Prezentacja: Jesteśmy liderem!

NBS 2012/05

Z Sebastianem Krzykiem, Business Leader, Acceptance w MasterCard Europe rozmawia Bohdan Szafrański

Z Sebastianem Krzykiem, Business Leader, Acceptance w MasterCard Europe rozmawia Bohdan Szafrański

Karty zbliżeniowe MasterCard® Pay- Pass™ pojawiły się na polskim rynku w 2007 r. Pierwszą kartę zbliżeniową wydał bank BZ WBK. Jakie są przewidywania dotyczące tego rynku w ciągu kilku najbliższych lat?

Większość banków, które wydają karty MasterCard w Polsce, wydają karty działające w technologii MasterCard® PayPass™. Każdy nowy produkt wydawany lub wznawiany jest wyposażony w tę technologię. Jeśli cykl życia karty to dwa lub trzy lata, to można się spodziewać, że po tym czasie penetracja po stronie banków będzie się zbliżała do 100 proc. Nieliczne banki, które dzisiaj nie wydają jeszcze kart, są w trakcie certyfikacji. Jeśli chodzi o agentów rozliczeniowych, to jesteśmy jedynym rynkiem europejskim czy nawet na świecie, w którym wszyscy agenci działający na rynku mają certyfikaty i mogą uruchamiać nowe terminale. Dzięki temu sieć akceptacji kart rozwija się bardzo dynamicznie. Można powiedzieć, że efekt śnieżnej kuli został już w naszym kraju osiągnięty.

Jak wygląda rynek płatności zbliżeniowych w Polsce na tle pozostałych krajów?

Jeśli chodzi o rynek płatności zbliżeniowych, to mamy w Europie cztery kraje, w których jest on znacząco rozwinięty. Wymienić tu trzeba: Turcję, Wielką Brytanię, Francję i Polskę. Jeśli chodzi o trzy pierwsze z wymienionych, to udało się nam zaangażować w nich w rozwój tej technologii kilka podmiotów po stronie banków, agentów rozliczeniowych, jak i sieci handlowych. Jednak na żadnym z nich MasterCard ® PayPass™ nie rozwinął się tak jak w Polsce. Dzisiaj mamy w naszym kraju zaangażowanych w tę technologię 26 banków i dziewięciu agentów rozliczeniowych. Strategia na rynku Polskim była odmienna od innych rynków i zakładała, że możliwość płatności zbliżeniowych będzie dotyczyła dużych sieci, ale też każdego punktu usługowo-handlowego w danej sieci. Nie chodziło nam o tworzenie wysp płatności zbliżeniowych, ale by klient korzystający z takiej sieci, zawsze mógł skorzystać z tej formy płatności. Od początku zakładaliśmy, że rozwój akceptacji będzie obejmował zarówno duże sieci, jak i małe punkty usługowo- handlowe. Od początku promujemy MasterCard® PayPass™ jako produkt, który można wykorzystać przy zakupach na dowolną kwotę. Nie skupialiśmy się tylko na mikropłatnościach, czyli do 50 zł. Zachęcamy, by klient bez względu na kwotę, płacił zawsze w sposób zbliżeniowy (przy płatnościach powyżej 50 zł po zbliżeniu karty podaje się jeszcze PIN). Dodam, że w Polsce jest najwięcej transakcji kartami zbliżeniowymi. Głównymi rynkami dla technologii zbliżeniowej są też Stany Zjednoczone i Kanada. W wartościach bezwzględnych trudno Polskę z nimi porównywać. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę współczynniki efektywności, czyli na ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: