Radio, druk 3 D, sztuczna inteligencja – główne trendy w technologii

Technologie i innowacje

Mężczyzna naciskający przycisk sztuczna inteligencja
Fot. stock.adobe.com/NicoElNino

Raport „Global TMT Predictions” o głównych trendach w technologii, mediach i telekomunikacji, które mogą wywrzeć istotny wpływ na rynek w perspektywie najbliższych pięciu lat

#PawełZarudzki: Udostępnienie rozwiązań w chmurze oraz popularyzacja wiedzy na ich temat przyczynią się do upowszechnienia zastosowania rozwiązań kognitywnych w biznesie #TMT #Deloitte #AI

Pogłoski o śmierci radia są mocno przesadzone. Zdaniem fachowców z dziedziny mediów i technologii jesteśmy świadkami powrotu globalnej mody na radio. Ich zdaniem za 6 lat radio, które obchodzi właśnie 99 urodziny, stanie się popularniejsze od telewizji.

Odrodzenie radia

Z najnowszego raportu „Global TMT Predictions” firmy doradczej Deloitte wynika, że, ponad 85 proc. dorosłej populacji w krajach rozwiniętych będzie słuchać radia co najmniej raz w tygodniu (tyle samo, co w 2018 r.). W krajach rozwijających się ten zasięg będzie kształtował się na różnym poziomie. Tygodniowo łącznie prawie 3 miliardy ludzi na świecie będzie słuchać radia, średnio przez ok 90 minut dziennie. Co więcej, wśród nich będzie dużo ludzi młodych.

Przychody biznesu radiowego w 2019 przekroczą na świecie 40 mld dolarów. W Polsce zasięg radiowy obejmuje 94 proc. populacji, a roczne średnie przychody generowane przez biznes radiowy wynoszą 4 dolary per capita. Dla porównania w Niemczech jest to 46 dolarów, a w USA 67 dolarów – wynika z 18. edycji raportu „Global TMT Predictions”, który prezentuje główne trendy z dziedziny technologii, mediów i telekomunikacji. – Radio jest medium powszechnie niedocenianym i niezauważanym, zarówno przez słuchaczy, jak i przez reklamodawców. Na wielu rynkach dane o słuchalności są zbierane za pomocą urządzeń pasywnych. Kiedy prosi się badanych o samodzielne oszacowanie wymiaru czasu, które poświęcili radiu, często podają oni znacznie mniejszy zakres niż wskazują na to czujniki. Wszystko dlatego, że jest to medium nieabsorbujące naszej uwagi. Tymczasem radio żyje i ma się dobrze i przewidujemy, że szybko się to nie zmieni – mówi Jan Michalski, lider sektora TMT oraz Deloitte Digital CE.

 

Druga młodość druku 3D

 W tym roku drugą młodość zyskają drukarki 3D. Szacuje się, że wartość usług z nimi związanych przekroczy 2,7 mld dolarów.   Zdaniem ekspertów, mimo początkowych przewidywań, możliwości druku 3D, z różnych przyczyn, nie były w pełni wykorzystywane. Jednak branża ta, mimo pewnego spowolnienia, rozwijała się. Co więcej, zdaniem fachowców, dzięki rozwojowi technologii ma ona szansę na stały dwucyfrowy wzrost.

Wartość sprzedaży drukarek 3D, materiałów i usług z tym związanych przekroczy w tym roku 2,7 mld dolarów i kolejne 3 mld dolarów w 2020. A to oznacza coroczny średni wzrost o 12,5 proc. Lista możliwych materiałów do druku 3D wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich pięciu lat, co wraz z innymi ulepszeniami doprowadziło do ponownego wzrostu branży

Rozwiązanie w chmurze

O sztucznej inteligencji i jej wpływie na biznes mówi się od kilku lat. Rok 2019 przyniesie pogłębienie związków pomiędzy sztuczną inteligencją a rozwiązaniami w chmurze. – Chmura będzie napędzać większą liczbę pełnowymiarowych implementacji AI (Artificial Intelligence), zapewni lepszą efektywność oraz pozwoli na szybszy zwrot z inwestycji. Co ważne, firmy nie będą potrzebowały skomplikowanego oprogramowania i specjalistycznych usług programistycznych – uważa Paweł Zarudzki, Partner Associate, Robotics & Cognitive Automation Leader w Deloitte.

Jego zdaniem, udostępnienie tych rozwiązań w chmurze oraz popularyzacja wiedzy na ich temat przyczynią się do upowszechnienia zastosowania rozwiązań kognitywnych w biznesie. – Staną się one jeszcze bardziej dostępne także dla mniejszych przedsiębiorstw i będą miały istotny wpływ na sposób działania oraz zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku – dodaje Paweł Zarudzki.

 

W sieci 5G

Z ostatniego raportu „Global TMT Predictions” wynika ponadto, że na świecie ważnym tematem w najbliższych kilkunastu miesiącach będzie uruchomienie sieci 5G. Oczekuje się, że sieci piątej generacji w porównaniu z 4G zapewnią szybsze połączenia dla konsumentów i biznesu, przy niższych opóźnieniach oraz stworzą nowe źródła przychodów dla firm z sektora TMT i nie tylko.

Bogatsi o doświadczenie z wdrożeń sieci 4G, a wcześniej 3G, należy się spodziewać, że popularyzacja 5G wśród użytkowników będzie postępowała i zajmie wiele czasu. Będzie to zależne od wielu czynników, w tym m.in. tempa wdrożenia sieci 5G przez operatorów, popularyzacji urządzeń końcowych wspierających nową technologię, jak również tempa rozwoju i innowacji w zakresie usług oferowanych z wykorzystaniem nowej sieci – mówi Jakub Wróbel, ekspert od rynku TMT.

Przypomnijmy, że raport „Global TMT Predictions” prezentuje główne trendy z dziedziny technologii, mediów i telekomunikacji, które mogą wywrzeć istotny wpływ na rynek w perspektywie najbliższych pięciu lat.

Udostępnij artykuł: