Ponad 11% wzrost liczby płatności kartami Visa w Polsce

Finanse i gospodarka

System Visa odnotował w Polsce i w całej Europie dobre wyniki zarówno w zakresie płatności kartami za zakupy, jak i we wdrażaniu innowacyjnych produktów - wynika z ogłoszonych dzisiaj danych za ostatni rok sprawozdawczy organizacji Visa Europe (do końca września 2013 r.). Liczba płatności kartami Visa wzrosła w Polsce w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym o 11,3%. Jeszcze większą dynamikę odnotowano w zakresie liczby płatności najbardziej popularnymi kartami debetowymi Visa dla klientów indywidualnych (wzrost o 13,4%). Miesięcznie w Polsce realizowanych jest już prawie 20 mln transakcji zbliżeniowych Visa.

W analizowanym okresie liczba płatności dokonanych polskimi kartami Visa wyniosła blisko 840 mln. Odnotowany wzrost (11,3%) był prawie dwukrotnie większy niż przyrost liczby transakcji Visa ogółem (z uwzględnieniem wypłat gotówki z bankomatu), gdzie wzrost wyniósł 6,8%, do poziomu 1,3 mld. Wartość płatności kartami Visa zwiększyła się w tym okresie o 5%, do równowartości 18,3 mld euro.

Po raz pierwszy w historii łączna wartość transakcji dokonywanych kartami Visa w Polsce w roku sprawozdawczym zwiększyła się praktycznie wyłącznie dzięki przyrostowi płatności bezgotówkowych, czyli wykorzystywaniu kart w ich zasadniczej, płatniczej funkcji. Wartość wypłat gotówki kartami Visa z bankomatów w porównaniu do poprzednich 12 miesięcy wzrosła marginalnie, o 0,13%. Łączna wartość transakcji dokonywanych kartami Visa przekroczyła 60 mld euro.

Dobrym prognostykiem na przyszłość są dane za ostatni kwartał roku sprawozdawczego Visa Europe, tj. za trzeci kwartał 2013 r. Pokazują one zdecydowane przyśpieszenie w zakresie zarówno liczby (wzrost o 16,3%), jak i wartości (wzrost o 9,7%) płatności kartami Visa.

„Dane za ostatni kwartał roku sprawozdawczego Visa wskazują na wyraźny wzrost dynamiki przyrostu liczby płatności kartami Visa, który w przypadku kart debetowych dla klientów indywidualnych sięga 18,7%. Przyśpieszenie to jest efektem wielorakich działań, realizowanych wspólnie z bankami i agentami rozliczeniowymi, a nastawionych na promocję obrotu bezgotówkowego, płatności zbliżeniowych oraz rozwój sieci akceptacji” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna odpowiedzialna w Visa Europe za Polskę, Czechy i Słowację. „Spodziewamy się dalszych, znaczących wzrostów w kolejnych kwartałach” – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.Visa zamierza kontynuować i rozwijać bliższą współpracę z detalistami na rzecz zwiększania transakcji bezgotówkowych kartami Visa m.in. poprzez wdrożenie rozwiązań pozwalających kierować do użytkowników kart spersonalizowane, „szyte na miarę” oferty marketingowe. Przykładem współpracy
z detalistami w 2013 r. była chociażby Promocja upominkowa, w której każda płatność Visa w sieci Carrefour była nagradzana upominkiem z oferty 20 renomowanych sieci ogólnopolskich – partnerów promocji (m.in. coffeeheaven, Multikino, Telepizza, empik.com, Sephora).

Rozwojowi sieci akceptacji kart służył program Kartą Visa zapłacisz wszędzie, polegający na subsydiowaniu przez banki-wydawców kart Visa terminali POS. Na przestrzeni ostatnich czterech lat wsparcie finansowe, jakie otrzymali agenci rozliczeniowi, objęło łącznie blisko 159 tys. nowoczesnych terminali EMV zainstalowanych w ponad 138 tys. placówek handlowo-usługowych, które wcześniej nie akceptowały kart. Program w znacznej mierze przyczynił się do tego, że zbliżeniowo można płacić w Polsce już w połowie wszystkich terminali na terenie całego kraju. Rewolucja zbliżeniowa trafiła przy tym w Polsce na podatny grunt – zarówno użytkownicy kart Visa, jak i detaliści docenili szybkość
i bezpieczeństwo płatności zbliżeniowych Visa. W efekcie co miesiąc karty Visa są zbliżane do terminali prawie 20 mln razy (19,2 mln w grudniu ub. roku), co daje Polsce pozycję numer jeden w Europie. Ważne jest także to, że płatności zbliżeniowe coraz mocniej wypierają gotówkę przy zakupach o niższej wartości.

W ramach programu Kartą Visa zapłacisz wszędzie wdrożone zostały również rozwiązania sprzyjające rozwojowi płatności kartami w handlu hurtowym czy płatności kartami za domowe rachunki (np. za prąd, gaz, telefon), które wcześniej można było regulować jedynie gotówką lub przelewem. Kartami Visa można też już regulować płatności publiczno-prawne w blisko 80 jednostkach administracji samorządowej i przedsiębiorstwach zarządzanych przez samorządy, takich jak publiczne przedszkola, zakłady komunikacji miejskiej, wydziały architektury i geodezji, ogrody zoologiczne, a także urzędy skarbowe. Wszystkim tym rozwiązaniom sprzyjają także specjalne stawki opłaty interchange dla poszczególnych sektorów.

Płatności zbliżeniowe to pierwszy z tej grupy produktów Visa, który już został wdrożony w Polsce na masową skalę. Gotowe do wprowadzania, innowacyjne rozwiązania to rezultat znaczących inwestycji systemu płatniczego Visa, budowanego przez dziesiątki lat przez banki członkowskie tej organizacji. Tylko w ciągu ostatnich sześciu lat Visa Europe zainwestowała ponad miliard euro w rozwój technologii i infrastruktury, w tym w nowe, globalne rozwiązania płatnicze, które mogą być łatwo i elastycznie adaptowane do potrzeb lokalnego rynku.

„Nowe, bezpieczne formy płatności opracowane przez Visa są nie tylko „gotowe do użycia” – one są już wdrażane w Europie, a ich listę w Polsce otwiera portfel elektroniczny V.me by Visa, który zadebiutował w naszym kraju, jako jednym z czterech pierwszych w Europie” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy. „V.me by Visa wspiera rozwój handlu elektronicznego w Polsce z korzyścią dla wszystkich – kupujących w sieci, sprzedających, banków oraz całej gospodarki – umożliwiając zniwelowanie dystansu dzielącego nas od reszty Europy pod względem płatności kartami za zakupy on-line”.

Pierwszym bankiem-wydawcą, który jeszcze w tym kwartale udostępni swoim klientom to innowacyjne rozwiązanie, znacznie ułatwiające zakupy on-line przy zapewnieniu bezpieczeństwa płatności kartami w internecie, jest ING Bank Śląski. Rozwój sieci detalicznej rozpoczęła spółka eCard, jeden z największych agentów rozliczających e-płatności w Polsce, która chce do końca tego roku udostępnić usługę V.me by Visa wszystkim obsługiwanym przez siebie sklepom internetowym (ok. 3 tys.).

Ambicją Visa Europe jest to, by do końca roku dostęp do tej usługi mieli użytkownicy ponad połowy kart Visa wydanych w Polsce. Z kolei współpraca z agentami rozliczeniowymi ma zaowocować tym, że jeszcze w 2014 r. płatności z wykorzystaniem portfela V.me by Visa będą akceptowali detaliści, którzy odpowiadają za ponad połowę obrotów kartami w polskim handlu internetowym.

„Realizujemy zintegrowaną strategię produktową Visa, która polega na wdrażaniu produktów z palety płatności Visa nowej generacji: portfela elektronicznego V.me by Visa, płatności osobistych Visa, mobilnych płatności zbliżeniowych Visa oraz platformy Targeted Marketing Solutions umożliwiającej kierowanie do użytkowników kart spersonalizowanych, „szytych na miarę” ofert” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy.

Duże znaczenie w sprawnym wdrażaniu tych produktów ma sukcesywnie rozbudowywana w ostatnich latach przez Visa bezpieczna europejska platforma procesingowa do przetwarzania transakcji dokonywanych zarówno w środowisku „fizycznym”, jak i w internecie. Platforma obsługuje transakcje kartami z mikroprocesorem, w tym kartami z funkcją zbliżeniową, wypłaty z bankomatów, jak również transakcje dokonywane za pomocą produktów nowej generacji Visa. Platforma ta jest już efektywnie wykorzystywana przez polskie banki, m.in. do rozliczeń transakcji krajowych. W oparciu o tę platformę Visa Europe skutecznie, bezpiecznie i efektywnie kosztowo przetwarza obecnie 91% płatności dokonywanych w kraju polskimi kartami Visa, a Polska jest trzecim rynkiem w Europie pod względem skali przetwarzania transakcji Visa. Co ważne, system ten funkcjonuje ze 100-procentową dostępnością w całej Europie nieprzerwanie od maja 2007 r.

Źródło: Visa

SzostyAkapitIKolejne

Udostępnij artykuł: