PZU sięga po sztuczną inteligencję, aby weryfikować w czasie rzeczywistym szkody komunikacyjne

Z rynku

PZU, największa instytucja finansowa w Europie Środkowo-Wschodniej, wdrożyła innowacyjną technologię komputerowego rozpoznawania obrazów, aby udoskonalić sposób oceniania szkód komunikacyjnych ubezpieczanych w Polsce pojazdów. 

AI w PZU
Fot. PZU

PZU, największa instytucja finansowa w Europie Środkowo-Wschodniej, wdrożyła innowacyjną technologię komputerowego rozpoznawania obrazów, aby udoskonalić sposób oceniania szkód komunikacyjnych ubezpieczanych w Polsce pojazdów. 

PZU obsługuje rocznie blisko 500 000 szkód komunikacyjnych. Wcześniej, największy polski ubezpieczyciel był w stanie przeprowadzić szczegółową ocenę około 20 proc. szkód (pozostałe 80 procent zatwierdzono za pomocą uproszczonej kontroli).

Rozwiązania sztucznej inteligencji oferowane przez firmę technologiczną Tractable umożliwiają weryfikację w czasie rzeczywistym niemal wszystkich szkód komunikacyjnych obsługiwanych przez PZU. Algorytmy potrafią szybciej i dokładniej wykryć więcej nieprawidłowości, oraz potwierdzić, że wszystkie naprawy są realizowane z zachowaniem procedur i określonych przez PZU standardów. 

PZU współpracuje z Tractable

PZU współpracuje z Tractable od 2018 roku i jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce korzystającym ze sztucznej inteligencji do obsługi szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Jak dotąd technologia została wykorzystana do likwidacji ponad 150 000 zgłoszeń, co stanowi 1/3 rocznego wolumenu, o wartości 1,3 mld PLN (260 mln GBP). Zastosowane rozwiązanie znacznie usprawniło obsługę szkód, skracając czas oczekiwania na naprawę pojazdu.

Marcin Kurczab, Dyrektor ds. Innowacji PZU, odpowiada za współpracę ze startupami. Jak mówi: „W PZU jesteśmy głęboko przekonani, że współpraca z najlepszymi startupami ubezpieczeniowymi owocuje pozytywną transformacją w naszej firmie".

Cieszę się, że wraz z Tractable udało nam się wdrożyć innowacyjną technologię komputerowego rozpoznawania obrazów. Dzięki temu likwidacja szkód dla naszych klientów przebiega szybciej i efektywniej.

"Jesteśmy zadowoleni nie tylko z sukcesu programu, ale także z faktu, że jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce wdrożyliśmy tę unikalną technologię na taką skalę we współpracy z jedną z czołowych brytyjskich spółek technologicznych. W PZU jesteśmy otwarci na współpracę z młodymi technologicznymi firmami z całego świata.”

Czytaj także: PZU: 890 mln zł zysku netto grupy w III kw. 2020 roku, prezes: możemy myśleć o wypłacie dywidendy >>>

PZU powstał w 1803 roku i jest najstarszym oraz największym zakładem ubezpieczeń w Polsce, który w 2019 roku osiągnął rekordowe zyski i wielkość sprzedaży. Zysk netto wyniósł 3 295 mln zł (667 mln GBP), przychody ze sprzedaży 24,2 mld zł (4,91 mld GBP), a wskaźnik ROE 21,2% - niemal dwukrotnie przewyższając średnią dla europejskich zakładów ubezpieczeń.

Adrien Cohen, współzałożyciel i prezes Tractable, powiedział: „To niewiarygodne widzieć, jak PZU, jedna z najważniejszych spółek w Polsce, wdraża nasze nowoczesne rozwiązanie na wielką skalę. To pokazuje otwartość spółki na innowacje i sytuuje PZU wśród najbardziej zaawansowanych ubezpieczycieli na świecie. Nasze rozwiązanie daje PZU kontrolę nad 100% napraw i szkód, wszystko w czasie rzeczywistym, dzięki szybkości i zasięgowi sztucznej inteligencji.”

Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego

Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię tę można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. Sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania roszczeniami – wszystko to zapewnia jak najszybsze rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania. 

Sztuczna inteligencja Tractable obsłużyła ponad 1 mld szkód komunikacyjnych dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii. 

Udostępnij artykuł: