Prezeska z zawodu, czyli o przedsiębiorczości polskich kobiet

Polecamy

Polki zakładają własne firmy przede wszystkim z chęci przejścia „na swoje” i rozwoju osobistego, a nie trudnej sytuacji zawodowej, w której się znalazły - wynika z raportu przygotowanego przez ośrodek badawczy DELab UW na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. W zdecydowanej większości przypadków przedsiębiorczynie znajdują wsparcie wśród swoich najbliższych, choć zdarza się, że ich sukcesy wzbudzają później zazdrość.

Polki zakładają własne firmy przede wszystkim z chęci przejścia „na swoje” i rozwoju osobistego, a nie trudnej sytuacji zawodowej, w której się znalazły - wynika z raportu przygotowanego przez ośrodek badawczy DELab UW na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. W zdecydowanej większości przypadków przedsiębiorczynie znajdują wsparcie wśród swoich najbliższych, choć zdarza się, że ich sukcesy wzbudzają później zazdrość.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet wynika, że 67 proc. kobiet, które zdecydowały się podjąć własną działalność gospodarczą, bezpośrednio przed tym pracowało w innej firmie lub instytucji. Co ósma kobieta przebywała na urlopie macierzyńskim, a 6 proc. respondentek nie podejmowało żadnej innej pracy lub pracowało dorywczo.Motywacje na prowadzenie własnej działalności gospodarczej bywają różne - 42 proc. respondentek zadeklarowało, że po zdobyciu niezbędnego doświadczenia chciało zacząć „coś swojego”, zaś 37 proc. badanych przyznało, że w dotychczasowym miejscu pracy osiągnęły już wszystko co mogły i chciały. Katarzyna Wierzbowska, prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet ocenia, że Polki mają nie tylko wielkie ambicje, ale też bardzo duże możliwości. Chcą się rozwijać i mieć realny wpływ na swoje życie i otoczenie. Właśnie między innymi dlatego tak ważne jest tworzenie platform wymiany doświadczeń i programów akceleracyjnych, które wspierają przedsiębiorcze Polki w ich dążeniach - dodaje.

Z raportu wynika, że rodzina wspiera je nie tylko w obowiązkach domowych, ale także w rozwijaniu biznesu - 80 proc. badanych przyznało, że w początkowym momencie istnienia firmy kluczowym wsparciem była dla nich rodzina, z czego 60 proc. wskazało, że był to mąż lub partner, a 16 proc. wspólnik lub wspólniczka.Warto dodać, że kobiety prowadzące własną działalność gospodarczą silnie motywują swoich partnerów do rozwoju zawodowego – stają się oni wtedy bardziej przedsiębiorczy, ale jednocześnie 38 proc. respondentek przyznało, że partner/mąż bywa zazdrosny o jej sukcesy. Wielu z nich nie czuje się bowiem dobrze, gdy żona zajmuje wyższe stanowisko lub zarabia więcej niż oni.

Kobietom, które prowadzą własne firmy, często pomagają też inni domownicy. 43 proc. badanych przyznało, że dzieli się obowiązkami domowymi po równo ze swoją drugą połową, a 28 proc. deklaruje, że zatrudnia pomoc domową lub nianię, która codziennie lub kilka razy w tygodniu wyręcza je w obowiązkach domowych. Co czwarta ankietowana utrzymuje, że sama wykonuje większość prac, a tylko co dziesiątej przedsiębiorczyni pomaga mama lub teściowa.

Leszek Sadkowski

Udostępnij artykuł: