Prezentacja: Zbliżając się z NFC

BANK 2014/06

MasterCard pokrył 60 proc. polskiego rynku telekomunikacyjnego płatnościami zbliżeniowymi. Wiąże się to bezpośrednio z popularyzacją standardu NFC.

MasterCard pokrył 60 proc. polskiego rynku telekomunikacyjnego płatnościami zbliżeniowymi. Wiąże się to bezpośrednio z popularyzacją standardu NFC.

Konrad Żybort

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że technologia NFC nie jest wcale nowinką techniczną. Pierwsze prace nad tym krótkozasięgowym standardem komunikacji, który umożliwia bezprzewodową wymianę danych na odległość nie większą niż 20 cm rozpoczęły się ponad 30 lat temu. Jednak każda technologia musi trafić na swój czas. Obecnie – głównie dla celów bezpieczeństwa – ograniczono zasięg wymiany danych do 5 cm.

Trzeba sobie uświadomić, że samo NFC nie pozwala na wykonywanie płatności. NFC to tylko antena i sposób transmisji danych, który wymaga połączenia z mikroprocesorem, na którym wykonywane są transakcje. Czyli w przypadku kart bankomatowych NFC łączy z tym samym czipem, któryjest używany do standardowych, stykowych transakcji. Dlatego też, jeśli chcemy płacić komórką – należy udać się do operatora, który przygotuje specjalną kartę SIM. Karta SIM też jest przecież mikroprocesorowa, należyjąjednakże rozbudować o możliwość wykonywania płatności, czyli – mówiąc skrótowo – połączyć kartę SIM i kartę bankomatową (tudzież kredytową).

Obserwowana od niedawna popularyzacja standardu NFC do celów płatności zbliżeniowych to w dużej mierze zasługa firmy MasterCard. Dzięki obecności w Orange i T-Mobile, dostawca usługi pokrywa już ponad połowę rynku telefonii komórkowej w Polsce, a kooperacja z operatorami oraz bankami pozwoliła na udostępnienie wygodnych i bezpiecznych płatności zbliżeniowych telefonem milionom klientów w Polsce. Według danych NBP płatności zbliżeniowe sąjuż obsługiwane przez 170 tys. terminali płatniczych w Polsce.

Dynamicznie rosnąca liczba kart SIM NFC jest również globalnym trendem. Według najnowszych danych SIMallian- ce, w ubiegłym roku operatorzy na całym świecie zamówili blisko 80 min tego typu kart, co stanowi wzrost o niemal 160 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Co istotne, jest to stały trend, a wzrosty powyżej 100 proc. rocznie trwają od2011 r. Te dane najlepiej pokazują, że płatności zbliżeniowe telefonem to nie kwestia sezonowej mody, a poważny biznes poparty poważnymi liczbami. Istotnym aspektem jest też rozwój technologii standardu HCE (Host Card Emulation), który dzięki przetwarzaniu danych w chmurze pozwoli dostarczyć optymalne rozwiązania niezależnie od warunków panujących na danym rynku.

Portfel w telefonie

W ostatnich tygodniach Orange ogłosił wprowadzenie usługi i aplikacji NFC Pass, która umożliwia korzystanie za pomocą smartfonu z kart zbliżeniowych różnych banków. Rozwiązanie pozwala bezpiecznie płacić smartfonem NFC w sklepach oraz punktach handlowo-usługowych, takjak zwykłą kartą zbliżeniową. Dzięki temu klienci nie będą musieli sięgać po portfel lub w ogóle zabierać go ze sobą, by zapłacić za zakupy, zyskując dużą wygodę. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: