Prezentacja: Poznaj swoją historię. Pożyteczne raporty

NBS 2010/06

Rośnie liczba raportów "o samym sobie" pobieranych przez klientów banków w Biurze Obsługi Klienta BIK S.A.

Grażyna Garlińska

W zeszłym roku Biuro Informacji Kredytowej udostępniło ponad 57 tys. tzw. raportów “o samym sobie”, czyli pobieranych przez tych kredytobiorców, którzy chcą dokładniej poznać swoją historie kredytową odnotowaną w bazach BIK na podstawie informacji przekazywanych przez banki. A od początku tego roku – już ponad 26 tysięcy.

– Na początku działalności Biura, czyli w 2002 r., gdy zatrudnialiśmy jednego pracownika, udostępnialiśmy 2 do 5 raportów tygodniowo – wspomina Jacek Durka, dyrektor Biura Obsługi Klienta BIK. W 2004 r. było to już 100 – 200 raportów w ciągu tygodnia, a potem około 2 tys. miesięcznie.

Liczba wniosków napływających od klientów banków o udostępnienie tego typu raportów ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł:

Prezentacja: Poznaj swoją historię – Pożyteczne raporty

BANK 2010/06

Rośnie liczba raportów "o samym sobie" pobieranych przez klientów banków w Biurze Obsługi Klienta BIK S.A.

Grażyna Garlińska

W zeszłym roku Biuro Informacji Kredytowej udostępniło ponad 57 tys. tzw. raportów “o samym sobie”, czyli pobieranych przez tych kredytobiorców, którzy chcą dokładniej poznać swoją historie kredytową odnotowaną w bazach BIK na podstawie informacji przekazywanych przez banki. A od początku tego roku – już ponad 26 tysięcy.

– Na początku działalności Biura, czyli w 2002 r., gdy zatrudnialiśmy jednego pracownika, udostępnialiśmy 2 do 5 raportów tygodniowo – wspomina Jacek Durka, dyrektor Biura Obsługi Klienta BIK. W 2004 r. było to już 100 – 200 raportów w ciągu tygodnia, a potem około 2 tys. miesięcznie.

Liczba wniosków napływających od klientów banków o udostępnienie tego ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł:

Prezentacja: Poznaj swoją historię. Pożyteczne raporty

EDS 2010/04-06 (kwiecień - czerwiec 2010)

Rośnie liczba raportów "o samym sobie" pobieranych przez klientów banków w Biurze Obsługi Klienta BIK S.A.

Grażyna Garlińska

W zeszłym roku Biuro Informacji Kredytowej udostępniło ponad 57 tys. tzw. raportów “o samym sobie”, czyli pobieranych przez tych kredytobiorców, którzy chcą dokładniej poznać swoją historie kredytową odnotowaną w bazach BIK na podstawie informacji przekazywanych przez banki. A od początku tego roku – już ponad 26 tysięcy.

– Na początku działalności Biura, czyli w 2002 r., gdy zatrudnialiśmy jednego pracownika, udostępnialiśmy 2 do 5 raportów tygodniowo – wspomina Jacek Durka, dyrektor Biura Obsługi Klienta BIK. W 2004 r. było to już 100 – 200 raportów w ciągu tygodnia, a potem około 2 tys. miesięcznie.

Liczba wniosków napływających od klientów banków o udostępnienie tego typu raportów stale więc rośnie. Oznacza to oczywiście konieczność zwiększenia liczby pracowników, którzy mogliby zapewnić sprawną obsługę tak wysokiego popytu. Obecnie w BOK pracuje dziewięć osób.

Dlaczego raporty cieszą się popytem

Biuro obsługuje klientów z całej Polski. W latach 2008-2009 najwięcej było ich z województw: mazowieckiego, lubelskiego i łódzkiego. Niewielu natomiast pochodziło z województw: lubuskiego i opolskiego. Większość osób (63 proc.), które zgłosiły się w zeszłym roku do BOK stanowili mężczyźni. Prawie 60 proc. to klienci w wieku 18-39 lat.

Do niedawna Biuro Obsługi Klienta zajmowało się także obsługą telefoniczną klientów i odpowiadało na ich e-maile. Od początku tego roku jest to w gestii funkcjonującego w BIK Centrum Wsparcia Klienta obsługującego zarówno banki, jak i ich klientów.

Z badań przeprowadzonych przez Biuro Informacji Kredytowej wynika, że ok. 92 proc. klientów zgłasza się do BOK, aby wyjaśnić przyczyny odmowy udzielenia kredytu lub zweryfikować informacje udzielone przez bank ewentualnie pośrednika finansowego. Inne powody wizyt klientów w Biurze Obsługi Klienta to np. zweryfikowanie swoich danych przed złożeniem wniosku o kredyt w banku lub też sprawdzenie, czy dane zostały zaktualizowane, a także aby zapobiec kradzieży tożsamości. Do BOK zgłaszają się coraz częściej osoby, które chcą sprawdzić swoją historię kredytową w Biurze Informacji Kredytowej, a także, aby sprawdzić, czy poręczony kredyt jest regulowany.

Z badań tych wynika, że o istnieniu Biura Informacji Kredytowej ok. 72 proc. klientów dowiaduje się w banku, w którym ubiegają się o kredyt, ok. 25 proc. od pośrednika kredytowego, a ok. 3 proc. z innych źródeł (internet, prasa). Jak twierdzi Maciej Duszczyk, dyrektor Departamentu Marketingu w Biurze Informacji Kredytowej S.A., starają się dotrzeć do klientów banków poprzez bankowe strony internetowe, plakaty, ulotki oraz broszury, które w przystępny sposób przekazują wiedzę na temat raportów i korzyści płynących dla każdego, o którym informacje znajdują się w bazie BIK.

Procentują także dobre relacje z organizacjami konsumenckimi, dla których BIK przygotowuje konferencje i cykliczne spotkania. Do takich organizacji, jak np. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich czy Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej zgłaszają się z różnymi problemami klienci banków. Jest to dobra okazja, aby uświadomić im korzyści płynące z posiadania pozytywnej historii kredytowej oraz sensu pobierania raportu kredytowego na swój temat.

Pomagamy klientom

W zeszłym roku ponad 70 proc. wszystkich raportów pobranych w BOK stanowiły raporty standard, czyli informacja ustawowa. Jest ona nieodpłatna i zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych (art. 32 ust. 5), klient może skorzystać z tego prawa raz na pół roku.

Osoby, które są zainteresowane stałym dostępem do swoich danych mogą korzystać z Raportu Plus lub Raportu Plus z Informacją o Ocenie Punktowej. Stanowiły one prawie jedną trzecią wszystkich udostępnionych raportów, w tym raporty Plus – ok. 10 proc. a raporty Plus ze scoringiem – ok. 17 proc.

– Najczęściej u nas szukają klienci przyczyn odmowy udzielenia kredytu przez bank – twierdzi Jacek Durka. Podkreśla także, że każdego miesiąca napływa do BOK, od klientów banków, kilkaset pism z reklamacjami. – Sprawdzamy więc ich zasadność i każdemu udzielamy odpowiedzi – mówi dyrektor BOK. Chociaż należy podkreślić, że skorygowanie danych zawartych w bazach BIK, mogą dokonywać jedynie te banki, które te informacje przekazały. Raporty BIK pomagają więc klientom banków ustalić, do jakiego banku powinni ewentualnie zgłaszać swoje uwagi. Słowem, warto sprawdzić, analizując swój raport kredytowy, czy dane są odpowiednio aktualizowane, czy nie zawiera on zobowiązań, o których zapomnieliśmy. Można także sprawdzić, czy poręczone zobowiązanie jest prawidłowo regulowane.

Dobrze więc, że z roku na rok klienci banków pobierają coraz więcej zarówno raportów “o sobie samym”. Warto przy tym podać, że raporty Plus zawierają dodatkowo segment podsumowań, czyli szczegółową informację o łącznej liczbie zobowiązań posiadanych przez klienta. Optymistyczna jest także wiadomość, że wśród klientów banków rośnie zainteresowanie raportami Plus z Informacją o Ocenie Punktowej. Są to raporty zawierające oprócz historii kredytowej, także ocenę punktową klientów banków.

Im bardziej profil danego klienta jest zbliżony do profilu klientów terminowo spłacających swoje kredyty w przeszłości, tym lepszą ocenę punktową ma on szansę otrzymać. Może on otrzymać w ramach raportu Plus z Informacją o Ocenie Punktowej od jednej do pięciu gwiazdek. Liczba gwiazdek odpowiada przedziałowi, w którym znajduje się ocena punktowa klienta (1 gwiazdka: 192-279 punktów; 2 gwiazdki: 280-367 pkt.; 3 gwiazdki: 368-455 pkt.;4 gwiazdki: 456-543 pkt.;5 gwiazdek: 544-631 pkt.). Korzyści z dobrej historii Duże znaczenie w historii kredytowej każdego klienta banku ma czas przechowywania informacji w Biurze Informacji Kredytowej. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą Prawo bankowe, przez cały czas trwania umowy z bankiem uaktualniane są informacje dotyczące spłaty danego kredytu. Natomiast po wygaśnięciu zobowiązania, w wypadku klientów regularnie spłacających kredyty, informacje mogą być przechowywane jedynie przez okres wskazany przez klienta w upoważnieniu. Natomiast bez zgody klienta, informacje mogą być przechowywane w BIK tylko w wypadku, gdy klient opóźnił się ponad 60 dni ze spłatą zobowiązania wobec banku i upłynęło 30 dni od powiadomienia go przez bank o tym, że dane klienta będą przetwarzane w BIK bez jego zgody.

– Przede wszystkim staramy się jednak uświadamiać klientom pożytki płynące z wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w BIK po wygaśnięciu zobowiązania wobec banku – mówiła Katarzyna Zawadzka z BOK w czasie niedawnej konferencji “Rola BIK w procesie odpowiedzialnego udzielania kredytów oraz zadłużania się przez klientów banków”. Podstawowa korzyść to legitymowanie się przez klienta pozytywną historią kredytową, co powinno być mile widziane w każdym banku, w którym klient ubiega się o kredyt. Pozytywna historia to terminowa obsługa kredytów, a także wywiązywanie się ze zobowiązań wynikających z posiadania ROR oraz kart kredytowych, co przekłada się na wysoką ocenę scoringową klienta.

Pięć gwiazdek i co dalej?

Klienci o pozytywnej historii kredytowej i wysokich ocenach punktowych coraz częściej mogą liczyć na uprzywilejowane traktowanie w bankach, tzn. na niższą cenę kredytu, dogodniejsze warunki zabezpieczenia czy spłaty kredytu. Legitymowanie się pozytywną historią kredytową jest swego rodzaju świadectwem solidności i wiarygodności kredytowej. Raport z certyfikatem z niemieckiej Schufy wiąże się np. dla jego posiadacza z konkretnymi korzyściami. Nie tylko niższą ceną kredytu, ale także preferencyjnym traktowaniem m. in. w firmach leasingowych, przy zakupie na kredyt mieszkania lub samochodu czy też zawieraniu umowy o pracę.

PC Dłużnik to nowy produkt oferowany przedsiębiorcom przez Biuro Informacji
Kredytowej. Stosując ten produkt, przedsiębiorcy uzyskują możliwość skuteczniejszego zarządzania wierzytelnościami i łatwiejszego odzyskiwania zaległych płatności od swoich dłużników.
Najważniejsze FUNKCJE DOSTĘPNE W SYSTEMIE PC DŁUŻNIK:

  • Zarządzanie klientami/dłużnikami
  • Tworzenie i aktualizacja informacji gospodarczej
  • Wysyłanie informacji gospodarczych do BIG InfoMonitor
  • Zarządzanie zobowiązaniami
  • Usuwanie przeterminowanych raportów
  • Generowanie wezwań do zapłaty
  • Kontrola powiadomień klienta
  • Raporty i statystyki
  • Zarządzanie użytkownikami
  • Monitorowanie działań użytkowników
  • Archiwizacja logów
  • Przeglądanie logów archiwalnych
  • Zarządzanie kopią bezpieczeństwa

Więcej informacji o nowej ofercie BIK w najbliższym numerze EDS.

W Polsce Raport Plus z pięcioma gwiazdkami, przedstawiający najwyższą wiarygodność klienta nie przekłada się jeszcze na tak wymierne korzyści, jakie mają ich posiadacze w innych krajach. Ale to tylko kwestia czasu, gdy różne instytucje – nie tylko finansowe, zaczną honorować w ten sam sposób raporty Biura Informacji Kredytowej.

Być może w niedalekiej przyszłości Biuro Obsługi Klienta, oprócz raportów konsumenckich BIK, będzie udostępniać klientom indywidualnym także raporty konsumenckie BIG InfoMonitora – firmy blisko współpracującej z BIK. Wtedy klienci będą otrzymywali informacje nie tylko o swoich zobowiązaniach wobec banków, ale także wobec wierzycieli z innych sektorów gospodarki. Będzie to zapewne sprzyjało poprawie transparentności obrotu gospodarczego oraz bezpieczeństwa w relacjach biznesowych.

 

Udostępnij artykuł: