Pracodawca odmawia urlopu na żądanie. Czy ma do tego prawo?
Rynek pracy
Pracodawca ma prawo odmówić pracownikowi urlopu na żądanie w przypadku, gdy wystąpiły szczególne okoliczności dotyczące firmy. Jeśli pracownik pomimo to nie pojawi się z zakładzie, jego absencja może zostać uznana przez pracodawcę za nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy.

Pracodawca ma prawo odmówić pracownikowi urlopu na żądanie w przypadku, gdy wystąpiły szczególne okoliczności dotyczące firmy. Jeśli pracownik pomimo to nie pojawi się z zakładzie, jego absencja może zostać uznana przez pracodawcę za nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy.
W nagłych, losowych czy innych wyjątkowych sytuacjach osoba zatrudniona na podstawie umowy o prace może skorzystać z urlopu na żądanie. Zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, pracodawca jest zobowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż czterech dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.Jednak urlop na żądanie, chociaż udzielany w trybie szczególnym, jest w istocie częścią urlopu wypoczynkowego, pracownik więc najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia powinien zgłosić pracodawcy nieobecność i uzyskać zgodę przełożonego na nagłą absencję. Jednak obowiązek udzielenia urlopu na żądanie nie jest bezwzględny, a to znaczy, że pracodawca może nie wyrazić zgody na nagły urlop pracownika, ale tylko powołując się na szczególne okoliczności, które zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego powodują, że jego zasługujący na ochronę wyjątkowy interes wymaga obecności pracownika w pracy (wyrok SN z dnia 28 października 2009 r., sygn. akt II PK 123/09).- Żądanie pracownika udzielenia urlopu w trybie art. 1672 k.p. może być również potraktowane przez pracodawcę jako nadużycie prawa i w takiej sytuacji wniosek pracownika nie będzie traktowany jako korzystanie z uprawnienia, a pracodawca będzie mógł skutecznie odmówić udzielenia zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy - tłumaczy mecenas Marta Kowalczyk, specjalistka ds. prawa pracy.