”, “Ogród”, “Uroda”, “Zdrowie”, “Motoryzacja”, “Turystyka”, “Hobby” i “Moda”, pojawi się kilkanaście tysięcy produktów – dodaje.

W pierwszym półroczu roku obrachunkowego na wyniki finansowe wpływ miały zdarzenia jednorazowe, takie jak wspomniane uruchomienie nowego magazynu, przeniesienie warszawskiego salonu Megastore, a także wydatki związane z dodatkowym wsparciem marketingowym rozwoju e-commerce.

Źródło: Komputronik

Udostępnij artykuł: