Przyzwyczajamy się do pandemii, chętniej pożyczamy, a mieszkańcy wsi i średnich miast kupili najwięcej samochodów

Finanse osobiste

Od początku pandemii najchętniej wydajemy większe kwoty na remont lub wymianę wyposażenia do mieszkania lub domu – wynika z badań przeprowadzonych przez Wonga. Zdecydowana większość Polaków odłożyła w czasie większe wydatki – ze względu na brak pieniędzy oraz strach przed tym, co przyniesie przyszłość.

pieniądze, banknoty
Fot. stock.adobe.com / Rachwalska Irena

Od początku pandemii najchętniej wydajemy większe kwoty na remont lub wymianę wyposażenia do mieszkania lub domu – wynika z badań przeprowadzonych przez Wonga. Zdecydowana większość Polaków odłożyła w czasie większe wydatki – ze względu na brak pieniędzy oraz strach przed tym, co przyniesie przyszłość.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy na remonty najczęściej decydowali się mieszkańcy wsi (32 proc.) oraz średnich miast (22 proc.), a zakup nowych mebli, sprzętu AGD Polacy ze średnich i małych miast.

Najwięcej nowych samochodów pojawiło się na polskich wsiach oraz w średnich miastach, a dwa razy mniej w małych i największych miastach

Najmniej chętni do inwestowania w odświeżenie mieszkania/domu czy zmianę aranżacji byli mieszkańcy największych miast (odpowiednio 16 proc. i 12 proc).

kupowanie wykres
Źródło: Wonga

11 proc. badanych przyznało, że w trakcie pandemii kupili samochód. I znów najwięcej nowych samochodów pojawiło się na polskich wsiach oraz w średnich miastach, a dwa razy mniej w małych i największych miastach. Dysproporcja jest znacząca.

W marcu 2021 roku, w porównaniu do marca 2020 roku, w ujęciu liczbowym banki i SKOK-i udzieliły więcej wszystkich rodzajów produktów kredytowych

Na kupno mieszkania lub budowę domu zdecydowało się 5 proc. badanych, na zakup działki 3 proc.

Czytaj także: Hossa na rynku kredytów konsumenckich: Polacy na raty kupują coraz więcej i za coraz wyższe kwoty

Połowa ankietowanych świadomie nie wydaje na większe zakupy

Aż 29 proc. ankietowanych przyznała, że nie dokonywała większych zakupów, ponieważ uważa, że teraz lepiej oszczędzać, a 22 proc. powiedziało, że na poważniejsze wydatki nie ma obecnie pieniędzy.

‒ Grupą, która w trakcie pandemii najchętniej decydowała się na większe wydatki są 25‒44 latkowie. Z naszych analiz wynika, że takich osób, w różnym wieku będzie przybywać.

Przyzwyczajamy się do trwającej ponad rok pandemii, wiele osób, które wcześniej nie kupowały przez Internet, nauczyły się tego – mówi Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor Departamentu Marketingu w Wonga.

Grupą, która w trakcie pandemii najchętniej decydowała się na większe wydatki są 25‒44 latkowie

‒ Chętnych do większych zakupów z pewnością ciągle jest mniej niż przed pandemią, ale coraz więcej osób mniej oszczędza niż rok temu. Wskazują na to między innymi dane o sprzedaży detalicznej, która w marcu wzrosła rok do roku o 15,2 proc., czyli dużo powyżej rynkowych prognoz, które wskazywały na wzrost na poziomie 9,7 proc. To pierwszy miesiąc od września 2020 roku, kiedy wskaźnik ten notuje wzrost ‒ dodaje ekspertka.

Czytaj także: Santander Consumer Bank i Przelewy24 wprowadzają przełomową metodę płatności

Więcej pożyczek i kredytów, wyższe kwoty

Ponadto rośnie zainteresowanie kredytami i pożyczkami. Biuro Informacji Kredytowej podało, że w marcu 2021 roku, w porównaniu do marca 2020 roku, w ujęciu liczbowym banki i SKOK-i udzieliły więcej wszystkich rodzajów produktów kredytowych: o 51 proc. więcej kredytów ratalnych, o 21,9 proc. limitów na kartach kredytowych, o 18,9 proc. kredytów gotówkowych oraz o 12,8 proc. kredytów mieszkaniowych.

Natomiast firmy pożyczkowe współpracujące z BIK w marcu 2021 roku, w porównaniu do marca 2020 roku udzieliły więcej pożyczek zarówno w ujęciu liczbowym (+8,1 proc.), jak i wartościowym (+12,5 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1094 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 26 - 29 marca 2021 roku. Metoda: CAWI.

Źródło: Wonga Polska
Udostępnij artykuł: