Przedsiębiorco, z przygotowaniem do nowych unijnych naborów nie czekaj na ostatnią chwilę

Polecamy

Powoli zbliża się okres pierwszych naborów wniosków o pozyskanie środków finansowych pochodzących z funduszy strukturalnych UE w latach 2014 - 2020. Choć do otwarcia konkursów pozostało jeszcze trochę czasu (pierwsze rozpoczną się w drugim kwartale 2015 roku), eksperci alarmują, że o przygotowaniu wniosku warto pomyśleć już teraz. Opracowanie dokumentów, które dają wysokie prawdopodobieństwo uzyskania dofinansowania, wymaga bowiem kilku miesięcy intensywnej pracy.

A przedsiębiorcy mają o co walczyć – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oszacowało, że łączna kwota dofinansowań dla przedsiębiorców w nowej perspektywie finansowej wyniesie około 80 mld złotych. Co już teraz może zatem zrobić przedsiębiorca, który planuje ubiegać się o unijne dofinansowanie?

Eksperci szacują, że pierwsze konkursy w nowym okresie programowania rozpoczną się w drugim kwartale przyszłego roku. I ostrzegają – dobre przygotowanie wniosku zajmuje co najmniej kilka miesięcy, a pierwsze unijne konkursy dają największe szanse na uzyskanie dofinansowania ze względu na stosunkowo małą liczbę chętnych. Dlatego przygotowania warto rozpocząć już dzisiaj.

Już teraz przedsiębiorcy mogą rozpocząć zbieranie informacji i tworzenie właściwego “środowiska” dla przedstawienia planowanego przedsięwzięcia w najbardziej skuteczny sposób – mówi Jan Kordasiewicz, wspólnik zarządzający w Kancelarii doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz. –Znane są już główne ścieżki rozwoju UE na lata 2014-2020, nie ma więc żadnych przeszkód, by już dzisiaj przyjąć główne założenia dla naszego projektu – dodaje.

W nowym okresie programowania premiowane będą rozwiązania oparte o własne prace badawczo – rozwojowe ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie rozwoju technologicznego i innowacji. W związku z tym przedsiębiorcy powinni skoncentrować się na określeniu innowacyjności ich produktów oraz procesu technologicznego. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby nawiązanie ścisłej współpracy z jednostką naukową, która będzie pełniła rolę konsorcjanta w projekcie. Warto także porozumieć się bezpośrednio z pracownikiem naukowym, który będzie gotowy zaangażować się w nasz projekt i pozyskać konkretną wiedzę od dostawców technologii, a także przeanalizować działania przedsiębiorstw konkurencyjnych w skali europejskiej lub światowej. Wszystkie te aspekty będą kluczowe w zakresie udowodnienia innowacyjnych procesów planowanych w ramach projektu mającego uzyskać zewnętrzne dofinansowanie.

kordasiewicz.jan.cieslak.kordasiewicz.02.250x375Przedsiębiorcy, którzy chcą ubiegać się o unijne fundusze, powinni dokonać samodzielnej analizy tzw. inteligentnych specjalizacji wybranych przez Ministerstwo Gospodarki oraz poszczególne urzędy marszałkowskie – mówi Jan Kordasiewicz. Inteligentne specjalizacje to obszary, na które zostanie położony największy nacisk przy przyznawaniu funduszy z nowej puli. Mają one przyczynić się do unowocześnienia i zróżnicowania gospodarki, a także do tworzenia innowacyjnych rozwiązań społeczno-gospodarczych. –Dla firm oznacza to w praktyce próbę “wpisania się” z projektem w konkretne obszary takie jak nowoczesne usługi dla biznesu czy ekologiczna żywność. Tylko wtedy mogą one realnie myśleć o pozyskaniu znaczących środków finansowych i skutecznym konkurowaniu w ramach organizowanych konkursów o dofinansowanie – dodaje ekspert. Na poziomie krajowym strategicznym dokumentem jest tu “Krajowa inteligentna specjalizacja”, która określa priorytety gospodarcze w obszarach badań i rozwoju oraz innowacji. Inteligentną specjalizację wybierały również poszczególne województwa.

Kwestią równie ważą jak innowacyjność naszego przedsięwzięcia jest jego wykonalność. Pracując nad innowacyjnością, warto zatem pamiętać, że podstawowym celem projektu powinno być wprowadzenie nowego lub znacząco ulepszonego produktu na rynek. Wniosek powinien podkreślać, że nasza oferta po realizacji inwestycji będzie miała realne szanse na zaistnienie na rynku międzynarodowym. Warto więc dokonać samodzielnych badań marketingowych, aby realnie określić konkurencyjność naszego produktu.

Szczególną uwagę warto zwrócić na formalno-prawną stronę wniosku, zwłaszcza, że można się tym zająć już dziś, nie czekając na wybór specjalizacji przez Ministerstwo Gospodarki. Przygotowanie wniosku należy zacząć od określenia powiązań kapitałowo-osobowych przedsiębiorstwa oraz weryfikacji kodów PKD prowadzonej działalności w celu ich ewentualnej zmiany.  Realizacja projektu będzie znacznie łatwiejsza jeżeli już teraz uporamy się ze wszystkimi formalnościami.

Źródło: Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

Udostępnij artykuł: