Port lotniczy w Baranowie – co stracą mieszkańcy, co może zyskać gospodarka?
Gospodarka
Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym – założenia realizacji największego węzła komunikacyjnego w tej części Europy

Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym – założenia realizacji największego węzła komunikacyjnego w tej części Europy
21 czerwca weszła w życie podpisana przez Prezydenta ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Specustawa ma na celu ułatwienie realizacji szeregu przedsięwzięć pod gigantyczny projekt zintegrowanego węzła komunikacyjnego.Ustawa określa zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz infrastruktury mu towarzyszącej, w tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Określa także umocowanie pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje. Do realizacji przedsięwzięcia powołany ma być Pełnomocnik wskazany przez Prezesa Rady Ministrów, który w cyklach półrocznych będzie musiał przedstawiać sprawozdanie z działalności oraz wspierająca spółka celowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), utworzona przez Skarb Państwa.Szerokie uprawnienia państwowe, niewiele praw mieszkańców
Nowe prawo zostało uchwalone w trybie specustawy i nadaje bardzo szerokie uprawnienia spółce celowej, w odniesieniu do której zapisy wielu ustaw dotyczących m.in. gospodarowania nieruchomościami czy zagospodarowania przestrzennego będą działać w szczególny sposób. Jak już wiemy, nowy węzeł komunikacyjny ma powstać na terenie gminy Baranów i w drodze rozporządzenia Rada Ministrów może wskazać konkretne gminy, w których obowiązywać będą szczególne zasady realizacji inwestycji, gospodarowania nieruchomościami i zagospodarowania przestrzennego, w tym:- prawo pierwokupu nieruchomości realizowane przez spółkę celową;
- uprawnienie spółki celowej do nabywania oraz zamiany nieruchomości dla realizacji inwestycji;
- uprawnienie pełnomocnika do wyrażania zgody na ustanowienie ograniczonych praw rzeczowych, zawarcie umów dzierżawy i najmu nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa wymienionych w rozporządzeniu oraz umów, które pozwalają na realizację inwestycji na tych nieruchomościach;
- uprawnienie inwestora do wejścia na teren nieruchomości w celu przeprowadzenia badań lub pomiarów niezbędnych do przygotowania i realizacji inwestycji (udostępnienie nieruchomości inwestorowi podlega egzekucji administracyjnej, niezależnie od zgody właściciela);
- uzgodnienie przez ministra właściwego do spraw transportu projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ramowego studium związku metropolitalnego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- zakaz wydawania pozwoleń na budowę;
- zakaz wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla wszystkich lub wybranych zmian sposobu zagospodarowania terenu;
- zakaz wydawania decyzji w przedmiocie podziału nieruchomości;
- zakaz wydzielania samodzielnych lokali mieszkalnych w budynkach;
- zakaz wydawania decyzji dokonujących lokalizacji oraz decyzji zezwalających na wykonywanie robót budowlanych na podstawie specustaw.
Odszkodowania punktem zapalnym: grunty pod lotnisko to nie ziemia rolna
Poza wątpliwościami związanymi z przejęciem gruntów, wątpliwości wielu ekspertów budzi zasadność powstania gigantycznego hub’a między Warszawą a Łodzią. W niedalekiej odległości mamy niemiecki port Berlin-Brandenburg (BER) im. Willy'ego Brandta, który powstaje od 2006 roku i ma być jednym z największych lotnisk Europy. Koszty przekroczono trzykrotnie w stosunku to planów, a termin oddania przedłużył się niemal o dekadę. Podobnie może być z Polskim Baranowem, które wymaga budowy całej infrastruktury zapewniającej sprawne funkcjonowanie. Niemniej wszystkie analizy wykazują wzrost ruchu pasażerskiego ruchu lotniczego w Polsce, a Warszawskie Okęcie dosięga maksymalnej przepustowości. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze lotniska w Baranowie, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 roku. Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów w Europie. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 mln.Czytaj także: Baranów: poligon czy lotnisko >>>
Mateusz Gliwiński
Specjalista ds. Eksploatacji i Rozwoju Systemu AMRON
Centrum AMRON