Pracownicy bardziej ufają robotom niż swoim przełożonym

Rynek pracy / Technologie i innowacje

Fot. stock.adobe.com/pathdoc

Z drugiego dorocznego badania „AI at Work”(październik 2019 r.), które zostało przeprowadzone przez Oracle i Future Workplace, wynika, że roboty wzbudzają w pracownikach coraz więcej zaufania.

#RaportAIatWork: 64% ludzi miałoby większe zaufanie do robota niż do przełożonego, a 50% poprosiłaby o radę robota, a nie menedżera #RaportOracle #RaportFutureWorkplace #AI @Oracle

W badaniu wzięło udział 8370 pracowników, menedżerów i kierowników działów kadr z 10 krajów. Wynika z niego, że sztuczna inteligencja zmieniła relację między ludźmi i technologią w miejscu pracy, a także rolę działów kadr i ich kierownictwa w przyciąganiu, zatrzymywaniu i rozwoju wykwalifikowanych pracowników.

Coraz więcej AI w miejscu pracy

Wbrew powszechnym obawom o wpływ sztucznej inteligencji na stanowiska pracy, pracownicy, menedżerowie i kierownicy działów kadr na całym świecie coraz częściej mają do czynienia ze sztuczną inteligencją w swoich firmach, a wielu z nich przyjmuje ją z zadowoleniem i optymizmem.

Sztuczna inteligencja staje się w przedsiębiorstwach coraz powszechniejsza − z jakiejś formy tej technologii korzysta już 50% pracowników. Dla porównania, w 2018 roku było to tylko 32%.

Pracownicy w Chinach (77%) i Indiach (78%) mają do dyspozycji sztuczną inteligencję dwukrotnie częściej niż ci we Francji (32%) i w Japonii (29%).

Pracownicy raczej zadowoleni z AI

Większość (65%) pracowników z optymizmem, entuzjazmem i wdzięcznością przyjmuje robota jako swojego współpracownika, a prawie jedna czwarta twierdzi, że ich relacja ze sztuczną inteligencją w miejscu pracy jest „przyjacielska” i „przynosi im satysfakcję”.

Z największym entuzjazmem podchodzą do sztucznej inteligencji pracownicy w Indiach (60%) i Chinach (56%).

Na kolejnych miejscach w tym zestawieniu znalazły się Zjednoczone Emiraty Arabskie (44%), Singapur (41%), Brazylia (32%), Australia/Nowa Zelandia (26%), Japonia (25%), Stany Zjednoczone (22%), Wielka Brytania (20%) i Francja (8%).

Mężczyźni oceniają sztuczną inteligencję w miejscu pracy bardziej pozytywnie, niż robią to kobiety; z optymizmem podchodzi do niej 32% mężczyzn i 23% kobiet.

Nowa rola działów kadr

Coraz częstsze wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach ma znaczny wpływ na sposób interakcji między pracownikami i ich przełożonymi.

Zmienia to tradycyjną rolę działów kadr i ich kierownictwa:

  • 64% ludzi miałoby większe zaufanie do robota niż do swojego przełożonego, a połowa poprosiłaby o radę robota, a nie swojego menedżera;
  • Najwięcej pracowników ufa w większym stopniu robotom niż kierownictwu w Indiach (89%) i Chinach (88%). Kolejne kraje w tym rankingu to Singapur (83%), Brazylia (78%), Japonia (76%), Zjednoczone Emiraty Arabskie (74%), Australia/Nowa Zelandia (58%), Stany Zjednoczone (57%), Wielka Brytania (54%) i Francja (56%);
  • Do sztucznej inteligencji, a nie do przełożonego zwróciłoby się więcej mężczyzn (56%) niż kobiet (44%);
  • 82% ludzi uważa, że roboty wykonują pewne zadania lepiej niż ich przełożeni;
  • Na prośbę o podanie konkretnych czynności ankietowani odpowiedzieli, że roboty są lepsze w dostarczaniu obiektywnych informacji (26%), przestrzeganiu harmonogramów pracy (34%), rozwiązywaniu problemów (29%) i zarządzaniu budżetem (26%);
  • Zapytani o sprawy, z którymi menedżerowie radzą sobie lepiej niż roboty, pracownicy jako trzy główne aspekty wymienili rozumienie ich uczuć (45%), szkolenia (33%) i budowanie kultury pracy (29%).

AI wzmacnia konkurencyjność firmy

Sztuczna inteligencja dopiero zaczyna wpływać na środowisko pracy. Aby wykorzystać najnowsze rozwiązania oparte na tej technologii, przedsiębiorstwa muszą skupić się na jej uproszczeniu i zabezpieczeniu.

W przeciwnym razie ryzykują, że pozostaną w tyle:

  • 76% pracowników (i 81% kierowników działów kadr) uważa, że trudno jest dotrzymać kroku zmianom technologicznym w środowisku pracy;
  • Pracownicy chcieliby, aby korzystanie ze sztucznej inteligencji było prostsze; domagają się lepszych interfejsów użytkownika (34%), szkoleń w zakresie najlepszych procedur (30%) i narzędzi spersonalizowanych pod kątem ich zachowań (30%);
  • Najważniejsze obawy powstrzymujące pracowników przed korzystaniem ze sztucznej inteligencji w pracy to bezpieczeństwo (31%) i ochrona prywatności (30%);
  • Cyfrowi tubylcy z pokolenia Z (43%) i milenialsów (45%) mają większe obawy o ochronę prywatności i bezpieczeństwo w pracy niż przedstawiciele pokolenia X (29%) i powojennego wyżu demograficznego (23%).

Nowa definicja relacji człowiek-maszyna

 Najnowsze rozwiązania z obszaru automatycznego uczenia i sztucznej inteligencji szybko stają się standardem, co powoduje olbrzymie zmiany w interakcjach ludzi z technologią i ich współpracownikami. Z naszego badania wynika, że relacja między ludźmi i maszynami w pracy jest definiowana na nowo − powiedziała Emily He, wiceprezes Oracle, dyrektor działu Human Capital Management Cloud Business Group.

Nie ma przy tym jednego, uniwersalnego sposobu na sprostanie tej zmianie, dodała wiceprezes Oracle.

Przedsiębiorstwa muszą współpracować ze swoimi działami kadr, aby spersonalizować podejście do wdrażania sztucznej inteligencji i spełnić zmieniające się oczekiwania swoich zespołów na całym świecie – podkreśla Emily He.

Więcej informacji: https://www.facebook.com/Oracle/videos/726922937772002/

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: