Prezentacja: Porozmawiajmy o backupie

NBS 2014/09

Ludzie dzielą się na dwa typy - tych, którzy backup już robią lub dopiero robić będą. Utrata danych to tylko kwestia czasu. Jeśli nie dotknęła nas jeszcze awaria systemu, atak złośliwego oprogramowania lub zwykły błąd, którego wynikiem było skasowanie istotnych dla nas plików, to możemy mówić, że jesteśmy szczęściarzami lub dobrze przygotowani.

Ludzie dzielą się na dwa typy - tych, którzy backup już robią lub dopiero robić będą. Utrata danych to tylko kwestia czasu. Jeśli nie dotknęła nas jeszcze awaria systemu, atak złośliwego oprogramowania lub zwykły błąd, którego wynikiem było skasowanie istotnych dla nas plików, to możemy mówić, że jesteśmy szczęściarzami lub dobrze przygotowani.

Krzysztof Miciałkiewicz, Storage Solutions Consultant, HP Polska

Wyobraźmy sobie prostą sytuację – jesteśmy w łazience, dzwoni do nas telefon. Rozmowa była krótka, po jej zakończeniu aparat odkładamy przy umywalce. Niestety, nasz smartphon wpada pod strumień bieżącej wody. Mimo szybkiej reakcji, telefon ulega awarii i już nigdy więcej się nie uruchamia. Jeśli nie zabezpieczyliśmy w żaden sposób danych, straciliśmy je wszystkie – od kontaktów po zdjęcia.

Opisane powyżej zdarzenie to jeden z najczęstszych przypadków awarii powodującej utratę dostępu do danych. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Kroll Ontrack, aż 90 proc. ankietowanych fi rm i instytucji utraciło dane. W 3/4 sytuacji przyczyną był błąd ludzki lub awaria sprzętu. Niezależnie od źródła problemu, musimy być zawsze na taką sytuację przygotowani.

Mamy kilka rozwiązań, które mogą uchronić nas przed bezpowrotną utratą danych. Zazwyczaj różnią się kosztami, jakie musimy ponieść, częstotliwością backupu, szybkością odzyskania danych czy czasem, jaki musimy regularnie poświęcać, aby taką ochronę sobie zapewnić.

Jaki backup dla kogo? Wracając do przykładu telefonu, mamy łatwo dostępne narzędzia pozwalające zabezpieczyć nas przed utratą danych. Usługodawcy, tacy jak na przykład Google, oferują darmowe formy zabezpieczenia. Dzięki synchronizacji smartphonu z naszym kontem, przykładowa lista kontaktów przechowywana jest na zdalnych serwerach i w każdej chwili możemy ją odzyskać za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Gdy uruchomimy nowe urządzenie i ponownie je zsynchronizujemy, książka telefoniczna z powrotem zapełni się znanymi nam kontaktami. Musimy liczyć się jednak z faktem, że do danych trzymanych w chmurze mogą mieć dostęp strony nieuprawnione. Alternatywą są lokalne kopie zapasowe, na przykład na naszym komputerze. Dzięki nim możemy odzyskać wszystkie dane, łącznie z ustawieniami urządzenia. Ponadto mamy pełną kontrolę nad tym, kto ma dostęp do naszych danych.

Sytuacja w fi rmach i instytucjach przetwarzających i przechowujących duże ilości danych nie różni się bardzo od tej opisanej powyżej. Tylko że dla przedsiębiorstw bezpieczeństwo danych jest krytyczne z biznesowego punktu widzenia. Dlatego planując backup, fi rmy muszą odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań po to, aby zastosowane ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: