Przegląd: Instytucje państwowe nadzieją dla starszych budynków biurowych klasy B

FN 2014/07-09 (lipiec-wrzesień 2014)

INSTYTUCJE PAŃSTWOWE NADZIEJĄ DLA STARSZYCH BUDYNKÓW BIUROWYCH KLASY B

INSTYTUCJE PAŃSTWOWE NADZIEJĄ DLA STARSZYCH BUDYNKÓW BIUROWYCH KLASY B

Eksperci globalnej firmy doradczej CBRE przedstawili możliwości stojące przed sektorem administracji publicznej w zakresie wynajmu nowoczesnych powierzchni biurowych. W opinii CBRE administracja publiczna powinna obecnie wykorzystać konkurencyjną sytuację rynkową w segmencie nieruchomości biurowych.

Od trzech lat można zaobserwować rosnące zainteresowanie nowoczesną powierzchnią biurową ze strony sektora administracji publicznej. Już w 2009 roku, który był generalnie słaby w kontekście wynajmu powierzchni biurowej, sektor administracji publicznej okazał się aktywny, z udziałem około 10 proc. Z uwagi na kryzys gospodarczy, kolejne lata były trudne dla jednostek budżetowych, ale w 2012 roku nastąpiła dynamiczna zmiana i poziom najmu nowoczesnej powierzchni biurowej przez instytucje publiczne wzrósł do prawie 70 tys. m kw. Trend ten wydaje się utrzymywać i w 2014 roku eksperci CBRE spodziewają się podobnie wysokiego poziomu najmu.

W Europie sektor publiczny jest istotnym najemcą nowych budynków biurowych już od wielu lat. Przodują miasta takie, jak Bruksela czy Strasburg z siedzibami urzędów europejskich, a także Paryż, Amsterdam czy Berlin, w których lokalne urzędy lokują się w nowoczesnych biurowcach. W Polsce prekursorem nowoczesnego myślenia o lokalizacji państwowych instytucji jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która – wynajmując 16,5 tys. m kw. w Poleczki Business Park w 2010 roku – pozostaje nadal liderem wśród najemców nowoczesnych powierzchni biurowych z sektora administracji publicznej.

Rynek biurowy w Warszawie staje się coraz bardziej dojrzały i jest to wyjątkowy moment również dla sektora administracji publicznej, który z powodzeniem może wykorzystać obecną konkurencyjną sytuację rynkową w segmencie nieruchomości biurowych. Coraz łatwiej urzędom i spółkom państwowym znaleźć pasującą i odpowiednią ofertę, a siedziba w nowoczesnym budynku pozwala na poprawę wizerunku placówek urzędniczych. Ponadto przeprowadzka do nowoczesnej powierzchni wiąże się również z poszukiwaniem oszczędności. Mając na względzie dodatkowe przychody budżetowe, następnym krokiem może być sprzedaż własnych, atrakcyjnie zlokalizowanych budynków, bądź gruntów, naktórych się znajdują. W ostatnich latach zaobserwowano w wielu krajach wzrost liczby transakcji typu „sale & lease back”, czyli sprzedaży przez administrację publiczną własnych budynków i podpisaniu w nich długoletniej umowy najmu – mówi Joanna Mroczek, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

Z punktu widzenia właściciela budynku, podmioty z sektora administracji publicznej stanowią atrakcyjną grupę najemców. Przyczynia się do tego ich stabilna kondycja finansowa oraz fakt, że tego typu organizacje są zazwyczaj zainteresowane długoterminowymi umowami najmu. Kwestią problemową dla właścicieli budynków może być na przykład ograniczenie sektora publicznego związane z dokonywaniem płatności za czynsz w walucie obcej oraz inny sposób budżetowania wydatków na biuro niż w organizacjach komercyjnych. Dostępne są jednak narzędzia, które umożliwiają rozwiązanie tego problemu dla obu stron. Z punktu widzenia przyszłości rynku nieruchomości komercyjnych, instytucje państwowe są nadzieją dla starszych budynków biurowych klasy B. W obliczu ostrej konkurencji ze strony nowych obiektów mogą one zaoferować niższy czynsz, elastyczne warunki najmu oraz przyzwoity standard nowoczesnej powierzchni, przy czym wykończenie biura powinno zakładać tylko częściowy „open space” – mówi Daniel Bienias, Senior Dyrektor, szef Działu Reprezentacji Najemców CBRE w Polsce.

KONIUNKTURA NA KREDYTY GOTÓWKOWE?

Gospodarstwa domowe optymistycznie oceniają perspektywy na rynku pracy, a jednocześnie ich przewidywania odnośnie przyszłej sytuacji gospodarczej poprawiają się już czwarty kwartał z rzędu.

Jeśli do tych wniosków z badania „Zaciąganie kredytów i pożyczek gotówkowych w instytucjach finansowych przez polskie gospodarstwa domowe” dołożymy jeszcze ten, który potwierdza, że skłonność do podjęcia finansowych zobowiązań przez gospodarstwa, które ich nie madają, jest najwyższa od 6 lat, można przypuszczać, że chęć do finansowania potrzeb konsumenckich zewnętrznymi środkami przybiera na sile. Raport, stworzony przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych wraz z Instytutem Rozwoju Gospodarczego SGH ujawnia jednak zarazem prawdopodobieństwo pogorszenia spłat zobowiązań na rynku consumer finance.

Oceny obydwu zjawisk, tzn. perspektyw zatrudnienia i przyszłej sytuacji gospodarczej, mogą być postrzegane jako tworzące tzw. ufność konsumencką, a co za tym idzie – sprzyjać klimatowi zakupowemu i zaspokajaniu potrzeb kredytem gotówkowym lub pożyczką. W przypadku prognoz dotyczących rynku pracy, respondenci wykazują się optymizmem największym od pięciu lat. W połączeniu z przewidywaną przez analityków poprawą w tym zakresie, a także w obszarze wzrostu wynagrodzeń, niebezpodstawne wydaje się oczekiwanie zwiększenia dostępności kredytu, z drugiej zaś – poprawa jakości portfeli kredytodawców.

Kredyt gotówkowy jest takim narzędziem finansowym, które służy gospodarstwom domowym przede wszystkim do zarządzania płynnością finansową.

– Mowa o sytuacji, gdy w budżetach domowych pojawia się utrata lub konieczność podtrzymania płynności w krótkim okresie. Dzieje się to wtedy, kiedy bieżące potrzeby wydatkowe nie bilansują się z dochodami, albo w przewidywaniach gospodarstwa domowego nie zostaną zrównoważone z oczekiwanymi wpływami. W porównaniu z deklarowanym popytem na inne niż „gotówkowe” produkty finansowe, chęć posługiwania się kredytem/pożyczką gotówkową znajduje się pod silnym wpływem sytuacji bieżącej – tłumaczy dr Mirosław A. Bieszki, doradca ekonomiczny KPF.

Obecnie co siódme gospodarstwo domowe wykazuje pozytywne nastawienie do ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: