Praktyczne MBA. Jak mądrze zaplanować karierę, stworzyć wspaniały zespół, zdynamizować wzrost i wygrać

Finanse i gospodarka

Welchowie o problemach we współczesnym biznesie, światowej konkurencji i jak najlepiej radzić sobie z kryzysem. Nowa książka Welchów „Praktyczne MBA. Jak mądrze zaplanować karierę, stworzyć wspaniały zespół, zdynamizować wzrost i wygrać” to ich trzecia wspólna publikacja po bestsellerowym „Winning znaczy zwyciężać” (2005, wyd. Studio EMKA) i „Winning – odpowiedzi” (2006, wyd. Studio EMKA).

Ostatnie dziesięć lat najwięcej nas nauczyło – mówi Jack Welch. Kiedy w 2005 roku wydaliśmy naszą poprzednią książkę – Winning znaczy zwyciężać – wyruszyliśmy w drogę rozpoczynając tym samym dekadę pełną wystąpień, pisania, nauczania i konsultacji, które pozwoliły nam zapoznać się z wieloma firmami stojącymi przed fascynującymi wyzwaniami rynkowymi. Wszystkie te doświadczenia przybliżyły nam sedno wyzwań i szans współczesnego świata biznesu. Jednocześnie nasze wystąpienia przed milionami ludzi, a zwłaszcza sesje pytań i odpowiedzi, pozwalają nam usłyszeć co naprawdę myślą – i czym martwią się – kobiety i mężczyźni biznesu.

To także w tym okresie z sukcesem uruchomiliśmy nasz własny internetowy kurs MBA, Jack Welch Management Institute na Strayer University, który może się obecnie poszczycić 900 studentami – dodaje Suzy Welch. Ich różnorodne doświadczenia jako profesjonalistów pracujących na całym świecie w nowatorski i niezwykle ekscytujący sposób poszerzyły, pogłębiły i wspomogły nasze zrozumienie współczesnego biznesu. Jeśli wiedzieliśmy coś pisząc „Winnig znaczy zwyciężać” to teraz z pewnością wiemy więcej. Więcej tego, co istotne. Ponieważ biznes się zmienił, a my mieliśmy szczęście znaleźć się w samym centrum tych zmian.

Gospodarka zmienia się tak szybko, że miewamy trudności z dotrzymaniem jej kroku i szukamy odpowiedzi na wiele pytań: Dlaczego w tym chaosie niektóre firmy świetnie prosperują, a inne doświadczają stagnacji lub upadają? Jaki jest najlepszy sposób, by uniknąć porażki, lub umieć się po niej podnieść? W jaki sposób liderzy mogą rozbudzić pasję i ożywić wydajność członków zespołu, wliczając w to specjalistów zajmujących się trudnymi do zrozumienia kwestiami, pracowników wirtualnych, których nie widują i nie znają oraz młodych głodnych kariery, stojących jedną nogą za drzwiami firmy? Na poziomie osobistym można zastanawiać się: Czy kiedykolwiek uda mi się dostać wymarzoną pracę, do której jestem stworzony, czy już na zawsze utknąłem w czyśćcu kariery? Dlaczego wybór właściwej kariery jest taki trudny?

Eksperci snują różnorakie teorie i koncepcje, ale wygrana w biznesie zależy tak naprawdę od umiejętności zrozumienia trudnych, ale decydujących o naszym losie dylematów, które definiują nową gospodarkę, starą gospodarkę i wszystko to, co znajduje się pomiędzy. W Praktycznym MBA Jack i Suzy Welch podpowiadają ci jak osiągnąć to zrozumienie, korzystając z doświadczenia zdobytego w trakcie minionej dekady dzięki bliskiej współpracy z firmami różnej wielkości, wywodzącymi się z rozmaitych branż na świecie.

W rezultacie otrzymujemy książkę pełną świeżych, gotowych do zastosowania porad, czasem wbrew temu, co podpowiada instynkt, które pozwolą stworzyć wspaniałą organizację, dynamiczny, pełen energii zespół i zaplanować satysfakcjonującą karierę we współczesnym środowisku nowego biznesu.

Nie potrzeba żadnych innych książek o zarządzaniu
Warren Buffett

Przydatna dla wszystkich pragnących sukcesu – od absolwentów college’ów po dyrektorów generalnych.
Bill Gates

Jack i Suzy Welch pokazują praktyczną stronę MBA unikając wydumanego języka biznesowego. Mnóstwo sprawdzonych pomysłów i praktycznych porad.
Aleksandra Wolfe, Wall Street Journal

Niezależnie od tego czy prowadzisz własną firmę, czy jesteś menedżerem, albo zwykłym pracownikiem – Jack i Suzy Welch stawiają pytania, na które warto sobie odpowiedzieć. Jeśli za lat kilka chcesz powiedzieć „uwielbiam to, co robię ze swoim życiem”.
Cezary Szymanek, Magazyn Sukces

Fragment ze wstępu:

Nastała epoka indywidualnej przedsiębiorczości, zarówno w małych jak i ogromnych organizacjach, w starych oraz zupełnie nowych gospodarkach.

Stoisz w miejscu na własne ryzyko. A skutki tej stagnacji łatwo przewidzieć.  Najlepszym wyjściem jest zaakceptowanie faktu, że powinieneś się uczyć i nieustannie obserwować co to da twojej organizacji, zespołom, w jakim stopniu oddziaływać będzie na rozwój kariery. Podekscytowanie. Rozwój. Sukces – ot, co!.

Mamy nadzieję i chcemy, aby „Praktyczne MBA” stało się częścią procesu, w który się zaangażujesz. Dość dużą, aktualną, niezwykle przydatną i znajdującą bardzo praktyczne zastosowanie częścią. Możesz także wykorzystać tę książkę aby uzupełnić MBA, które obecnie zdobywasz na tradycyjnym uniwersytecie lub online. Chociaż dedykujemy tę publikację każdemu, kto szuka praktycznego, konkretnego elementarza dotyczącego tego, co dzisiaj ważne w biznesie jak też technik MBA, których dzisiaj się uczymy, by jutro je stosować. Mogłeś już na przykład skończyć studia, ale twój dyplom zdążył pokryć się kurzem. A może znalazłeś się w takim miejscu życia, kiedy wiedza na temat biznesu nagle nabrała znaczenia. Podjąłeś pierwszą pracę po studiach. Pierwszy raz promowano cię na dyrektora. Objąłeś stanowisko kierownicze w organizacji non-profit. To twój pierwszy dzień jako prezesa i nowego pracownika twojego własnego start-upu. (Trzymamy kciuki!).

Mówiąc krótko, jest to książka dla każdego, kto nie chce sam zabierać się za robienie biznesu.

Nie chcemy zrobić z ciebie specjalisty. Nasz cel to skodyfikowanie współczesnych celów biznesu, zapewnienie podstaw, które pomogą ci w zrozumieniu na czym obecnie polega biznes i jakie są zasady tej gry, niezależnie od tego w jakiej branży działasz lub chciałbyś działać.

W tym celu „Praktyczne MBA” zaczyna się od części zatytułowanej „Teraz gra”. Zawarte w niej rozdziały skupiają się na tym w jaki sposób firmy, niezależnie od swoich rozmiarów czy typu, powinny się organizować i działać, by podbić rynek: w jaki sposób mogą zjednoczyć się wokół misji i zachowań, na przykład stworzyć strategię, która nigdy się nie straci na aktualności, odejść od bezwzględnej rywalizacji, pobudzić wzrost nawet w środowisku, w którym o niego trudno i skłonić do innowacyjności wszystkich, nie tylko mózgowców z działu badawczo-rozwojowego. Pierwsza część książki skupia się także na tym w jaki sposób myślimy o marketingu i finansach, dwóch kwestiach, które generują wiele hałasu i złości, jak też sporo niepokoju, chociaż niekoniecznie powinny. I wreszcie część „Teraz gra” mówi o tym jak dać sobie radę z największym obecnie wyzwaniem prawdziwego biznesu: kryzysem. W końcu prawie każdy musi się zmierzyć z jego skutkami.

Drugą część książki zatytułowaliśmy „Teraz zespół”. Zawarliśmy w niej nasz nowy model przywództwa oparty na dwóch nakazach, z których każdy dość trudno wcielić w życie, chociaż oba są niezwykle istotne. Odkryliśmy, że wykorzystanie naszego modelu pociąga za sobą znaczące zmiany w przedsiębiorstwach, które zdecydowały się na nim oprzeć. W tej części opisujemy także czego potrzeba by stworzyć niezwykły zespół oraz jak zabrać się za i uporać z zatrudnianiem, motywowaniem, rozwojem i utrzymaniem twoich najlepszych zawodników. Nawiązując do obecnych realiów zamykamy tę część rozdziałem poświęconym zarządzaniu i pracowaniu z „geniuszami” – czyli ludźmi, których pracy nie umiałbyś wykonać sam. Jest to zyskujący na znaczeniu fenomen w naszym rozwiniętym technologicznie i wymagającym coraz bardziej rozwiniętej specjalizacji świecie. Analizujemy także zarządzanie i pracę z ludźmi, którzy nie siedzą obok ciebie. Szacuje się, że 20 procent specjalistów pracuje na odległość, a ich odsetek nieustannie wzrasta. Taka praca nie jest z definicji ani łatwa ani wydajna, dlatego przyglądamy się praktykom, które mogą się przyczynić do zwiększenia tych wskaźników.

„Praktyczne MBA” kończy się częścią zatytułowaną „Teraz ty”, która skupia się na zarządzaniu karierą. Jeden z rozdziałów pomaga odpowiedzieć na pytanie „Co powinienem zrobić ze swoim życiem?”. Inny rozważa pytanie „Jak wydostać się z czyśćca własnej kariery?”. Ostatni zgłębia alternatywy przed jakimi się znajdziesz, kiedy oficjalnie zakończysz karierę zawodową. Pewnie nie będziesz zaskoczony, że nie zachęcamy do przechodzenia na emeryturę.

Wiemy, że zarządzanie karierą nie jest standardowym elementem typowego kursu MBA. Jednak pisaliśmy „Praktyczne MBA” chcąc oddać to, co ludzie biznesu naprawdę myślą, o czym mówią i czym się martwią. Co sprawia, że nie mogą spać w nocy. Co motywuje ich, aby rano wstać. Robienie interesów w mądrzejszy sposób. We właściwy sposób. Robienie ich tak, aby sprawiały nam przyjemność. Tak, aby nasz biznes się rozwijał, a życie innych stawało się lepsze.

Jack Welch

rozpoczął karierę zawodową w 1960 roku, w General Electric Company, został ósmym prezesem firmy w 1981 roku, a w 2000 roku czasopismo „Forbes” określiło go mianem „Menedżera stulecia”. Po przejściu na emeryturę, w 2001 roku, Jack opublikował autobiografię Jack: Straight form the Gut, która stała się bestsellerem, podobnie jak wydane w 2005 roku, wraz z żoną, Suzy Welch: Winning, znaczy zwyciężać. W ciągu ostatniej dekady Jack Welch udzielał się jako partner w firmie private equity Clayton Dubilier & Rice, doradca dla IAC/InterActiveCorp, oraz popularny mówca, przemawiający do audytoriów na całym świecie. W 2010 roku założył Jack Welch Management Institute, w pełni akredytowany internetowy program studiów MBA dla ponad 900 studentów.

Suzy Welch

to autorka bestsellerów, komentatorka telewizyjna i uznana dziennikarka biznesowa. Jej ostatnia książka, która trafiła na listę bestsellerów „New York Timesa”, 10-10-10 prezentuje strategię decyzyjną gwarantującą sukces w pracy, rodzicielstwie, miłości i przyjaźni. Po ukończeniu Harvard Business School Suzy Welch pracowała w firmie doradczej Bain & Company, a następnie jako redaktor „Harvard Business Review”. Jest członkiem komitetu doradczego Jack Welch Management Institute i aktywnie angażuje się w działalność kilku organizacji nonprofit zajmujących się walką o prawa zwierząt.

Jack i Suzy Welch „Praktyczne MBA Jak mądrze zaplanować karierę, stworzyć wspaniały zespół, zdynamizować wzrost i wygrać.
Tytuł oryginału: The Real Life MBA. Your No-BS Guide to Winning the Game, Building a Team, and Growing Your Career
Przekład: Małgorzata Małecka
Ilość str. 266, format: 150x227mm, oprawa twarda z obwolutą, cena: 49,00 zł
Premiera: 2 października 2015r.

Źródło: Studio EMKA

Udostępnij artykuł: