Prawie połowa firm korzysta z ubezpieczeń i gwarancji ubezpieczeniowych

Firma

Mężczyzna i stos pieniędzy
Fot. stock.adobe.com/Witthaya

Blisko połowa (49%) przedsiębiorstw korzysta z ubezpieczeń i gwarancji ubezpieczeniowych, wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) na próbie 600 przedsiębiorstw we wrześniu 2018 r.

Wśród badanych przedsiębiorstw blisko połowa (49%) korzysta z jakiejś formy ubezpieczeń lub gwarancji ubezpieczeniowych #ubezpieczenia #firmy

 

“Wśród badanych przedsiębiorstw blisko połowa (49%) korzysta z jakiejś formy ubezpieczeń lub gwarancji ubezpieczeniowych: ubezpieczeń majątkowych, finansowych, inwestycyjnych i oszczędnościowych lub ubezpieczeń transakcji sprzedaży swoich wyrobów lub usług” – czytamy w raporcie tygodniowym.

Reprezentatywna próba badawcza była zróżnicowana ze względu na wielkość, rodzaj działalności (PKD), lokalizację (województwo) oraz strukturę.

Najpopularniejsze ubezpieczenia majątkowe

Najczęściej wskazywane w badaniu były ubezpieczenia majątkowe, a wśród nich do najpopularniejszych należą: ubezpieczenia od kradzieży, włamań i rabunku (70% wskazań), ubezpieczenia od ryzyka awarii (57% wskazań) oraz ubezpieczeń NNW (54% wskazań). Zdecydowanie rzadziej przedsiębiorcy korzystają z ubezpieczeń finansowych, takich jak: gwarancje ubezpieczeniowe należytego wykonania kontraktu (16% wskazań) czy należytego wykonania umowy i usunięcia wad (11% wskazań). Ubezpieczenia inwestycyjne i oszczędnościowe są jeszcze mniej popularne wśród przedsiębiorców.

“Z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych w KUKE S.A. gwarantowanych przez Skarb Państwa korzystało 17,4% producentów-eksporterów z sekcji przetwórstwa przemysłowego, ankietowanych przez Polski Instytut Ekonomiczny. Był to odsetek ok. 2,5-krotnie wyższy niż w przypadku kredytów eksportowych w BGK (7,3%) i ok. 3,5-krotnie wyższy niż w przypadku dopłat do oprocentowania kredytów eksportowych (4,9%)” – czytamy dalej.

Wśród powodów niekorzystania z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa respondenci badania wymieniają najczęściej brak takiej potrzeby (nieistotne dla firmy – 41%) oraz brak informacji (nie zna – 32%), a następnie zbyt wysokie koszty – 16%. O ile zbędność i bariera informacyjna są przywoływane zdecydowanie najczęściej również w odniesieniu do innych, finansowych i promocyjnych instrumentów wspierania eksportu przez państwo, o tyle odczuwalność bariery kosztowej jest w przypadku ubezpieczeń i gwarancji eksportowych tradycyjnie wysoka na tle innych instrumentów wsparcia, podał też Instytut.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: