Prawie 3/4 Polaków kupi prezenty świąteczne w Internecie

Z rynku

Popularność zakupów online stale rośnie, a w niektórych kategoriach produktów udział internetowych konsumentów jest już większy niż stacjonarnych. Tak jest na przykład w przypadku prezentów świątecznych które, jak wynika z badania Wonga Polska, zamawia w Internecie blisko trzy czwarte (73 proc.) Polaków. Po świąteczne upominku do sklepów stacjonarnych udaje się co czwarty ankietowany.

e-commerce, zakupy online, komputer, smartfon
Fot. stock.adobe.com / mayanko

Popularność zakupów online stale rośnie, a w niektórych kategoriach produktów udział internetowych konsumentów jest już większy niż stacjonarnych. Tak jest na przykład w przypadku prezentów świątecznych które, jak wynika z badania Wonga Polska, zamawia w Internecie blisko trzy czwarte (73 proc.) Polaków. Po świąteczne upominku do sklepów stacjonarnych udaje się co czwarty ankietowany.

Wonga Polska od ponad roku analizuje zachowania zakupowe Polaków w sieci w ramach badania „Cyfrowe Zwyczaje Polaków”. Sprawdza m.in. jakie kategorie produktów konsumenci najczęściej kupują online i dlaczego wybierają właśnie ten kanał.

W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia firma pod lupę wzięła prezenty, które co roku Polacy wręczają swoim najbliższym w tym czasie.

Przede wszystkim zakupy online

Większość Polaków prezenty świąteczne zamówi w tym roku w sieci. Badani mają jednak różne sposoby poszukiwania odpowiednich upominków. Blisko co drugi (48 proc.) ankietowany szuka potrzebnego produktu w Internecie, tam go wybiera i kupuje.

17 proc. badanych najpierw poszukuje informacji o interesującym go prezencie w sieci, potem idzie do sklepu stacjonarnego, żeby zobaczyć go „na żywo”, a następnie znajduje najkorzystniejszą ofertę w Internecie i tam ostatecznie zamawia produkt.

Blisko co drugi (48 proc.) ankietowany szuka potrzebnego produktu w Internecie, tam go wybiera i kupuje.

Co dziesiąty ankietowany zaczyna od znalezienia odpowiedniego upominku w sieci, a następnie idzie do punktu handlowego i tam go kupuje. Bezpośrednio w sklepie stacjonarnym szuka i kupuje prezenty świąteczne 13 proc. badanych.

Czytaj także: Firmy kurierskie inwestują i zatrudniają na potęgę

‒ Zdecydowana większość Polaków kupuje prezenty świąteczne przez Internet. Niezależnie od stosowanego sposobu blisko trzy czwarte ankietowanych ostatecznie kupuje je w sieci, przy czym co drugi zamawia produktu od początku do końca online.

Zachowania zakupowe Polaków badamy od ponad roku i to jest najwyższy wynik, jaki dotychczas odnotowaliśmy ‒ zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.

Duży wpływ ma oczywiście pandemia, zwłaszcza w przypadku zakupów w pełni online, które są znacząco bezpieczniejsze

– Warto również podkreślić, że drugi najwyższy wynik w ciągu całego cyklu odnotowaliśmy we wcześniejszym badaniu z września, dotyczącym sprzętu komputerowego.

Duży wpływ na to ma oczywiście pandemia, zwłaszcza w przypadku zakupów w pełni online, które są znacząco bezpieczniejsze – dodaje.

Taniej i wygodniej

Polacy doceniają zakupy prezentów świątecznych przez Internet z wielu powodów. Najczęściej jest to wygoda i zaoszczędzony czas, na co wskazuje aż 76 proc. ankietowanych Na drugim miejscu jest cena ‒ według 72 proc. zakupy w sieci bardziej się opłacają.

Bardzo często (70 proc.) ankietowani wskazali na możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników.

Bardzo często (70 proc.) ankietowani wskazali na możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników. Co drugi badany uważa również, że oferta prezentów świątecznych w Internecie jest bardziej przejrzysta oraz zakupy online dają możliwość szybkiego zwrotu lub reklamacji.

Czytaj także: AliExpress chce zwiększać udział w polskim e-commerce, wprowadzi zakupy na raty

Zakupy w Internecie bardziej się opłacają

‒ Wygoda, cena i łatwa dostępność do opinii innych użytkowników od dłuższego czasu dominują w naszym badaniu.

Od niedawna zauważamy jednak systematyczny wzrost liczby ankietowanych, którzy uważają, że zakupy w Internecie bardziej się opłacają. W czerwcu na tę odpowiedź wskazało 60 proc. badanych. We wrześniu było to 65 proc., a teraz już 72 proc. – co jest jednocześnie najwyższym wynikiem od początku naszego cyklu. Wynika to prawdopodobnie z doświadczenia, a także większych możliwości porównywania ofert, które ułatwiają wybranie najkorzystniejszej.

Od niedawna zauważamy jednak systematyczny wzrost liczby ankietowanych, którzy uważają, że zakupy w Internecie bardziej się opłacają.

Decydując się na zakupy online dużo wygodniej i szybciej możemy sprawdzić cenę w kilkunastu sklepach, co stacjonarnie zajęłoby sporo czas. Tym samym sprzedający muszą bardziej konkurować ceną.

Zwłaszcza, w takiej kategorii produktów jak prezenty świąteczne, gdy często są to upominki o mniejszej wartości i rozmiarach ‒ podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka z Wonga Polska.

Czytaj także: Empik w sieci, jeden z pierwszych sklepów internetowych w Polsce, obchodzi 22. urodziny

Źródło: Wonga Polska
Udostępnij artykuł: