Prezentacja: Nowoczesne płatności mobilne kluczem do e-commerce

NBS 2014/09

Handel elektroniczny w Polsce ma szansę w niedługim czasie stać się jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie - tak wynika z analiz przeprowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Obecnie polska branża e-commerce generuje 3-5 proc. obrotów całego handlu detalicznego. Zdaniem ekspertów w najbliższych pięciu latach udział ten wzrośnie nawet do 12 proc. Czarnym koniem sektora e-commerce mogą stać się zakupy mobilne - jednak warunkiem sukcesu jest upowszechnienie nowoczesnych standardów płatności.

Handel elektroniczny w Polsce ma szansę w niedługim czasie stać się jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie - tak wynika z analiz przeprowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Obecnie polska branża e-commerce generuje 3-5 proc. obrotów całego handlu detalicznego. Zdaniem ekspertów w najbliższych pięciu latach udział ten wzrośnie nawet do 12 proc. Czarnym koniem sektora e-commerce mogą stać się zakupy mobilne - jednak warunkiem sukcesu jest upowszechnienie nowoczesnych standardów płatności.

Karol Jerzy Mórawski

Dynamiczny rozwój polskiego e-handlu potwierdzają analitycy rządowi. Zdaniem resortu administracji i cyfryzacji branża e-commerce generuje 6 proc. PKB. W ostatnich 10 latach liczba Polaków dokonujących zakupów on-line wzrosła sześciokrotnie. Według Ministerstwa Gospodarki, roczny przyrost obrotów w handlu elektronicznym utrzymuje się na poziomie 2 proc. Te wyniki klasyfi kują Polskę na 20. miejscu wśród krajów Wspólnoty; gorsi od nas w tym względzie okazali się m.in. Włosi.

Polska wyrasta również na europejskiego lidera w dziedzinie m-commerce. Wyniki ostatniej edycji badania zanox Mobile Performance Barometer 2014 nie pozostawiają złudzeń: w samym tylko sektorze turystycznym wartość transakcji zrealizowanych w kanale mobilnym wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim aż o… 1000 proc., przy średniej unijnej na poziomie zaledwie 185 proc. W innych segmentach rynku wzrost ten nie jest wprawdzie aż tak imponujący, ale i tak jego dynamika daje Polsce trzecie miejsce w skali europejskiej.

„Płatności mobilnych nie obsługujemy…”

Jakie wyzwania stoją przed rodzimym handlem internetowym? Najważniejsze jest wypracowanie i upowszechnienie efektywnych standardów płatności. W tej dziedzinie Polacy po prostu zostali daleko w tyle. Ocenia się, że aż 70 proc. transakcji internetowych fi nalizowanych jest przy użyciu przelewu bankowego, a 10-20 proc. klientów wykorzystuje w tym celu kartę płatniczą. Na wszystkie pozostałe formy zapłaty – w tym płatności mobilne – przypada niespełna 20 proc. rynku. Z raportu „M-commerce w praktyce 2013” wynika, iż płatności mobilne honoruje niespełna 6 proc. sklepów internetowych. Dla porównania – przedpłatę przelewem bankowym akceptuje 94,12 proc. e-sklepów, zaś wysyłkę za pobraniem 82,35 proc. Z drugiej strony aż 27 proc. przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe uznaje płatności mobilne za najważniejszy czynnik zwiększający sprzedaż.

Paradoksalnie, zapóźnienie Polaków w dziedzinie nowoczesnych form płatności może stać się atutem. Osoby płacące za internetowe zakupy przy wykorzystaniu tradycyjnych, nieprzystających do e-handlu metod płatności, mają większą motywację do zastąpienia ich płatnościami elektronicznymi, niż gdyby korzystały z kart płatniczych. W konsekwencji, dzięki ominięciu szerokiego wykorzystania jednej generacji płatności, polski handel elektroniczny ma szansę dogonić pod względem popularyzacji nowoczesnych metod płatności rynki krajów najbardziej zaawansowanych – czytamy w opracowaniu KNF poświęconemu metodom płatności w sektorze e-commerce. Analogiczną sytuację nasi rodacy z powodzeniem wykorzystali w przypadku bankowości elektronicznej – w krótkim czasie z pozycji outsidera dołączyliśmy do grona europejskich potęg e-bankingu. Czy i ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: