Rada UE za redukcją emisji z samochodów osobowych o 35 proc. do 2030 r.

Czysty zysk

Rura wydechowa samochodu
Fot. Pixabay.com

Rada Unii Europejskiej uzgodniła stanowisko, zgodnie z którym średnie emisje dwutlenku węgla z samochodów osobowych powinny zostać ograniczone o 15% do 2025 r. i o 35% do 2030 r., a emisje CO2 z samochodów dostawczych odpowiednio - o 15% i 30%, podała Rada.

Średnie emisje CO2 z samochodów zarejestrowanych w UE będą musiały być o 15% niższe w 2025 r. i 35% niższe w 2030 r. w porównaniu z limitami emisji obowiązującymi w 2021 r.

“Średnie emisje CO2 z samochodów zarejestrowanych w UE będą musiały być o 15% niższe w 2025 r. i 35% niższe w 2030 r. w porównaniu z limitami emisji obowiązującymi w 2021 r. Dla samochodów dostawczych Rada podtrzymuje cele zaproponowane przez Komisję Europejską: 15% w 2015 r. i 30% w 2030 r.” – czytamy w komunikacie.

Wysiłek redukcji emisji zostanie rozdzielony pomiędzy producentów samochodów na postawie średniej masy ich floty pojazdów, podano także.

“Dzisiejsze porozumienie to kolejny krok w kierunku nowego prawodawstwa na temat emisji CO2. Stawia ono europejski przemysł motoryzacyjny na ścieżce budowy czystszych samochodów, większego inwestowania w innowacje i raportowania bardziej wiarygodnych danych o emisjach” – skomentowała austriacka minister ds. zrównoważonego rozwoju i turystyki Elisabeth Köstinger, cytowana w komunikacie.

Rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim

Po uzgodnieniu stanowiska przez Radę, Prezydencja Austriacka ma mandat do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbędzie się w środę.

Na początku października Komisja ds. ochrony środowiska Parlamentu Europejskiego przyjęła projekt przepisów zakładający 40-proc. redukcję emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów do 2030 r. w porównaniu do 30% celu redukcji emisji do 2021 r. zaproponowanego przez Komisję Europejską, z celem pośrednim, w wysokości 20%, do 2025 roku.

Źródło: ISBnews