Prezentacja KIR S.A.: Jak dbać o bezpieczeństwo płatności w sieci

NBS 2016/11

Ponad trzykrotnie – z 7 do 22% – wzrosła w ostatnim roku liczba klientów banków, którzy regularnie aktualizują programy zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem, wynika z tegorocznego badania Wizerunek polskiego sektora bankowego*) zrealizowanego dla Związku Banków Polskich i KIR. Dodatkowo do 37% wzrosła liczba osób, które stosują odpowiednio silne hasło dostępu do bankowości elektronicznej. Przenoszenie kolejnych codziennych aktywności do sieci, w tym także tych związanych bezpośrednio z płatnościami i zarządzaniem naszymi finansami, powoduje, że rośnie znaczenie kwestii związanych z bezpieczeństwem. Wiele wskazuje na to, że Polacy w coraz większym stopniu są świadomymi użytkownikami usług dostępnych on-line.

Ponad trzykrotnie – z 7 do 22% – wzrosła w ostatnim roku liczba klientów banków, którzy regularnie aktualizują programy zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem, wynika z tegorocznego badania Wizerunek polskiego sektora bankowego*) zrealizowanego dla Związku Banków Polskich i KIR. Dodatkowo do 37% wzrosła liczba osób, które stosują odpowiednio silne hasło dostępu do bankowości elektronicznej. Przenoszenie kolejnych codziennych aktywności do sieci, w tym także tych związanych bezpośrednio z płatnościami i zarządzaniem naszymi finansami, powoduje, że rośnie znaczenie kwestii związanych z bezpieczeństwem. Wiele wskazuje na to, że Polacy w coraz większym stopniu są świadomymi użytkownikami usług dostępnych on-line.

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów firmy Sociomantic Labs1, wartość rynku handlu internetowego w Polsce wzrośnie w 2016 r. do niemal 36 mld zł, a w ciągu najbliższych 5 lat jeszcze się podwoi. Z kolei liczba e-sklepów w tym roku zwiększy się o 7% Szybkiemu rozwojowi rynku e-commerce towarzyszy znaczny wzrost liczby aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Według raportu NetB@nk za IV kw. 2015 r., w ciągu roku liczba aktywnych klientów indywidualnych, a więc osób, które przynajmniej raz w miesiącu zalogowały się do serwisu bankowości internetowej, zwiększyła się z 13 mln (w grudniu 2014 r.) do 14,5 mln (w grudniu 2015 r.), a więc aż o 11,3%.2

{module BanerB1}

– Coraz więcej aspektów codziennego życia przenosi się w przestrzeń wirtualną. Już nie tylko telewizory i samochody, ale nawet takie urządzenia, jak lodówki czy pralki zaczynają funkcjonować on-line – mówi Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Postęp ten jest nieuchronnym procesem i co do zasady pozytywnym. Równocześnie jednak wymaga od nas pewnej dozy ostrożności. W sposób szczególny dotyczy to działań związanych z obsługą elektronicznego konta bankowego i płatności w sieci, ponieważ negatywne konsekwencje nieuwagi w tych aspektach mogą okazać się wyjątkowo dotkliwe – dodaje A. Wojtczuk.

Jak się zabezpieczać w wirtualnym świecie?

Podstawową kwestią dotyczącą bezpieczeństwa w kontekście bankowości elektronicznej jest hasło dostępu o odpowiedniej sile, tj. posiadające trudną do odgadnięcia kombinację liter oraz cyfr. Jak pokazuje badanie Wizerunek polskiego sektora bankowego, klienci banków przykładają do tego aspektu coraz większą wagę. Stosowanie trudnego do złamania hasła deklaruje już prawie czterech na dziesięciu respondentów (37%). To wzrost w ciągu ostatniego roku aż o 19 pkt. proc. Zwiększył się również odsetek klientów banków, którzy unikają kopiowania i wklejania numerów rachunków bankowych podczas dokonywania przelewów, z 15 do 27%. Ponad trzykrotnie, z 7 do ponad 22%, wzrosła też liczba osób, które regularnie aktualizują programy zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem. – To bez wątpienia pozytywny trend. W kwestii bezpieczeństwa w sieci nadal mamy jednak dużo do nadrobienia – komentuje A. Wojtczuk. Jak wynika z badania Eurobarometr, przeprowadzonego wśród internautów z całej Europy w 2015 r., oprogramowanie antywirusowe chroniące przed cyberatakami zainstalowało 43% Polaków3. – To jeden z najsłabszych wyników w Unii ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: