Polska centrami usług wspólnych stoi

Raporty

Polska jest jednym z najczęściej wybieranych przez korporacje krajów dla lokalizowania centrów usług wspólnych i kompetencji. Rynek centrów usług wspólnych to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów nowoczesnego biznesu. Według raportu ABSL z br. w Polsce funkcjonuje 1078 centrów usług biznesowych, z czego zdecydowana większość (aż 748) to centra zagranicznych firm. Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat przybyło ich prawie 200 a zatrudnienie wzrosło o 25 proc.

Rozwój centrów usług wspólnych ma ścisły związek ze światowymi trendami takimi jak optymalizacja i standaryzacja procesów, a Polska odgrywa coraz większą rolę w tym sektorze. Obecnie w centrach usług biznesowych pracuje ponad 244 tys. osób, z czego aż 198 tys. w centrach zagranicznych. Oznacza to, że inwestorzy zagraniczni odpowiadają aż za 81 proc. zatrudnienia w sektorze, zarządzając większością centrów usług (69 proc.). To właśnie w naszym kraju znajduje się najwięcej tego typu jednostek, co zdecydowanie wyróżnia nas na tle innych państw europejskich. Jednocześnie sprawia, że jesteśmy niekwestionowanym liderem w tzw. regionie Nearshore Europe, obejmującym Europę Środkowo-Wschodnią, kraje bałtyckie i Wielką Brytanię.

– Jako Centrum Finansowych Usług Wspólnych Schneider Electric od kliku lat jesteśmy na drodze przekształcania swoich procesów w kierunku centralizacji, ujednolicenia i zwiększenia ich efektywności, gdyż właśnie w tę stronę zmierzają światowe trendy. Dziś nasze Centrum świadczy usługi księgowe dla kilkunastu krajów Europy i kilkudziesięciu spółek. Polacy są cenieni przede wszystkim ze względu na wysokie kwalifikacje, umiejętność analitycznego i logicznego myślenia, kwestię podejścia do pojawiającego się problemu, czy otwartość na inne kultury. Te atrybuty świadczą o wysokim potencjale polskich pracowników i wyróżniają nas na tle innych krajów – mówi Anna Pyzik, dyrektor Centrum Finansowych Usług Wspólnych Schneider Electric.

Marcin Złoch